کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سلطانیه دور بعدی مذاکرات را تایید کرد

خبرگزاری ايسنا , 20 آبان 1391 ساعت 12:02

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و آژانس در ۲۳ آذر را تایید کرد


علی‌اصغر سلطانیه با اشاره به بیانیه سخنگوی آژانس درباره مذاکرات ایران و آژانس در ۱۳ دسامبر با تایید این بیانیه افزود: ایران و آژانس در ادامه مذاکرات قبلی ، دور دیگری از مذاکرات را ۲۳ آذرماه (۱۳دسامبر) در تهران برگزار می‌کنند.
گیل تودر، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران توافق کرده‌اند که در تاریخ ۱۳دسامبر (۲۳ آذرماه) مذاکرات بیشتری در تهران داشته باشند.
وی افزود: هدف از این مذاکرات تکمیل رویکردی ساختاری برای حل موضوعات باقی‌مانده مربوط به برنامه هسته‌یی ایران است.
در آخرین دور از مذاکرات ایران و آژانس در وین علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس ریاست هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده داشت و هرمان ناکارتس، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها نیز هیات آژانس را سرپرستی می‌کرد.
پیش از این، ایران و آژانس در بهمن و اسفند سال ۹۰ در تهران و اردیبهشت، خرداد و شهریور ۹۱ در وین با یکدیگر بر سر تهیه مدالیته و چارچوبی برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده بر سر برنامه هسته‌یی ایران مذاکره کرده‌اند، اما هنوز به توافقی بر سر چگونگی حل و فصل موضوعات دست پیدا نکرده‌اند.
هم‌چنین در رابطه با موضوعات فنی میان ایران و آژانس، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اول خرداد سال جاری در سفری یک روزه به تهران درباره درخواست‌های آژانس از ایران به ویژه اجازه بازدید و بازرسی بازرسان از سایت نظامی پارچین با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
پس از دیدار مدیرکل آژانس با مقامات ایرانی، دور دیگری از مذاکرات اواخر خرداد ماه سال جاری برگزار شد.
ایران تاکید دارد که موضوعات و سوالاتی که آژانس درباره برنامه هسته‌یی ایران مطرح کرده باید در چارچوب یک برنامه عمل مشخص به توافق برسد تا پس از آنکه ایران به آنها پاسخ داد و ابهامات رفع شد به ادعای برخی کشورها و ارایه اسناد ادعایی، موضوعاتی که قبلا طرح و به آنها پاسخ داده شده است دوباره طرح نشود.
ششمين دور از مذاکرات ایران و آژانس در حالی قرار است آذرماه در تهران برگزار شود که ایران به عنوان عضو آژانس اصرار دارد مشابه مدالیته (برنامه عمل) ۲۰۰۷ برای پایان دادن به آنچه از سوی آژانس مطالعات ادعایی نامیده می‌شود، تدوین و توافق شود. این در حالی است که آمریکا و برخی کشورهایی که مدعی دستیابی به اسنادی علیه برنامه هسته‌یی ایران هستند آژانس را به شدت از توافق بر سر یک مدالیته مشابه مدالیته ۲۰۰۷ پرهیز داده‌ و عملا تاکنون مانع حل و فصل مسایل میان ایران و آژانس شده‌اند.


کد مطلب: 13385

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/13385/سلطانیه-دور-بعدی-مذاکرات-تایید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir