کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفارتخانه مخفی اسرائیل در بحرین

1 آبان 1399 ساعت 17:55

بر اساس گزارش وبسایت خبری آکسیوس، در حالیکه با امضای توافق موسوم به ابراهیم برای نخستین بار روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و بحرین برقرار شد، اما حقیقت امر این است که رژیم صهیونیستی برای ۱۱ سال در این کشور حوزه خلیج فارس سفارتی مخفی داشته است که تاکنون فاش نشده بود.


بر اساس گزارش وبسایت خبری آکسیوس، در حالیکه با امضای توافق موسوم به ابراهیم برای نخستین بار روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و بحرین برقرار شد، اما حقیقت امر این است که رژیم صهیونیستی برای ۱۱ سال در این کشور حوزه خلیج فارس سفارتی مخفی داشته است که تاکنون فاش نشده بود.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، برای ۱۱ سال وزارت خارجه رژیم صهیونیستی روابط دیپلماتیک محرمانه با بحرین داشته که از طریق یک دفتر مخفی بوده است. موجودیت این دفتر دیپلماتیک محرمانه بوده و اخیرا و در پی گزارش کوتاهی از سوی وبسایت KAN برملا شد.
براساس اطلاعات منتشر شده، این دفتر به دوره وزارت خارجه تزیپی لیونی بازمی‌گردد.
به گفته منابع، تماس‌های محرمانه برای راه اندازی این دفتر سال ۲۰۰۷ آغاز شد، تماس‌ها شامل سلسله دیدارهای پشت درهای بسته بین لیونی و خالد بن احمد آل خلیفه بودند.
منابع مطلع وزارت خارجه رژیم اعلام کرد، روابط مستحکم بین لیونی و وزیر خارجه بحرین بعد از این‌که مقامات قطر دفتر اسرائیل در دوحه در سال ۲۰۰۹ را بستند، تقویت شد.
در آن سال نتانیاهو بعد از نخست‌وزیری شرکت سرمایه‌گذاری اسرائیلی در منامه تحت عنوان "مرکز توسعه بین‌الملل" فعال شد.
بعدها مشخص شد، این کمپانی سرپوشی بر دفتر ویژه فعالیت دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در بحرین بود.
مرکز توسعه بین‌الملل نیز همانند دیگر کمپانی‌ها کارمند داشت اگرچه شاخص اشتغال آن به شدت پایین بوده است به عبارتی دیپلمات‌های اسرائیلی دو تابعیتی را به کار گرفته است. این را می‌توان در سهامداران و اعضای هیئت مدیره دید. یکی از سهامداران "برت جاناتان میلر"، از آفریقای جنوبی است اما بعدا به عنوان سرکنسول اسرائیل در بمبئی منصوب شد و دیگری یک شهروند بلژیکی به نام "ایدو موئد" است که اکنون هماهنگ کننده سایبری در وزارت خارجه اسرائیل است.
حتی مدیر این کمپانی صوری یک مقام دیپلماتیک است اگرچه هویت وی هنوز فاش نشده چون او یک شهروند آمریکایی است. وی در ۲۰۱۸ منصوب شد و اخیرا نیز جابجا شده است. با توجه به این نگاه تحقیقی به بیش از یک دهه روابط پنهانی دیپلماتیک اسرائیل و بحرین، ایده هیئت دیپلماتیک مخفی در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و در جریان یکسری نشست‌ها بین خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین و همتای وقت اسرائیلی وی تزیپی لیونی مطرح شد. این تصمیم به افتتاح یک هیئت دیپلماتیک در منامه، بحرین و تعطیلی هیئت اسرائیل در قطر منجر شد.
بر اساس این گزارش، این هیئت در ۱۳ ژوئیه ۲۰۰۹ و تحت عنوان یک شرکت صوری به نام مرکز توسعه بین‌المللی ثبت شده است اگرچه از آن زمان نام خود را تغییر داده و نام کنونی آن اکنون محرمانه است. در سوابق ثبت شده در بحرین این کمپانی مسؤول تامین بازاریابی، توسعه و خدمات سرمایه گذاری است و وبسایتش نیز به کمپانی‌های غربی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌هایی غیرنفتی در منطقه مشاوره می‌دهد. همچنین، این وبسایت یک شبکه قوی از قراردادهای بحرینی و منطقه‌ای است.
همچنین بر اساس تحقیقات صورت گرفته و منتشر شده از سوی آکسیوس، این کمپانی اگرچه کوچک است اما صدها توافق تجاری را با کمپانی‌های اسرائیلی در بحرین به دلیل فعالیت‌های این هیات داشته است.
بلافاصله پس از انتشار خبر روابط بین تل آویو و بحرین به صورت رسمی در روز یکشنبه، رژیم صهیونیستی درخواست رسمی برای افتتاح سفارتش در منامه ارسال کرد.


کد مطلب: 138538

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/138538/سفارتخانه-مخفی-اسرائیل-بحرین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir