کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس خانه مطبوعات کشور درگذشت روزنامه نگار و شاعر سمنانی را تسلیت گفت

24 مرداد 1399 ساعت 16:02

دکتر مصطفی کواکبیان رئیس خانه مطبوعات استان سمنان با صدور پیامی درگذشت "نصرت الله نوح"را که از تاثیرگذارترین شاعران بومی سرای سمنانی بود تسلیت گفت.


دکتر مصطفی کواکبیان رئیس خانه مطبوعات استان سمنان با صدور پیامی درگذشت "نصرت الله نوح"را که از تاثیرگذارترین شاعران بومی سرای سمنانی بود تسلیت گفت.
نصرت الله نوح کتاب شعر سمنانی "ننن هکاتی " و " تذکره شعرای سمنان"و چندین اثر دیگر را در کارنامه کاری خود دارد .
رئیس خانه مطبوعات کشور در بخشی از این پیام آورده است؛
خبر درگذشت نصرت‌الله نوحیان  متخلص  به "نوح" سمنانی،روزنامه‌نگار، شاعر و طنزپرداز شهیر ایران در سن  ۸۹ سالگی در آمریکا موجب تأسف گردید.
‏ او عضو هیات تحریریه روزنامه کیهان در سال‌های پیش از انقلاب بود، و با مجلات و روزنامه‌های متعدد دیگری نیز همچون چلنگر و افراشته همکاری داشت و آثار تالیفی متعددی داشت. از جمله آثار  وی دیوان رفعت سمنانی با مقدمه دکتر ذبیح‌الله صفا در سال ۱۳۳۹ بود . اینجانب درگذشت نصرت الله نوحیان ( نوح ) روزنامه نگار قدیمی، شاعر و محقق مطبوعات را به جامعه مطبوعات ایران به ویژه دوستان و همکاران‌مطبوعاتی استان  سمنان و خانواده گرامی اش تسلیت می گوئیم.
  نصرت الله نوحیان، متخلص به "نوح"  بامداد روز ۲۰  مرداد ۹۹ در آمریکا چشم از جهان فرو بست.
نصرت الله نوح حافظه ای کم نظیر داشت. او قبل از انقلاب در نخستین مسابقه هوش در تلویزیون ایران شرکت کرد و پس از ۶ ماه رویاروئی با انواع سئوالهائی در ارتباط با شعر، تاریخ، ادبیات و شاعران ایران پیروز میدان هوش و حافظه شد و لقب "مرد حافظه ایران" را گرفت. 
نصرت الله نوح از شاگردان محمدعلی افراشته سردبیر و بنیانگذار روزنامه طنز "چلنگر" بود و تا پایان عمر به این شاگردی افتخار می کرد. به همت او؛  اشعار و نمایشنامه های فارسی افراشته جمع آوری و منتشر شد .
نوح، در عین حال که عضو هیات تحریریه کیهان بود، با بسیاری از مجلات ادبی و هنری وقت نیز همکاری داشت و یکی از کارهای ارزنده و تاریخی نصرت الله نوح انتشار ۵ جلد خاطرات سیاسی و مطبوعاتی خویش  است که در سالهای اقامت در امریکا نوشت. این خاطرات در نوع خود تاریخ مطبوعات ایران بی بدیل است . 
در سال ۱۳۳۶ نخستین مجموعه اشعار این شاعر سمنانی با عنوان «گل‌هایی که پژمرد» به چاپ رسید و دومین مجموعه شعرش «دنیای رنگ‌ها» به سال ۱۳۴۲ منتشر شد.


کد مطلب: 134582

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/134582/رئیس-خانه-مطبوعات-کشور-درگذشت-روزنامه-نگار-شاعر-سمنانی-تسلیت-گفت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir