کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واگذاری یک مسئولیت حقوقی به دانشگاه علامه

21 تير 1399 ساعت 13:15

میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام خبر واگذاری مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» به دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با توجه به اهمیت تدوین استانداردهای حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی و آرشیو در کشور و اهمیت بحث تبادل اطلاعات و تجارب با سایر کشورها، لزوم مشارکت فعال متخصصان حرفه در کمیته ­های فنی مرتبط سازمان ایزو و سازمان ملی استاندارد ایران احساس می شد.


میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام خبر واگذاری مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» به دانشگاه علامه طباطبائی گفت: با توجه به اهمیت تدوین استانداردهای حوزه کتابداری و اطلاع ­رسانی و آرشیو در کشور و اهمیت بحث تبادل اطلاعات و تجارب با سایر کشورها، لزوم مشارکت فعال متخصصان حرفه در کمیته ­های فنی مرتبط سازمان ایزو و سازمان ملی استاندارد ایران احساس می شد.
به گزارش عطنا، وی ادامه داد: در راستای انجام پروژه های استانداردسازی در زمینۀ علم اطلاعات و دانش شناسی در سطح ملی و تجربیات چندین‌ساله اینجانب در انجام امور تدوین استانداردهای ملی و راهبری و فعالیت های بین المللی در سازمان بین المللی ایزو، مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی متناظر TC46 با مدیریت بنده به دانشگاه علامه طباطبائی سپرده شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: در ادامه همکاری‌های مستمر بین گروه تحقیقاتی به مدیریت اینجانب و سازمان ملی استاندارد ایران و در راستای به‌کارگیری تجربیات چندین‌ساله ام در انجام امور تدوین استانداردهای ملی و راهبری استانداردهای بین المللی ایزو، مسئولیت حقوقی دبیرخانه دائمی کمیته فنی متناظر TC46 تحت عنوان «اطلاعات و مستند سازی » به دانشگاه علامه طباطبائی واگذار شد.
وی با بیان جزئیات این خبر عنوان کرد: سازمان جهانی استاندارد به عنوان یک تشکیلات جهانی متشکل از اعضای بنگاه ­های تامین ­کنندۀ استانداردهای بین المللی است و تهیه و تنظیم استانداردهای بین المللی اصولاً از طریق کمیته­ های تخصصی ISO انجام می ­گیرد. اعضای هر یک این کمیته­ ها در زمینه تخصصی خاصی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات نموده و دارای حق ارائۀ اطلاعات در آن کمیته هستند. سازمان های بین ­المللی دولتی و غیردولتی فعال در امر ISO هر کدام بخشی از این تحقیقات و اقدامات را به عهده دارند.
صمیعی خاطرنشان کرد: کار اصلی کمیته­ های فنی، تهیه استانداردهای بین ­المللی است. در واقع کمیته ­های فنی از مهمترین ارکان سازمان ISO محسوب می­ شوند. در استانداردهای ملی نیز کمیته ­های تدوین استاندارد تشکیل می ­شوند و نقش مشابهی را بر عهده دارند.
وی در ادامه افزود: کمیته فنی ISO/TC46 تحت عنوان کمیته فنی «اطلاعات و مستند سازی» یکی از کمیته ­های فنی فعال سازمان ISO است. در حال حاضر ۳۴ کشور عضو فعال کمیته فنی ISO/TC46 و ۳۹ کشور عضو ناظر هستند. با توجه به تعداد کشورهای عضو در کمیته فنی  ISO/TC46، این کمیته دومین کمیته فنی بزرگ ISO است.  دبیرخانه  مرکزی این کمیته  فنی واقع در AFNOR (انجمن استاندارد فرانسه) است. AFNOR یا انجمن استاندارد فرانسه با حدود ۲هزار و ۵۰۰ عضو است که با هدف هدایت و هماهنگی توسعه استانداردها به منظور کاربردی ساختن آنها در سال ۱۹۲۶ تاسیس شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی اظهار کرد: AFNOR به عنوان مرکز نظام استانداردسازی فرانسه عمل می کند. این موسسه با ۲۵ دفتر استانداردسازی و موسسسات تخصصی در تدوین استانداردها برای نیل به اهداف راهبردی همکاری می کند. دبیر کمیته فنی ISO/TC46، خانم سابین دونارد کاس و رئیس آن تا پایان خانم گائل بیته است. مسئولیت و مدیریت کمیته فنی متناظر TC46 در ایران به عهده دکتر میترا صمیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و دبیرخانه رسمی آن در دانشگاه علامه طباطبائی مستقر شده است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: مهمترین اهداف این کمیته، تصمیم‌گیری و نظارت بر تدوین استانداردهای ملی و بین‌المللی جهت تامین نیازهای کتابخانه ها، آرشیوها و مراکز اسناد در ارتباط با اصول، قواعد و استانداردهای جهانی است.
صمیعی ادامه داد: همچنین بهینه ­سازی قابلیت تبادل اطلاعات سامانه­ ها، بررسی و استفاده از همۀ ابزارها و زبان های نشانه گذاری از قبیل ایکس.ام.ال و توصیه ­های مربوط به آرشیوها، کتابخانه ­ها و موزه ­ها در سطح کشور نیز بخشی دیگر از این مسئولیت است.
وی در توضیح کمیته فنی متناظر TC46 گفت: ساختار کمیته فنی متناظر TC46 شامل پنج کمیته فرعی است. کمیته فرعی ۴ با عنوان  «میان کنش­ پذیری فنی»، کمیته فرعی ۸ با عنوان «کیفیت-ارزیابی عملکرد و آمارها»، کمیته فرعی ۹ با عنوان «شناسایی و توصیف»، کمیته فرعی ۱۰ با عنوان «الزامات ذخیره اسناد و شرایط حفاظتی» و کمیته ۱۱ با عنوان «مدیریت  اسناد/آرشیوها» است که هر کدام از این کمیته­ های فرعی خود دارای گروه های کاری مختلف هستند و با توجه به موضوعات مورد پوشش با سایر کمیته ­ها و سازمان های اشتراکی در ارتباط هستند. گروه های کاری زیر نظر مستقیم کمیته فنی متناظر TC46، شامل گروه کاری ۲، کدگذاری اسامی کشور و موجودیت ­های مرتبط، گروه کاری ۳، تبدیل زبان ­های نوشتاری و گروه کاری ۵، محفظه ­های آرشیوی است.
 


کد مطلب: 132619

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/132619/واگذاری-یک-مسئولیت-حقوقی-دانشگاه-علامه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir