کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تریاک جنبه پیشگیری از ابتلا به کرونا ندارد

13 فروردين 1399 ساعت 14:23

رئیس مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف تریاک نه تنها جنبه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را ندارد، بلکه می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری بکند.


رئیس مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف تریاک نه تنها جنبه پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس را ندارد، بلکه می تواند فرد را مستعد ابتلا به این بیماری بکند.
دکتر کاوه حجت در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: تعداد زیادی روش های درمانی یا پیشگیری برای کرونا ویروس در شبکه های اجتماعی و بین مردم پیشنهاد می شود که بیشتر آن ها مبنای علمی ندارد و متاسفانه مردم بدون آن که از تأیید آن اطلاعی داشته باشند، منتشر می کنند.
وی افزود: یکی از درمان هایی که در فضای مجازی و بین مردم منتشر شده است، مصرف تریاک و مواد مخدر است که به چند دلیل فرد را مستعد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ می کند.
حجت توضیح داد : مصرف تریاک به ویژه از طریق کشیدن، باعث التهابی در سیستم راه های هوایی به ویژه راه هوایی فوقانی می شود که این التهاب مخاطی، آسیب پذیری فرد را نسبت به کرونا ویروس افزایش می دهد، بنابراین مصرف کنندگان تریاک بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی از تأثیرات مصرف تریاک و مواد مخدر بر کاهش حرکات مژک های تنفسی خبر داد و تصریح کرد: عمل مژک های تنفسی در واقع هدایت کردن ترشحات و اجسام خارجی به سمت بالا بوده که وارد سیستم راه های هوایی می شود که تریاک با مختل کردن این حرکات سبب می شود مکانیسم سرفه و حرکات مژک ها کمتر شود و اگر ویروس کرونا از طریق هوا وارد سیستم تنفسی شود ، مکانیسم های طبیعی بدن در مصرف کنندگان برای خروج ویروس نمی توانند به خوبی عمل کنند، بنابراین فرد خطر ابتلا به کرونا ویروس را در خود افزایش می دهد.
رئیس مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تریاک یک ماده ضد درد بوده و ممکن است گلو درد و یا سردرد را درمان کند و یا مکانیسم سرفه را کاهش دهد .
وی اضافه کرد: تریاک اصل بیماری را درمان نمی کند و فقط علایم را می پوشاند و با خاموش شدن علایم بیماری پیشرفت می کند و فرد به علت از بین رفتن علایم برای درمان بیماری اقدام نکرده و با وجود پیشرفت بیماری هم زمان طلایی برای درمان را از دست می دهد.


کد مطلب: 126546

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/126546/تریاک-جنبه-پیشگیری-ابتلا-کرونا-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir