کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام مربیان در خطر برکناری هستند؟

29 مهر 1399 ساعت 11:24

امسال تعداد زیادی از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری مربیان جوانی هستند که یا اصلا سابقه سرمربیگری را ندارند یا اینکه تاکنون در لیگ برتر حضور نداشته‌اند.


امسال تعداد زیادی از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری مربیان جوانی هستند که یا اصلا سابقه سرمربیگری را ندارند یا اینکه تاکنون در لیگ برتر حضور نداشته‌اند.
به گزارش برنا؛ لیگ برتر امسال با چالش‌های زیادی مواجه است. شیوع کرونا که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده فوتبال را هم بی‌نصیب نگذاشته است. همانطور که در لیگ نوزدهم شاهد افت کیفی تیم‌ها بودیم، قطعا در لیگ بیستم هم کرونا تاثیر خود را روی تیم‌های فوتبال خواهد گذاشت. از طرف دیگر نبودن تماشاگران هم می‌تواند مزید بر علت باشد تا تیم‌های فوتبال خصوصا آنها که طرفداران بیشتری دارند، انگیزه کمتری برای ارایه فوتبال زیبا داشته باشند و البته در نتیجه‌گیری هم ناموفق باشند. همه این مسایل می‌تواند باعث شود موقعیت مربیان تیم ها زودتر از لیگ‌های گذشته به خطر بیفتد و تغییرات آغاز شود. از طرف دیگر امسال تعداد زیادی از سرمربیان تیم‌های لیگ برتری مربیان جوانی هستند که یا اصلا سابقه سرمربیگری را ندارند یا اینکه تاکنون در لیگ برتر حضور نداشته‌اند. همین موضوع هم به تنهایی می‌تواند عمر مربیان روی نیمکت تیم‌ها را کوتاه کند.
این در حالی است که لیگ نوزدهم رکورددار تغییر سرمربی در بین تیم‌های باشگاهی بود و همه باشگاه‌ها به جز سایپا و فولاد سرمربیان خود را تغییر دادند. با توجه به شرایط موجود و جوان شدن نیمکت‌های تیم‌ها بعید نیست که لیگ بیستم رکورد تغییر مربیان را بشکند.
در ادامه وضعیت مربیانی که بیشتر از سایر همکاران خود در خطر برکناری هستند را بررسی می‌کنیم.
عبدالله ویسی- پیکان
عبدالله ویسی سال قبل جانشین فرکی در پیکان شد. ویسی نتایج ضعیفی با پیکان گرفت و تا هفته‌های پایانی به همراه این تیم در جمع تیم‌های فانوس به دست قرار داشت اما از سمت خود برکنار نشد. ویسی توانست پیکان را در لیگ نگه دارد اما صحبت‌هایی مبنی بر برکناری او شنیده می‌شد ولی در نهایت او در لیگ بیستم هم سرمربی پیکان خواهد ماند. به نظر می‌رسد اگر ویسی با پیکان در هفته‌های ابتدایی لیگ نتایج ضعیفی بگیرد، در نهایت مدیریت این باشگاه او را برکنار کند.
علیرضا منصوریان- تراکتور
مربی اسبق استقلال به جای ساکت الهامی سرمربی تراکتور شد که توانسته بود این تیم را قهرمان جام حذفی کند. انتخاب منصوریان به عنوان سرمربی تراکتور چندان به مذاق هواداران این تیم خوش نیامد و هنوز لیگ شروع نشده جو تبریز علیه این سرمربی است. عملکرد ضعیف تراکتور در فصل نقل و انتقالات و تقویت نشدن این تیم به علاوه جوی که علیه منصوریان در تبریز وجود دارد، ممکن است باعث شود آقای سرمربی نتواند نتایج خوبی در تیم محبوب تبریز بگیرد. از آنجا که هواداران تراکتور و مدیریت این باشگاه هم کم تحمل هستند و حتی به مصطفی دنیزلی هم فرصت ندادند، احتمال زیادی وجود دارد که منصوریان در صورت کسب نکردن نتایج قابل قبول در هفته‌های نخست لیگ، زودتر از آنچه فکرش را می‌کند از سمت خود برکنار شود چون او حمایت هواداران تبریزی را ندارد.
رحمان رضایی- ذوب‌آهن
ذوب‌آهن سال گذشته هم تغییرات زیادی روی نیمکت خود داشت. تیم دوم شهر اصفهان لیگ نوزدهم را با علیرضا منصوریان آغاز کرد اما خیلی دوام نیاورد. بعد از منصوریان، میودراگ رادولوویچ سرمربی ذوبی‌ها شد اما او بعد از شیوع کرونا در ایران ماندگار نشد و قراردادش را با سبزهای دیار زاینده‌رود فسخ کرد. در حالی که ذوب آهن در انتهای لیگ دست و پا می‌زد مدیران این باشگاه به سراغ لوکا بوناچیچ رفتند و او هم در نهایت توانست ذوب‌آهن را در لیگ برتر نگه دارد. باشگاه اصفهانی رحمان رضایی را به عنوان سرمربی این تیم برای لیگ بیستم انتخاب کرد. رحمان که از ذوب‌آهن به تیم ملی و فوتبال ایتالیا رسید در هفته‌های پایانی لیگ سال گذشته مدیرفنی ذوب‌آهن بود و قرار است در فصل پیش‌رو، روی نیمکت این تیم بنشیند. با توجه به وضعیت ذوب‌آهن در فصل قبل و بی‌تجربگی رضایی در سرمربیگری در لیگ برتر بعید نیست که او شروع موفقی با ذوب‌آهن نداشته باشد که در این صورت مدیران کم طاقت فوتبال ایران هم معمولا پای انتخاب‌های خود نمی‌مانند.
ابراهیم صادقی- سایپا
ابراهیم صادقی سال قبل اولین تجربه سرمربیگری خود را در لیگ برتر سپری کرد. تجربه‌ای که با تیمی جوان و کم تجربه رقم خورد و داشت سایپا را به لیگ دسته اول می‌برد اما در نهایت این تیم با سرمربی جوان خود در لیگ برتر ماندنی شد. البته مدیران سایپا چند بار در طول فصل تصمیم به برکناری صادقی گرفتند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد. امسال هم صادقی سرمربی نارنجی‌پوشان است اما بعید است در صورت تکرار نتایج ضعیف فصل گذشته او باز هم حمایت مدیران این باشگاه را داشته باشد.
محرم نویدکیا- سپاهان
شاید در نگاه اول اینطور به نظر برسد که محرم نویدکیا در صورت کسب ضعیف‌ترین نتایج هم در سپاهان ماندنی باشد اما با توجه به اتفاقاتی که سال قبل برای قلعه‌نویی رخ داد و اینکه تیم اول اصفهان 5 سال از آخرین قهرمانی‌اش در لیگ قبل، بعید است در صورتی که نویدکیا نتواند نتایج خوبی بگیرد باز هم حمایت مدیران این تیم را داشته باشد. هواداران سپاهان که سال گذشته قافیه قهرمانی را به پرسپولیس باخت و حتی سهمیه آسیایی هم نگرفت تشنه قهرمانی هستند و خیلی خوش‌بینانه است فکر کنیم آنها نتایج ضعیف احتمالی سپاهان را حتی با نویدکیا تاب بیاورند. نویدکیا که بدون هیچ تجربه مربیگری روی نیمکت سپاهان نشسته کار دشواری در این تیم دارد و باید صبر کنیم و ببینیم آیا مدیران در صورت کسب نتایج ضعیف پای سرمربی جوان و محبوب خود می‌مانند؟
وحید بیاتلو- ماشین‌سازی
انتخاب وحید بیاتلو به عنوان سرمربی ماشین‌سازی یکی از انتخاب‌های عجیب در لیگ بیستم بود. باشگاه ماشین‌سازی سرمربی جوان و کم تجربه‌ای را برای حضور روی نیمکت خود انتخاب کرده اما با توجه به تغییرات زیادی که سال قبل روی نیمکت این تیم رقم خورد، بعید است که در صورت نتایج ضعیف این تیم سرمربی جدیدی انتخاب نشود.
علی ربیعی- مس رفسنجان
تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده مس رفسنجان، لیگ برتر را با همان مربی خود در لیگ یک استارت می‌زند. علی ربیعی که توانسته این تیم را برای نخستین بار به لیگ برتر برساند، تاکنون تجربه مربیگری در این لیگ را نداشته و با توجه به وضعیت مالی مناسبی که باشگاه رفسنجانی ندارد، احتمال می‌رود در صورت کسب نتایج دور از انتظار این سرمربی از سمت خود برکنار شود.
وحید فاضلی- نساجی مازندران
وقتی محمود فکری تصمیم نهایی خود را برای جدایی از نساجی مازندران گرفت، مسئولان این باشگاه در اقدامی عجیب وحید فاضلی را به عنوان او انتخاب کردند. این تصمیم در حالی گرفته شد که فاضلی در سال‌های اخیر همواره به عنوان دستیار حضور داشت اما وقتی پیشنهاد سرمربیگری نساجی به او داده شد تصمیم گرفت امسال سرمربیگری را در لیگ برتر تجربه کند. انتخاب این سرمربی جوان و بی تجربه باعث شد هواداران نساجی انتقادات زیادی را مطرح کنند و از این تصمیم مدیریت باشگاه ابراز نارضایتی کنند. فاضلی هم از جمله سرمربیان جوانی است که در صورت کسب نتایج ضعیف در هفته‌های ابتدایی لیگ از سمت خود برکنار شود.
مدیران! لطفا تحمل کنید
اینکه مربیان جوان وارد چرخه فوتبال شده‌اند اتفاق خوبی است اما همزمان با این اتفاق مدیران فوتبال هم کم حوصله و کم طاقت شده‌اند. تعداد زیاد برکناری‌های مربیان در لیگ نوزدهم اتفاق ناخوشایندی بود که ثابت کرد مدیران فوتبالی چندان هم پای تصمیمات خود نمی‌مانند و به محض کسب نتایج ضعیف «مربیان» را قربانی می‌کنند. این در حالی است که کارشناسان فوتبال معتقدند باشگاه‌های ایرانی در سال‌های اخیر از ضعف مدیریتی بیشتر از ضعف فنی رنج برده‌اند. انتظار می‌رود مدیرانی که جسارت و ریسک انتخاب سرمربیان جوان را دارند پای آنها هم بمانند و با چند نتیجه ضعیف مربیان جوان را قربانی نکنند.
بیاتی‌نیا: دلال‌ها مدیران را مجبور می‌کنند مربیان را عوض کنند
محسن بیاتی‌نیا، کارشناس فوتبال، درباره تغییرات پی در پی مربیان در باشگاه های ایرانی به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار داشت: فکر می‌کنم اصلی‌ترین دلیل این موضوع کم تحملی مدیران باشد. این روزها اطراف مدیران حاضر در فوتبال هم افراد زیادی حضور دارند که مدام به آنها مشاوره غلط می‌دهند. از طرف دیگر خود مربیان هم هیچ تلاشی برای بهتر شدن و بالا بردن علم‌شان نمی‌کنند چون می‌ترسند از چرخه مربیان شاغل بیرون بمانند به همین دلیل نمی‌توانند نتایج خوبی بگیرند. در واقع انتخاب تیم توسط مربیان در فوتبال ایران مثل «صندلی بازی» شده چون مدام هول می‌شوند که نکند صندلی برای نشستن پیدا نکنند به همین دلیل به اولین تیمی که به آنها پیشنهاد بدهد جواب مثبت می‌دهند.
مهاجم اسبق استقلال در ادامه گفت: متاسفانه دلال‌ها خیلی در فوتبال ایران بزرگ شده‌اند. برخی از مدیران که با رانت و فساد بالا آمده‌اند مجبورند به دلال‌ها پر و بال دهند و حرف‌شان را گوش کنند وگرنه ممکن است جایگاه‌شان را از دست بدهند. بسیاری از تغییر مربیان در تیم های لیگ برتری هم به همین دلیل است پون مدیران فکر می کنند اگر به حرف دلال‌ها گوش ندهند خودشان هم برکنار می‌شوند. ای کاش روزی تابوی قدرت دلالان در فوتبال ایران شکسته شود و هیچ مدیر و بازیکن و مربی از دلالان نترسد.


کد مطلب: 138388

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/138388/کدام-مربیان-خطر-برکناری-هستند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir