کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» عنوان کرد:

خودروی K132 نخستین گام ایران برای رقابت با بازار جهانی

23 تير 1399 ساعت 15:59

نام K132 این روزها زیاد به گوش می‌خورد، مخصوصا به گوش آنها که خبرهای دنیای خودرو را با دقت دنبال می‌کنند. K132  محصول تازه ایران‌خودرو است که گفته می‌شود بیش از 90 درصد داخلی سازی شده و با همه مشکلات روزگار تحریم، شهریور ماه 99 به تولید آزمایشی می‌رسد و بهمن ماه راهی بازار خواهد شد.


نام K132 این روزها زیاد به گوش می‌خورد، مخصوصا به گوش آنها که خبرهای دنیای خودرو را با دقت دنبال می‌کنند. K132  محصول تازه ایران‌خودرو است که گفته می‌شود بیش از 90 درصد داخلی سازی شده و با همه مشکلات روزگار تحریم، شهریور ماه 99 به تولید آزمایشی می‌رسد و بهمن ماه راهی بازار خواهد شد.
این خودرو  برای اولین بار در 30 بهمن 98 و در حاشیه جلسه هیئت دولت، بصورت خصوصی برای رئیس جمهور روحانی و اعضای کابینه، به نمایش درآمد.
گفته می‌شود که سدان ایران خودرو K132 که بر پایه پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) توسعه داده شده، با داخلی سازی بیش از ۹۰ درصد تولید خواهد شود. همچنین دانش و فناوری استفاده از پلتفرم PF1 حاصل از قرارداد برجامی شرکت ایران خودرو با خودروسازان فرانسوی است.
«کیانوش پورمجیب»، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌وگو با «مردم سالاری آنلاین» با تاکید بر اینکه این خودرو با اتکا به توان مهندسی و ساخت داخل تولید خواهد شد گفت: K132  با داخلی سازی بیش از ۹۰ درصد به دست مصرف کنندگان می‌رسد. 
پورمجیب همچنین با بیان اینکه این خودرو از استانداردهای مختلف ایمنی و زیست محیطی برخوردار است افزود: این خودرو ایمنی بالایی دارد و در برخی از شاخص‌های ایمنی برای نخستین بار در صنعت خودروی کشور، در این محصول جدید ایران‌خودرو به اجرا در می‌آید.
وی همچنین با اشاره به اینکه طراحی و تولید K132 در شرایط تحریم و با وجود محدودیت‌های موجود مشکلاتی را همراه داشت خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در تامین مواد اولیه یکی از مشکلات ما تهیه نوعی فولاد بوده است که هنوز برای تولید آن با فولاد اصفهان هنوز به توافق نرسیده‌ایم و از خارج از کشور آن را وارد می‌کنیم.
پورمجیب با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها اما خوشبختانه قطعات طراحی و قالب سازی شده‌اند افزود: با تکیه بر توان مهندسان داخلی و کمک قطعه سازان و با تامین قطعات و اعمال بهبودهای لازم، شهریور ماه وارد فاز تولید آزمایشی خواهیم شد و بهمن ماه به تولید انبوه می‌رسیم.
وی از دیگر مشکلات موجود در زمان تحریم به موانع موجود برای تست خودرو اشاره کرد و گفت: با وجود همه موانع اما ما توانستیم هم زمان، ۹۷ تست صحه‌گذاری را برای اجرای استانداردهای اجباری و کارخانه‌ای را انجام ‌دهیم تا در زمان مقرر مجوز شماره‌گذاری محصول را دریافت کنیم.
پورمجیب در ادامه با تاکید بر اینکه این پروژه با حمایت قطعه سازان به سرانجام رسیده است تاکید کرد که در تولید این محصول جدید بیش از ۱۵۰ شرکت مشارکت دارند، و قطعا بدون همدلی و همراهی مجموعه زنجیره تامین و واحدهای مرتبط با ایران‌خودرو تحقق این پروژه امکان‌پذیر نبود.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در ادامه این گفتگو با اشاره به ویژگی‌های فنی این خودرو گفت: موتور این محصول از موتورهای توسعه یافته و به روز ایران خودرو است و همچنین با دارا بودن ترمزهای جلو و عقب دیسکی(ABS، HSA، ESC، EBA) ایمن‌ترین خودروی ایران‌خودرو خواهد بود.
به گفته پورمجیب موتور این خودرو EC5 و حجم موتور آن cc ۱۶۰۰ خواهد بود. همچنین حداکثر توان موتور آن ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه است. در ضمن با  ۱۶ سوپاپ،  سوخت آن سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۹۵ است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پایان تولید K132 را اولین گام برای ورود ایران به بازار خودروهای خارجی و رقابت دانست و تاکید کرد: از لحاظ کیفی و مشخصات فنی این خودرو قابلیت رقابت با خودروهای خارجی را دارد.


کد مطلب: 132774

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/132774/خودروی-k132-نخستین-گام-ایران-رقابت-بازار-جهانی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir