کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موج جدید کرونا در آذربایجان غربی

6 مهر 1399 ساعت 9:45

موج جدید شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی نظیر سراسر کشور در این استان نیز آغاز شده و با افزایش تعداد بستری ها و بیماران مبتلا، نگرانی ها نیز افزایش یافته است؛ به گفته همه کارشناسان و مسوولان رعایت مردم مهمترین اصل در جلوگیری از تداوم این موج به شمار می رود.


موج جدید شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی نظیر سراسر کشور در این استان نیز آغاز شده و با افزایش تعداد بستری ها و بیماران مبتلا، نگرانی ها نیز افزایش یافته است؛ به گفته همه کارشناسان و مسوولان رعایت مردم مهمترین اصل در جلوگیری از تداوم این موج به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، شیوع بیماری کرونا در جای جای جهان همچنان در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد و علاوه بر انعکاس رسانه ای، بسیاری از خانواده ها نیز هنوز نگران درگیر شدن با این بیماری کم شناخته شده هستند.
هرچند در کنار این حساسیت رسانه ای، نگرانی و دغدغه مسوولان و برخی خانواده ها در این زمینه وجود دارد اما دغدغه کرونا برای آنان بسیار کمرنگ شده و با توجه به طولانی شدن زمان شیوع (حدود هفت ماه)، بسیاری از موارد لازم برای پیشگیری از بیماری را رعایت نمی کنند.
با تداوم این روند در بسیاری از افراد و رعایت نکردن موارد لازم و دستورالعمل های بهداشتی، بسیاری از کشورهای جهان که تعداد بیماران و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا را به کمترین میزان رسانده بودند، دوباره در موج جدید شیوع گرفتار شدند که ایران نیز جزء همین کشورها است.
آذربایجان غربی که تا اواخر شهریور امسال، روند خوبی را در کنترل شیوع بیماری کرونا داشت، به یکباره شاهد آغاز موج جدید شیوع شد و آمارهای بستری شدگان از دورقمی به سه رقمی افزایش یافت که همین امر، نگرانی ها را دوباره به جامعه بازگرداند.
بررسی اجرای محدودیت‌های یک هفته‌ای در آذربایجان‌غربی
استاندار آذربایجان‌غربی شب گذشته (شنبه) در جلسه ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، گفت: اجرای محدودیت‌های یک هفته‌ای در حال بررسی است و درخواست لازم از وزارت کشور ارائه شده تا در صورت نیاز اعمال و وضعیت در این استان کنترل شود.
محمدمهدی شهریاری اظهار داشت: مسوولان نظارت لازم را بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشند و باید بیش از ٩۵ درصد مردم این مساله را رعایت کنند.
وی با اشاره به لزوم همکاری بیمارستان‌ها، ادامه داد: باید تمام بیمارستان‌های خصوصی در آذربایجان‌غربی همکاری لازم را با دانشگاه علوم پزشکی داشته باشند تا مدیریت بیماری کرونا با جدیت انجام گیرد.
استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به وضعیت مدارس نیز گفت: اگر لازم باشد مدارسی که نیاز دارند به مدت ٢ هفته تعطیل ‌و کادر آموزشی نیز به مدت ٢ هفته به مرخصی فرستاده شوند.
شهریاری اظهار داشت: مدارسی که امکانات بهداشتی و تجهیزات مناسب ندارند نیز باید شناسایی شوند تا کمبودها را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه حساسیت مردم و رعایت موارد و دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم کاهش یافته است باید نظارت‌ها افزایش یابد و همکاری لازم در این خصوص اعمال شود.
وی افزود: شناسایی نقاط ضعف مهمترین هدف ماست تا در این راستا مدیریت بیماری کرونا به نحو احسن انجام شود.
وارد موج سوم شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی شده ایم
  رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: هم اینک  وارد موج سوم کرونا شده ایم و اگر مردم رعایت کنند، می‌توان مدیریت مناسبی را بر روی بیماری داشت.
جواد آقازاده بیان کرد: هماهنگی و همراهی مردم دلیل مهار ویروس کرونا در موج دوم بود و باید در موج سوم نیز به صورت هماهنگ وارد کارزار شد.
وی تاکید کرد: آذربایجان‌غربی جزو استان‌هایی است که سریع‌ترین جابجایی بیماری را دارد که باید مدیریت لازم اعمال شود تا کنترل مناسب صورت گیرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت همه بیمارستان‌های درگیر کرونا در ارومیه به عنوان مرکز استان تکمیل شده که این امر، وضع بسیار خطرناکی است.
دکتر آقازاده افزود: در حال حاضر پذیرش بیش از ظرفیت های بیمارستان های درگیر با بیماری کرونا در ارومیه صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: بیماری کرونا در ارومیه به یک بحران تبدیل شده و تعداد افراد بستری به سرعت در حال افزایش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی  خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی است تا این روند رو به افزایش متوقف شده و کاهش یابد.
آقازاده اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد نزدیک به ۱۵۰ بیمار در آی سی یو بستری بوده و خدمات لازم دریافت می کنند.
وی درباره بیمارستان های درگیر کرونا در ارومیه گفت: بیمارستان های طالقانی، مطهری، امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) در ارومیه درگیر بیماری کرونا هستند.
افزایش روزافزون تعداد بستری شدگان در آذربایجان غربی
رییس کارگروه اطلاع‌رسانی قرارگاه مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: روند رو به رشد ابتلا به بیماری کرونا و جان باختن شهروندان بر اثر این بیماری همچنان در استان افزایش دارد و تعداد بستری ها به حدود ۷۲۰ نفر رسیده است.
علی‌احمد آقاپور اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل بستری‌های مربوط به بیماری‌های سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به ۷۱۶ نفر رسیده که از این تعداد ۳۹۰ نفر مشکوک و ۳۲۶ نفر مبتلا به کرونا هستند.
وی افزود: تعداد بستری‌شدگان در آی‌سی‌یو نیز ۱۵۷ نفر بوده که از این تعداد، ۴۵ نفر به دستگاه ونتیلاتور متصل است.
وی با اشاره به افزایش ۹ نفری تعداد فوت شدگان براثر بیماری کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در آذربایجان غربی اضافه کرد: تعداد کل فوت‌شدگان در استان به یک هزار و هشت نفر رسیده است.
آذربایجان‌غربی طی حدود هفت ماه شیوع بیماری کرونا در کشور، سه خیز شیوع را پشت سرگذاشته و به نظر می‌رسد شاهد آغاز خیز چهارم این بیماری در استان باشیم که البته به احتمال  زیاد خطرناک‌تر از گذشته خواهد بود.
پیشتر نیز معاون امور درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز از پر بودن تخت های این بیمارستان مرجع بیماران کرونایی در استان خبر داده بود.
تاکنون بیش از ۳۳ میلیون نفر در دنیا و افزون بر ۴۴۳ هزار نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.
از مجموع ۹۹۸ هزار نفر جان باخته بر اثر کرونا در کشورهای مختلف دنیا نیز ۲.۵ درصد مربوط به ایران است.


کد مطلب: 137126

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/137126/موج-جدید-کرونا-آذربایجان-غربی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir