کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار سرمایه در شش ماهه اول سال چقدر سود داشت؟

بورس؛ غلبه سبزی بهار بر سرخی تابستان!

1 مهر 1399 ساعت 17:54

بازار سرمایه اگرچه در دو ماه گذشته وضعیت راضی کننده برای سرمایه گذاران این بازار نداشته است اما در ماه های قبل از آن به اندازه ای رشد داشته که هنوز هم کسانی که بیش از شش ماه در این بازار سرمایه داشته اند، دارای سود است و در واقع کاهش قیمت دو ماه اخیر از سود آنها کم می شود.


بازار سرمایه اگرچه در دو ماه گذشته وضعیت راضی کننده برای سرمایه گذاران این بازار نداشته است اما در ماه های قبل از آن به اندازه ای رشد داشته که هنوز هم کسانی که بیش از شش ماه در این بازار سرمایه داشته اند، دارای سود است و در واقع کاهش قیمت دو ماه اخیر از سود آنها کم می شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مروری بر روند افزایش قیمت سهام مختلف بورس بر اساس شاخص کل (که نقریبا می توان آن را میانگین سوددهی این بازار دانست) نشان دهنده رشد ۲۱۸ درصدی این بازار در ۳۱ شهریور نسبت به آغاز سال است. شاخص کل بورس در روز پایانی سال   ۱۳۹۸، ۵۰۲  هزار واحد بود که این شاخص از اولین روز کاری در فروردین ماه شروع به رشد کرد و اوضاع به گونه ای پیش رفت که در پایان فروردین ماه شاخص کل بورس عدد ۶۸۹ هزار واحد را نشان می داد. به این ترتیب شاخص کل در فروردین ماه ۳۷ درصد رشد داشت. این رشد کم نظیر سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری بیشتر در بورس ترغیب کرد و افزایش سرمایه گذاری در این بازار باعث شد که شاخص در اردیبهشت ماه هم همچنان بالا برود. به این ترتیب در حالی که کمتر کسی پیش بینی می کرد شاخص کل بورس به یک میلیون واحد نزدیک شد و در روز ۳۱ اردیبهشت ، عدد ۹۸۶ هزار واحد را نشان داد. به این ترتیب سرمایه گذاران در اردیبهشت ماه هم نسبت به ماه قبل ۴۳ درصد سود کردند. در واقع سود دو ماهه بورس به میزان ۹۶ درصد رسید که سود عجیب و فریبنده ای بود. 
ماه خرداد را باید ماه هجوم مردم به سمت بورس دانست. صف های ثبت نام در سجام برای دریافت کد بورسی و آغاز معامله در بازار سرمایه نشان از رونق این بازار داشت. با افزایش تقاضا برای سرمایه گذاری طبیعی بود که بورس رشد کم نظیری داشته باشد و رکوردزنی کند ؛ اما اشید کمتر کسی پیش بینی می کرد که شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد در ۳۱ خرداد برسد. به این ترتیب سرمایه گذاران قدیمی بورس در مجموع فصل بهار، به طور میانگین ۱۵۲ درصد سود کردند. ادامه این روند در تیرماه، شاخص را در پایان ماه چهارم ۱۳۹۹ به یک میلیون و ۹۱۶ هزار واحد رساند. سود سرمایه گذاران در این ماه رشدی بی نظیر داشت، به اندزه ای که حتی سرمایه گذارانی که طی یک ماه در بورس بودند هم به طور میانگین ۵۱ درصد سود کردند. 
تیرماه اما آخرین ماه سود آور بود. پس از آن اگر چه در اولین روزهای مرداد شاخص کل به بالای ۲ میلیون واحد هم رسید اما اصلاح آغاز شد و شاخص نوسان سینوسی پیدا کرد اما نسبت کاهش شاخص به افزایش آن بیشتر بود . به این ترتیب در پایان مرداد شاخص به یک میلیون و ۷۵۷هزار واحد کاهش یافت. به این ترتیب بازار سرمایه در این ماه نه تنها سودی به سرمایه گذاران خود نداد بلکه به طور میانگین ۸ درصد از سرمایه های مردم کم شد. 
این روند در شهریور ماه هم ادامه یافت و علی رغم امیدواری های فراوان ، در پایان شهریور، شاخص روی یک میلیون و ۵۹۵ هزار واحد رسید . به این ترتیب اگرچه سرمایه گذاران در شهریور ماه به طور میانگین ۹ درصد ضرر کردند اما می توان گفت که بورس در مجموع شش ماه ۲۱۸ درصد سود داشت.


کد مطلب: 136868

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/136868/بورس-غلبه-سبزی-بهار-سرخی-تابستان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir