کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوشته تقی پورنامداریان برای شجریان

26 مهر 1399 ساعت 22:48

تقی پورنامداریان می‌گوید: استاد شجریان در قلمرو آواز سنّتی یکی از اسطوره‌های هزاره‌ها بود.


تقی پورنامداریان می‌گوید: استاد شجریان در قلمرو آواز سنّتی یکی از اسطوره‌های هزاره‌ها بود.

در یادداشت این شاعر، پژوهشگر و استاد ادبیات که در پی درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: «استاد شجریان اَلِف‌قدّ هزاره‌ اخیر در موسیقی ایران است: به‌هر الْفی، اَلِف‌قدّی برآید.
گاهی افرادی یگانه در قلمرو علم و هنر و اندیشه‌ یک ملّت در طول تاریخ ظهور می‌کنند که در قلمرو فرهنگ آن ملّت نه نظیر دارند و نه تصوّرِ تکرارِ آن‌ها ممکن است. استاد شجریان در قلمرو آواز سنّتی یکی از این اسطوره‌های هزاره‌ها بود.
شجریان گذشته از این هنر متعالیِ بی‌نظیر، آزاده‌ای بی‌نهایت ایران‌پرست و مردم‌دوست بود تا آن‌جا که نشان داد به‌خاطر ایران و مردم ایران می‌تواند از همه‌ دلبستگی‌های حقیر مادّی و دنیوی چشم بپوشد. او با هنر و منشِ انسانی خود نه تنها در قلب تمام فارسی‌زبانان جهان جایی جاودان برای خود تدارک دید، بلکه با نگاه باریک‌بین خود پیوندی میان شعر کلاسیک و معاصر و نمایندگان برجسته‌ آن‌ها ایجاد کرد که سبب تجدید حیات گذشتگان و شناخت بیشتر معاصران و ارجمندی شعر آنان در میان مردم گشت.»
محمدرضا شجریان ـ موسیقی‌دان و خواننده موسیقی ایرانی ـ متولد یکم مهرماه سال ۱۳۱۹، در روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهرماه، پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.


کد مطلب: 138231

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/138231/نوشته-تقی-پورنامداریان-شجریان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir