کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان خطاب به منتقدان برجام:

با رفتارها و گفتارهای خود سوژه دست دشمن ندهید

صداوسیما درباره پیروزی دیپلماتیک ایران علیه آمریکا بهتر عمل کند

5 شهريور 1399 ساعت 18:03

نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ انسجام در داخل برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا خطاب به منتقدان برجام و دستگاه دیپلماسی گفت: اگر از برجام ناراحت هستید فعلا ناراحتی خود را نگه دارید و با رفتارها و گفتارهای خود سوژه دست دشمن ندهید.


نماینده پیشین تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حفظ انسجام در داخل برای مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا خطاب به منتقدان برجام و دستگاه دیپلماسی گفت: اگر از برجام ناراحت هستید فعلا ناراحتی خود را نگه دارید و با رفتارها و گفتارهای خود سوژه دست دشمن ندهید.
«مصطفی کواکبیان» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نشست شورای امنیت سازمان ملل و ناکامی‌های آمریکا علیه ایران گفت: استفاده از مکانیسم ماشه عملا برای آمریکا مقدور نیست و این کشور نمی‌تواند تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.
دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ معاهده برجام، اگر یکی از هفت عضو طرف برجام بخواهند شکایتی را مطرح کنند، ظرف 61 روز فرصت بررسی وجود دارد و بعد از آن هم به حالت اول بر می‌گردد. آمریکا بیش از دو سال است که از این توافق خارج شده است و با هیچ مبنای حقوقی نمی‌تواند از ظرفیت‌های برجام استفاده کند.
وی یادآور شد: براساس برجام تحریم تسلیحاتی ایران اکتبر پایان می‌پذیرد و ما می‌توانیم نیازهای تسلیحاتی خود را از خارج تامین کنیم و آمریکایی‌ها به هیچ شکلی نمی‌توانند به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ و یا بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام اقدامی علیه ما انجام دهند.
کواکبیان گفت: در نشست اخیر شاهد شکست مفتضحانه دیپلماتیک آمریکا بودیم به طوری که ۱۳  عضو شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای مخالف و ممتنع دادند و این دوره جدیدی از تحولات نظام بین‌الملل است. آمریکا بعد از این ناکامی می‌خواهد به شیوه دیگری علیه ایران وارد شود، اما نتیجه آن از هم اکنون مشخص است و تلاش‌های این کشور به نتیجه نمی‌رسد.
نماینده پیشین مردم تهران اظهارداشت: هم کشورهای عضو شورای امنیت و هم رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفته‌اند که آمریکا را در اقدام جدید علیه ایران همراهی نمی‌کنند.  کشورهای اروپایی، روسیه و چین هم اعلام کردند که به هیچ نحو با طرح جدید آمریکا همراهی نمی‌کنند.
کواکبیان با اشاره به اظهارات گروه‌های سیاسی داخل کشور و منتقدین دولت در مورد اقدامات آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما نباید در شرایطی که در حال مقابله با آمریکا هستیم، ‌از خود علائمی بروز دهیم که بگویند اختلاف  وجود دارد بلکه باید انسجام  بیشتری در کشور وجود داشته باشد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: افراطیون داخلی عملا در زمین ترامپ، نتانیاهو و آل سعود بازی می‌کنند و حرف‌های آن‌ها را می‌زنند و اقداماتی همسو با آمریکایی‌ها انجام می‌دهند. 
 وی یادآور شد: «جان بولتون» ضد ایرانی‌ترین شخصیت آمریکایی می‌گوید آمریکایی‌ها نمی‌توانند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، اما برخی در داخل کشور سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا می‌شوند و می‌گویند آمریکا از این ابزار استفاده می‌کند.
نماینده سابق مجلس گفت: طرح‌هایی در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود که در صورت استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه، ایران باید از برجام و یا NPT خارج شود. به کار بردن عبارت مورد استفاده آمریکا یعنی ما عملا در زمین آنها بازی می‌کنیم یعنی آمریکایی‌ها می‌توانند از این مکانیسم استفاده کنند در حالی که این امکان ‌اصلا برای آمریکایی‌ها وجود ندارد.
این فعال رسانه‌ای افزود: در شرایطی که آمریکا با فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه می‌خواست ملت ایران را وادار به تسلیم کند، ما با اقتدار دیپلماتیک توانستیم اتفاقی را رقم بزنیم که در تاریخ  شورای امنیت در مورد طرح‌های آمریکایی بی‌سابقه بود. در چنین شرایطی همه باید از دستگاه دیپلماسی کشور حمایت کنیم  و متعهد باشیم و بگوییم استفاده از مکانیسم ماشه یا هر ابزاری  علیه ایران محکوم است.
دبیر کل حزب مردم سالاری  با بیان اینکه همه جناح‌های سیاسی با هر سلیقه‌ای باید با اقدام آمریکا مقابله کنند، گفت: با آنکه چیزی از برجام نمانده است اما همین مقدار هم می‌تواند برای پیروزی بر اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران به ما کمک کند.
 
 وی اضافه کرد: ما نباید به خاطر دستمال، قیصریه را آتش بزنیم. اگر از برجام ناراحت هستید فعلا ناراحتی خود را نگه دارید و با رفتارها و گفتارهای  خود سوژه دست دشمنان ندهید.
این نماینده سابق مجلس گفت: علی‌رغم همه مشکلات و تحریم‌ها و شیوع کرونا، ملت ایران باید بتواند همچون گذشته، در این صف‌آرایی مجدد آمریکا هم پیروزمندانه خارج شود. ما باید بتوانیم در عرصه دیپلماسی به منافع ملی توجه کنیم و در این موضوع  مسائل حزبی را وارد نکنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به رای ممتنع کشورهای اروپایی به قطعنامه پیشنهادی آمریکا گفت: اتحادیه اروپا مخالف یکه‌تازی و اقدامات نابخردانه دونالد ترامپ است. رای ممتنع اروپاییان به خاطر تعهداتی است که در مقابل برجام دارند و باید به این تعهدات پایبند باشند.
عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآورشد: صدا و سیما باید این موضوع را برای مردم تبیین کند که آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه و هیچ قطعنامه جدیدی را ندارد. اگر صدا و سیما بهتر عمل کند شاید برخی افراطیون متوجه شوند که رای شورای امنیت شکستی برای آمریکا و پیروزی برای ملت ایران بوده است.
 


کد مطلب: 135333

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/135333/رفتارها-گفتارهای-خود-سوژه-دست-دشمن-ندهید

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir