کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران خبر داد:

چیزی به نام خودروی وارداتی دیگر وجود ندارد

17 شهريور 1399 ساعت 15:28

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: به طور کلی نزدیک ۱۸۰۰ دستگاه خودرو داریم که صد در صد بلاتکلیف است. وضعیت تقریبا نصف این خودروها را باید مرجع قضایی و نصف دیگر را باید دفتر مقررات وزارت صمت مشخص کند.درحال‌حاضر فقط ۳۰۰ دستگاه خودرو امکان ترخیص خواهند داشت. مهلت مصوبه آخر اگر به اتمام برسد می‌توان گفت که پرونده ترخیص این خودروها بسته خواهد بود و دیگر مصوبه مجددی نیز برای تمدید نخواهد آمد. در نتیجه این احتمال وجود نخواهد داشت که بتوان این خودروها را از گمرک خارج کرد. کلا موضوع واردات خودرو به کشور ممنوع بود و به طور کلی نیز پرونده آن بسته خواهد شد. در نتیجه دیگر چیزی به نام خودروی وارداتی نخواهیم داشت




دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: به طور کلی نزدیک ۱۸۰۰ دستگاه خودرو داریم که صد در صد بلاتکلیف است. وضعیت تقریبا نصف این خودروها را باید مرجع قضایی و نصف دیگر را باید دفتر مقررات وزارت صمت مشخص کند.درحال‌حاضر فقط ۳۰۰ دستگاه خودرو امکان ترخیص خواهند داشت. مهلت مصوبه آخر اگر به اتمام برسد می‌توان گفت که پرونده ترخیص این خودروها بسته خواهد بود و دیگر مصوبه مجددی نیز برای تمدید نخواهد آمد. در نتیجه این احتمال وجود نخواهد داشت که بتوان این خودروها را از گمرک خارج کرد. کلا موضوع واردات خودرو به کشور ممنوع بود و به طور کلی نیز پرونده آن بسته خواهد شد. در نتیجه دیگر چیزی به نام خودروی وارداتی نخواهیم داشت.

به گزارش مردم سالاری آنلاین،پیش از این که سال جدید شروع شود صحبت هایی درباره وضعیت بودجه کشور مطرح شد. پس از این که شرایط مشخص شد عده‌ای از این موضوع صحبت کردند که احتمال آزادسازی واردات خودرو برای سال ۹۹ وجود دارد. اما با گذشت زمان این قضیه کمرنگ تر شد و معلوم شد که واردات خودرو به کشور همچنان منتفی خواهد آمد. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شد که هنوز تعدادی خودرو در گمرکات کشور باقی مانده بود.
این خودروها مدت زمان زیادی را در گمرک بودند و در نتیجه شرایط مصاعدی ممکن است نداشته باشند. با این وجود شرکت‌های واردکننده وظیفه ترمیم آنها را بر عهده داشتند تا به صورت سالم به‌دست مشتریان برسد. تقریبا اواسط ماه مرداد بود که سید مهدی میراشرافی، رئیس کل گمرک از بسته شدن پرونده ترخیص خودروها خبر داد. اما مشخص شد که هنوز تعدادی خودرو در گمرک مانده که ترخیص نشده و مشتریان آنها چشم انتظار هستند. برای بررسی بیشتر آخرین وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت‌وگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

امکان خروج ۳۰۰ خودرو از گمرک
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ابتدا در رابطه با وضعیت ترخیص خودروها اظهار کرد: پرونده ترخیص خودروها از گمرک هنوز بسته نشده است. هنوز تعدادی خودروی دیگر در گمرک مانده که بالغ بر ۳۰۰ دستگاه ثبت سفارش دارد و باید کارهای گمرکی آن سریع تر انجام شود. نزدیک به ۹۰۰ دستگاه خودرو نیز ثبت سفارش ندارد یعنی این خودروها در گمرکات آمده و هنوز ثبت سفارش آنها انجام نشده و یا ثبت سفارش بسته است و گمرک نمی‌تواند آنها را نگه دارد.
وی ادامه داد: تقریبا ۹۰۰ دستگاه خودرو کاملا بلاتکلیف در گمرک مانده است. لازم به ذکر است که ۹۰۰ دستگاه نیز در توقیف مراجع قضایی است. ما به طور کلی نزدیک ۱۸۰۰ دستگاه خودرو داریم که صد در صد بلاتکلیف است. وضعیت تقریبا نصف این خودروها را باید مرجع قضایی و نصف دیگر را باید دفتر مقررات وزارت صمت مشخص کند. البته بعید می‌دانم حتی اگر همین الان نیز وضعیت این خودروها مشخص شود بتوان آنها را ترخیص کرد.

خداحافظی با خودروهای وارداتی
دادفر افزود: درحال‌حاضر فقط ۳۰۰ دستگاه خودرو امکان ترخیص خواهند داشت. مهلت مصوبه آخر اگر به اتمام برسد می‌توان گفت که پرونده ترخیص این خودروها بسته خواهد بود و دیگر مصوبه مجددی نیز برای تمدید نخواهد آمد. در نتیجه این احتمال وجود نخواهد داشت که بتوان این خودروها را از گمرک خارج کرد. کلا موضوع واردات خودرو به کشور ممنوع بود و به طور کلی نیز پرونده آن بسته خواهد شد. در نتیجه دیگر چیزی به نام خودروی وارداتی نخواهیم داشت.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تمدید مصوبه ترخیص گفت: این مصوبه تا ۲۶ همین ماه تمدید شده است. لازم به ذکر است که مصوبه مذکور ۴ مرتبه تمدید شد تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو از گمرکات خارج شود. با این وجود هنوز ترخیص خودروها از گمرک کاملا صورت نگرفته است و باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آینده وضعیت به چه صورت خواهد بود.
به روزرسانی پیش از تحویل
دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وضعیت خودروهای ترخیص نشده در گمرک به چه صورت است؟  گفت: به هر حال خودروها پس از ترخیص اوورهال می‌شوند و این وظیفه شرکت واردکننده است. هر اتفاقی بیفتد باید خودروها را از لحاظ نرم‌افزاری به روزرسانی کند و همچنین مواردی نظیر باتری، لاستیک و حتی اگر نیاز باشد صندلی‌ها نیز عوض خواهد شد.

منبع گسترش نیوز


کد مطلب: 135991

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/135991/چیزی-نام-خودروی-وارداتی-دیگر-وجود-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir