کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت نامطلوب کرونا در یزد

12 تير 1399 ساعت 21:14

فرماندار یزد وضعیت این شهرستان به لحاظ شیوع کرونا را نامطلوب خواند و با تاکید بر این که امکان ایجاد محدودیت به شکل گذشته وجود ندارد، اظهار کرد: هر لحظه امکان غافگیری و تغییر وضعیت شهرستان به قرمز وجود دارد.


فرماندار یزد وضعیت این شهرستان به لحاظ شیوع کرونا را نامطلوب خواند و با تاکید بر این که امکان ایجاد محدودیت به شکل گذشته وجود ندارد، اظهار کرد: هر لحظه امکان غافگیری و تغییر وضعیت شهرستان به قرمز وجود دارد.

«سید محمد رستگاری» در نشست امروز ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا در شهرستان مرکز استان با بیان این که برخی از شهرها و استان‌های کشور وضعیت قرمز یا در وضعیت نارنجی و رو به قرمز را تجربه می‌کنند، گفت: اوضاع یزد هم خوب نیست و هر لحظه تبدیل شدن وضعیت کنونی به وضعیت نارنجی و قرمز در کمین شهرستان است و این در حالیست که با وجود پیگیری‌های ستاد ملی کرونا نیز امکان ایجاد محدودیت به شکل گذشته ممکن نیست.
وی با اشاره به عادی شدن رفتار جامعه و حساس نبودن به این بیماری همچون سابق، تصریح کرد: متاسفانه وضعیتی که در پاییز انتظار داشتیم، در تابستان اتفاق افتاده است و هر لحظه امکان غافگیری وجود دارد ولی با این حال در رویکرد جدید به دنبال برقراری تعطیلی و اعمال محدودیت‌های گذشته نیستیم و از طرفی نیز نمی‌توانیم شهر و شهروندان را نیز به حال خود رها کنیم.
فرماندار یزد به مطالبه برخی از افکار عمومی در اعمال مجدد محدودیت‌ها و جلوگیری از هر نوع پیشامد بدی در استان و شهرستان اشاره کرد و گفت: به دنبال راهکارهای اجرایی و قابل اجرا مانند فرهنگ‌سازی، آموزش و برخی از اقدامات محدود کننده و بازدارنده هستیم.
وی به تجربه چند هفته اخیر در آزاد گذاشتن برگزاری برخی از رویدادها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره و خاطرنشان کرد: تجربه به ما نشان داد با وجود اعمال محدودیت و تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گاهاً کنترل این مسائل از اختیار برگزارکنندگان نیز خارج می‌شود و به ویژه در نمایشگاه‌ها و مراکز خرید در محیط‌های بسته و بازارچه‌ها نشان داد که رعایت فاصله گذاری اجتماعی به راحتی مقدور نیست.
لزوم تشدید گشت‌های نظارتی مقابله با شیوع کرونا
رستگاری از خاموش کردن چراغ پارک‌ها و فضاهای تفریحی در ساعت پایانی شب، تشدید گشت‌های نظارتی به ویژه در سالن‌های عروسی و مناسبت‌ها یاد کرد و گفت: کارشناسان بهداشتی باید در نظارت‌ها به ویژه در عروسی‌ها و عزاداری‌ها این مسئله رو مورد توجه جدی قرار دهند و کوتاهی نکنند.
وی افزود: البته به فروشگاه‌های بزرگ و سایر صنوف، تالارهای عروسی، فضاهای باز و اماکن تفریحی و بازی، فست فودها و رستوران‌ها و موارد دیگر نیز محدودیت ها ابلاغ شده و بدون هیچ تعارفی نسبت به پلمب واحدهایی که موارد بهداشتی را رعایت نکنند، اقدام خواهیم کرد.
وی به با تاکید بر این که پذیرای بیماران غیربومی نیستیم، گفت: در زمینه مسافرت باید دانشگاه علوم پزشکی اطلاع رسانی لازم را داشته باشد.
فرماندار با اشاره به فعالیت خانه‌های مسافر غیرمجاز نیز خاطرنشان کرد: همچنان دغدغه‌مند این موضوع هستیم و آن را پییگری می‌کنیم.
سردرگمی یزدی‌ها درخصوص وضعیت بیماری کرونا
«سپنتا نیکنام» عضو شورای شهر یزد نیز با انتقاد از ارائه نشدن آمار دقیق در مورد کرونا به خصوص آمار استانی و شهرستانی، گفت: مسئله ارائه آمار کرونا موضوع سیاسی نیست و لازم است که  وضعیت را به مردم گزارش دهیم.
وی به تناقضات برخی از آمارها در مورد بستری‌های غیربومی کرونا در یزد اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه تدابیر لازم دیده شود چرا که نمی‌توان در صورت وجود بیماران غیربومی، خدمات ارائه نداد و از پزشکان خواستار ارائه نکردن خدمات شد.
وی با اشاره به بازدید 2700 گردشگر از مجموعه تاریخی آتشکده در بازه زمانی نیمه خرداد ماه تا ابتدای تیرماه، گفت: بنده به عنوان متولی یک مجموعه گردشگری با در نظر داشتن بحث اقتصادی آن، نمی‌دانم باید محل گردشگری خود را تعطیل کنم یا باز بماند؟
قوت گرفتن توریسم درمانی در روزهای کرونایی یزد
این مسئول با بیان این که در روزهای کرونایی توریسم درمانی هم قوت گرفته است، افزود: با وجود تجربه قبلی موج اول کرونا، بهانه غافلگیری از ما گرفته شده و هر نوع رخدادی را می‌توان نشانه بی‌تدبیری و کوتاهی دانست.
وی استاندارد استفاده از ماسک را روزانه 10 تا 15 مورد ماسک دانست و گفت: هنوز وضعیت قیمت ماسک نیز با این احتساب مشخص نیست و توان افراد در زمینه استفاده از ماسک به میزان استاندارد اعلام شده، ارزیابی نشده است.
نیکنام از ضعف دولت در پرداخت بیمه بیکاری و حقوق مراکز تعطیل شده و اسیب دیده از کرونا هم اشاره کرد و گفت: درامد و سود نمی‌خواهیم بلکه مطالبه ما تامین هزینه حقوق است.
وی از وضعیت امتحانات حضوری دانشگاه آزاد گلایه کرد و گفت: دانشگاه ازاد برخلاف دستورات ستاد ملی کرونا نسبت به برگزاری آزمون‌های خود مشخصا در رشته دکتری به صورت حضوری اقدام کرده است و این مسئله در شیوع کرونا موثر است.
در بخشی از این مراسم «رقیه کوپال» کارشناس بهداشت محیط به ارائه برخی مطالب در رابطه با اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش پرداخت و در ادامه برخی مسئولان از بلاتکلیفی به خصوص در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های فروش عرضه مستقیم کالا و مطالبه شهرستان‌ها، ممنوعیت فعالیت تالارهای عروسی و مزون‌ها، مشخص شدن تاریخ پلمب و فعالیت برخی از فروشگاه‌های برند و کنترل ورود مسافران به استان و برگزاری برنامه‌های مختلف و عزاداری‌ها، از فرماندار خواستار رسیدگی و پیگیری شدند.
بحث مشخص شدن و شفاف شدن شاخصه ها و معیارهای رنگ‌بندی کرونا مانند زرد و قرمز و نارنجی هم از مطالبات مطرح شده از سوی حاضران در این نشست بود.
تعطیلی رویدادها و اجتماعات تا پایان تیرماه
در پایان این نشست «سید محمد رستگاری» در رابطه با برخی از مطالبات ارائه شده از سوی حاضران اظهار کرد: در زمینه برگزاری امتحانات و دانشگاه‌ها و آزمون جامع دانشگاه‌های مقرر شد تا همه آزمون‌ها به صورت غیر حضوری برگزار شود، البته این مسئله برای ازمون دکتری دانشگاه ازاد صدق نمی‌کند.
وی از برگزار نشدن رویدادهای مختلف حتی با وجود دریافت مجوز تا پایان تیرماه خبر داد و گفت: با برگزاری مراسم ها موافقت نخواهد شد و مجوز صادر شده برای برخی از رویداد نیز تعلیق شده است.
فرماندار یزد از توقف فعالیت اماکن ورزشی و استخرها و گیم نت ها و مراکز بازی و نمایشگاه ها در شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز خبر داد و گفت: مجوز فعالیت مهمانپذیرها در برخی از مناطق نیز در حال پیگیری است.


کد مطلب: 132156

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/132156/وضعیت-نامطلوب-کرونا-یزد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir