کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری نشست مجازی شورای امنیت

29 مهر 1399 ساعت 20:06

نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل با عنوان "بررسی جامع وضعیت در خلیج فارس" با حضور وزیر خارجه کشورمان برگزار شد.


 
نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل با عنوان "بررسی جامع وضعیت در خلیج فارس" با حضور وزیر خارجه کشورمان برگزار شد.
به گزارش ایسنا، نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل به پیشنهاد روسیه به عنوان رییس دوره‌ای شورا و برای بررسی وضعیت در خلیج فارس برگزار شد.
این نشست با سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل آغاز شد که در ابتدا به مساله یمن پرداخت و سپس همه کشورهای حاشیه خلیج فارس را به اقدامات اعتماد ساز و دوری از ایجاد تنش دعوت کرد. او گفت سازمان ملل برای دور نگه داشتن منطقه خلیج فارس از تنش و نا امنی تلاش می کند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با اشاره به اوضاع پر تنش در خلیج فارس در گذشته و ادامه آن تا به امروز گفت: فعلا از یک جنگ تمام عیار در خلیج فارس عبور کرده‌ایم در شرایطی که در شرف وقوع آن بودیم. البته هنوز شرایط شکننده و ناپایدار است.
لاوروف در ادامه گفت: اقدامات یکجانبه در خلیج فارس راه به جایی نمی‌برد و سیاست دیکته کردن و تهدید تنها یک طرف در منطقه، اشتباه و خطرناک است.
وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در این نشست گفت: مسئله هسته‌ای ایران مسئله حائز اهمیتی برای امنیت منطقه است. اکثریت کشورهای شورای امنیت سازمان ملل به حفظ برجام و اعمال قطعنامه 2231 شورای امنیت پایبند هستند.
او همچنین با اشتباه دانستن سیاست یکجانبه گرایی، تحریم‌های یکجانبه علیه دیگر کشورها را محکوم کرد.
نالدی پاندور، وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در سخنان خود در این نشست مجازی برجام را بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی و برنامه‌ای جامع برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران خواند.
کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست مجازی گفت: ترامپ رویکردهای جدیدی را در خاورمیانه عرضه داشته است. ایران بزرگ‌ترین تهدید علیه صلح و ثبات در خاورمیانه است. اگر کشورها جلوی ایران بایستند، جهان جای امن‌تری خواهد شد. شورای امنیت باید ایران را مسئول اقداماتش بماند. ایران از حوثی‌ها در یمن حمایت می‌کند. این حمایت باعث ایجاد مشکل برای مردم یمن شده است. ایران به طور مداوم سلاح به حوثی‌ها به منظور جنگ ارسال می‌کند. ایران نیز با حمایت از دولت سوریه، اسرائیل را تهدید می‌کند.
وی در ادامه مدعی شد: ایران همپچنان از حزب‌الله حمایت می‌کند. ایران در عراق از گروهک شبه نظامی حمایت می‌کند. تا زمانی که ایران از جهاد و داعش حمایت کند، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ثبات بی‌نتیجه می‌ماند. سازمان ملل تمام ابزارهای لازم برای مسئول دانستن ایران را دارد. آمریکا به مسئول دانستن ایران ادامه می‌دهد حتی اگر در این راه تنها باشد.
نماینده آمریکا با طرح این ادعا که واشنگتن تحریم‌های سازمان ملل را بازگردانده است، از شورای امنیت خواست بدون معطلی ''ایران را مسئول تمامی اقداماتش بداند.''


کد مطلب: 138423

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/138423/برگزاری-نشست-مجازی-شورای-امنیت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir