کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از واکنش های بسیار، دفتر امام جمعه اصفهان هم درباره سخنان وی توضیح داد

آیا فایل صوتی سخنان طباطبایی نژاد منتشر می شود؟

14 مهر 1399 ساعت 20:33

انتشار سخنان دو امام جمعه اصفهان و بجنورد درباره لزوم برخورد با بدحجابی موضوعی بود که از شنبه واکنش های بسیار بخصوص در فضای مجازی داشت؛ به اندازه ای که هر دو امام جمعه درباره سخنان خود توضیح دادند و تصریح کردند که از سخنان آنها سوء برداشت شده است.


انتشار سخنان دو امام جمعه اصفهان و بجنورد درباره لزوم برخورد با بدحجابی موضوعی بود که از شنبه واکنش های بسیار بخصوص در فضای مجازی داشت؛ به اندازه ای که هر دو امام جمعه درباره سخنان خود توضیح دادند و تصریح کردند که از سخنان آنها سوء برداشت شده است.
خبر اول را خبرگزاری اصولگرای تسنیم منتشر کرد و نوشت که سیدیوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان جدیت و قاطعیت در برابر قانون‌شکنان را از الزامات حکومت کردن برشمرد و به کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد اشاره کرد و گفت: باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آنها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان ها و پارک ها هنجارشکنی کنند.
همزمان با این خبر، همین خبرگزاری خبر داد که ابوالقاسم یعقوبی در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد اظهار داشت: مبادا ویروس کرونا ما را از سایر ویروس‌ها غافل کند. نیروهای انتظامی زندگی بدحجابان را ناامن کنند چرا که آنها در صدد این هستند که جامعه دینی ما را ناامن کنند. ما نمی توانیم در برابر این گونه مسائل کنار بیاییم و در مقابل جریان‌های فسادزا حساس نباشیم.
انتشار این گفته ها بازتاب وسیعی در فضای مجازی داشت و عموما به یاد اسیدپاشی به صورت زنان در اصفهان افتادند. در پاییز سال ۱۳۹۳ چهار زن جوان در اصفهان هدف حمله با اسید قرار گرفتند. پرونده قربانیان اسیدپاشی اصفهان سرانجام شفاف و مشخصی نداشت و متاسفانه بدون شناسایی و محاکمه و مجازات عاملان اسیدپاشی‌ها، مختومه اعلام شد. در آن زمان نیز انتقادهایی از برخی اظهارات امام جمعه اصفهان مطرح شده بود.
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در توئیتی با اشاره به سخنان‌اخیر برخی ائمه جمعه درباره بدحجابی، فیلمی از سخنان سردار قاسم سلیمانی را توئیت کرد و نوشت: ‏ای کاش امامان جمعه ما به جای ترویج ناامنی برای افراد بدحجاب، از ضرورت مقابله باقتل‌هاي ناموسي و جنایت اسید پاشی و لزوم ایجاد ناامنی برای غارتگران بیت‌المال و رانت خواران و دارندگان پرونده‌های املاک نجومی و... هم سخن مي‌گفتند همگان را هم به توصیه‌های حاج قاسم سلیمانی سفارش می‌نمودند.
محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان هم در این خصوص تصریح کرد: ممکن است برخی لجاجت کنند و هنجارهای جامعه را زیرپا بگذارند که در آن زمان نیز برای نیروی انتظامی وظایف قانونی درنظر گرفته شده ولی این نیست که فضای جامعه را برای زنی که بدحجاب است، ناامن کنیم و او در جامعه امنیت جانی و ناموسی نداشته باشد؛ بنابراین ناامن کردن به این معنا و مفهوم درست نیست اما ارشاد و فرهنگسازی امری لازم و ضروری است.
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات نیز در توئیتی درباره اظهارات امام جمعه اصفهان پیرامون لزوم «ناامن» شدن جامعه برای بدحجابان نوشت: منظور امام‌جمعه اصفهان از ناامنی چیست و صراحتا اعلام کنند مشمول اسیدپاشی نیست.
کامبیز نوروزی، حقوقدان نیز در گفت و گو با جماران گفت: این حرف که نیروی انتظامی باید برای بدحجاب ها ناامنی ایجاد کند، اگر تعیین تکلیف برای نیروی انتظامی است که وظایف آن را قانون و رده های فرماندهی نیروی انتظامی مشخص می کنند و اگر یک توصیه بوده، انتظار این است که آقایان به انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اخلاقی نیز همین قدر توجه داشته باشند. بسیار خوب است که صاحبان تریبون به فقری هم که گریبان مردم را گرفته و فسادی که برخی دستگاه های حکومتی را آلوده کرده و رواج دروغ و پرخاشگری در جامعه نیز نیم نگاهی داشته باشند.
محمدرضا زائری نیز در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام با اشاره به این سخنان جنجالی، به کنایه نوشت: «بله حق دارند کاملا. امنیت فقط برای مال مردم‌خورها و دزدهاست. امنیت فقط برای مفسدین اقتصادی و اختلاس‌گراهاست.»

واکنش دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
در همین زمینه آیت‌الله سیدمحمد غروی نیز گفت: بی بند و باری در جامعه ناامنی می آورد و باید با آنها برخورد قانونی صورت بگیرد. طبیعتا کسانی که مأمور اجرای قانون هستند نباید بی بند و باری را تحمل کنند و باید ورود پیدا کنند و برخورد جدی داشته باشند. چون بی بند و باری فضای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را تهدید می کند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به انتشار برخی مطالب در فضای مجازی، تأکید کرد: منظور این نیست که افراد بی حساب و کتاب ورود کنند و برخوردهای شخصی با این مسأله داشته باشند. بلکه منظور این است که توسط ضابطین و کسانی که باید امنیت اجتماعی را حفظ کنند، فضایی ایجاد شود تا زمینه ای برای ایجاد ایمنی اخلاقی در جامعه باشد.
وی اظهار داشت: اصل بی بند و باری که امنیت جامعه، خانواده و جوانان را مورد خطر قرار می دهد، چیزی نیست که کسی از آن حمایت کند. در هر جایی و هر نظامی، به خصوص نظام اسلامی ما، این موضوع بد است. اگر امر به معروف زبانی خوبی داشته باشیم و درست و همه جانبه برخورد کنیم و رفتار آنها مورد پسند جامعه نباشد، این طور برخورد نمی کنند. ولی اگر افراد بخواهند برخورد فیزیکی داشته باشند، فراتر از تذکر زبانی، نمی تواند این جور باشد.  مرتبه بعد این است که مسئولین انتظامی وظیفه دارند با بی بند و باری ها برخورد کنند. آنها هم باید برخورد معقول و قانونی خودشان را داشته باشند تا فضا برای کسانی که می خواهند بی بند و باری ایجاد کنند، ایمن نباشد.
آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی نیز در این خصوص گفت: وظیفه همه امر به معروف و نهی از منکر با زبان خوب، امروزی، انسانی و اسلامی است. اگر بخواهیم برخورد تندی داشته باشیم، عکس العمل دارد و بدتر می شود. بزرگان و علما در سخنرانی هایشان اعلام کنند که حجاب برای خود شما خوب است. یعنی ما باید امنیت ایجاد کنیم و مواظب جوانان باشیم. این آقایان خودشان باید بگویند منظور از ناامن کردن چیست و چه کار باید بکنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: ما باید وظیفه خودمان را انجام بدهیم. وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم و یا بدگویی داشته باشیم. باید اعلام کنیم اسلام این جور می خواهد و نتیجه اش این است. به هیچ وجه برخورد بد نتیجه نخواهد داد.

توضیح دو امام جمعه درباره سخنان جنجالی
با توجه به انتقادات وسیع، هر دو امام جمعه سعی کردند با توضیحاتی، درباره محتوای سخنان خود توضیح دهند.
روز دوشنبه دفتر امام جمعه اصفهان در واکنش به انتقادات، اصلاعیه ای صادر کرد که در آن آمده بود از سخنان وی برداشت نادرست شده است: « در این دیدار در خلال گزارشات امنیتی مرتبط با گروه های معاند و موارد عدم التزام اخلاقی و شکایات متعدد نسبت به تجاوز به حقوق شهروندی؛ به موردی ویژه در رفتار برخی از گروه های سا زمان یافته و هنجار شکن در اصفهان اشاره شد که این امر نگرانی از بر هم زدن نظم عمومی جامعه توسط عده ای اندک در شرایط بهداشتی کنونی را مترتب ساخته بود که آن مورد خاص واکنش آیت الله طباطبایی نژاد را به دنبال داشت که خطاب به مقامات قضایی و امنیتی، از جمله فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان توقع مردم از پیگیری این موضع و کنترل آن بیان گردید.»
امام جمعه بجنورد با سرعت و با صراحت بیشتر و قابل قبول تری درباره سخنانش توضیح داد. وی  روز شنبه بلافاصله بعد از انتشار سخنانش، با تکذیب نقل قول منتسب به خود در برخی رسانه‌ها گفت: مخالف برخورد فیزیکی با بدحجابی هستم و معتقدم این کار باید با کار و اقدامات فرهنگی مهار شود.
وی با قرار دادن فایلی صوتی در پایگاه اطلاع رسانی خود، افزود: من به شدت این خبر را تکذیب می کنم و این خبر کذب محض و نوار خطبه ها نیز موجود است و هر کس بخواهد می تواند از آن استفاده کند.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: علاوه بر آن خطبه ها  از صدا و سیمای استان پخش شده و در سایت آن ها نیز موجود است.
به این ترتیب شاید تنها انتظار باقیمانده این است که امام جمعه اصفهان نیز همچون امام جمعه بجنورد عمل کنند و حداقل با قرار دادن فایل صوتی سخنان خود، نگرانی های باقیمانده را برطرف کنند.


کد مطلب: 137630

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/137630/آیا-فایل-صوتی-سخنان-طباطبایی-نژاد-منتشر-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir