کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکسن کرونا را به ایران هم می‌دهیم

11 آبان 1399 ساعت 1:58

سفیر جمهوری خلق چین در ایران معتقد است لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱، بازتاب‌دهنده موضع مشترک جامعه بین‌المللی در خصوص حفظ چندجانبه‌گرایی، پیامدهای موجود مسئله هسته‌ای ایران و کارآمدی برجام است.


سفیر جمهوری خلق چین در ایران معتقد است لغو محدودیت های تسلیحاتی ایران براساس قطعنامه ۲۲۳۱، بازتاب‌دهنده موضع مشترک جامعه بین‌المللی در خصوص حفظ چندجانبه‌گرایی، پیامدهای موجود مسئله هسته‌ای ایران و کارآمدی برجام است.
براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و در راستای اجرای برجام ۲۷ مهر ماه سال جاری برابر با ۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ محدودیت های تسلیحاتی ایران و همچنین محدودیت های مسافرتی برخی اشخاص حقیقی لغو شد که بنا به بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان لغو این محدودیت ها خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. 
پس از این اتفاق چین از جمله کشورهایی بود که سخنگوی وزارت امور خارجه اش از اظهارات تهدید آمیز وزیر امور خارجه آمریکا در زمینه تجارت تسلیحاتی کشورهای مختلف با ایران انتقاد کرد و آن را کاملا غیر قابل توجیه دانست.

پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران و باز شدن راه داد و ستد نظامی با ایران
چانگ هوآ سفیر جمهوری خلق چین در ایران در گفتوگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که «با توجه به پایان محدودیت تسلیحاتی ایران، دولت چین در راستای همکاری های تسلیحاتی با ایران چه برنامه هایی دارد؟»، ابراز کرد: مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و محدودیت‌های جابه‌جایی در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ منقضی و اولین فاز اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تکمیل شد. 
وی خاطر نشان کرد: این لحظه‎ای مهم در فرآیند اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ محسوب می‌شود و بازتاب‌دهنده موضع مشترک جامعه بین‌المللی در خصوص حفظ چندجانبه‌گرایی، مرجعیت شورای امنیت، پیامدهای موجود مسئله هسته‌ای ایران و کارآمدی برجام است.

پایبندی چین به برجام و تاکید بر لزوم اجرای آن توسط همه اعضا
این دیپلمات چینی تاکید کرد: چین به همکاری با تمامی طرفین به منظور تداوم پیگیری اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، پیشرفت در حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران و حراست از سیستم منع گسترش بین‌المللی( جنگ افزارهای هسته ای) و صلح در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس ادامه خواهد داد.
چانگ هوآ می گوید: در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به طور آشکار برداشته شدن اقدامات بازدارنده نظیر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران قید شده است که باید به طور وفادارانه‌ای به آن عمل شود. چین به حراست از صلح و ثبات در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس و پیشبرد فعالانه حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران متعهد بوده است. چین با دنبال کردن سیاست‌هایش در خصوص صادرات تجهیزات نظامی و تعهدات بین‌المللی‌ اش، به انجام دادوستد تسلیحاتی به شیوه ای محتاطانه‌ ادامه می‌دهد.

طرح صلح چین برای خلیج فارس
طرح صلح چین برای خلیج فارس از دیگر موضوعاتی بود که وزیر امور خارجه چین اخیرا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزیران مطرح کرد و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا نسبت به آرمان‌های جامعه بین‌المللی به خصوص مردم منطقه پاسخ‌گویی بیشتری داشته باشند. 
چانگ هوآ سفیر چین در تهران در پاسخ به این سوال که طرح صلحی که کشورش برای منطقه آماده کرده شامل چه موضوعاتی است و چه هدفی را دنبال می کند؟ گفت: در عصر روز ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰، عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین، وانگ یی، از طریق ویدیو کنفرانس در پکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل در سطح وزیران در خصوص وضعیت در منطقه خلیج فارس شرکت کرد. او با اشاره بر اینکه تنش‌های موجود در منطقه خلیج فارس در حال گذاشتن تاثیری مخرب بر صلح و امنیت منطقه‌ و حتی در سطح بین‌المللی است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا کلید رسیدن به صلح را با نیک‌خواهی و حسن نیت بجویند و نسبت به آرمان‌های جامعه بین‌المللی به خصوص مردم منطقه پاسخ‌گویی بیشتری داشته باشند. 
وی تصریح کرد: چین سه پیشنهاد را ارائه داده است: نخست تعهد به قانون به منظور ارتقای امنیت خلیج فارس است. تمامی طرف ها می‌بایست اهداف و اصول منشور سازمان ملل را دنبال کنند؛ نرم‌های بنیادین حاکم بر روابط بین‌المللی از جمله احترام گذاشتن کامل به حق حاکمیت و حل و فصل صلح‌آمیز مناقشات را حفظ کنند؛ با تحریم های یکجانبه و استفاده از زور برای اعمال فشار مخالفت کنند؛ و استانداردهای دوگانه برای رسیدن به اهدافشان و نادیده انگاشتن هرآنچه که عامل بازدارنده می پندارند را رها کنند. سازمان ملل باید به طور کامل نقش خود را در میانجی‌گری و تسهیل مذاکرات ایفا کند و از تلاش‌های میانجی‌گرایانه تشکیلات منطقه‌ای همچون شورای همکاری خلیج فارس حمایت کند. تمامی طرف ها باید به طور جد قطعنامه‌های شورای امنیت را اعمال و تعهدات بین‌المللی خود را عملی کنند. پیشنهاد دوم حفظ همسایگی خوب به منظور کمک به امن‌تر کردن خلیج فارس است. هیچ کشوری نمی‌تواند همسایگانش را انتخاب کند پس همزیستی مسالمت‌آمیز تنها انتخاب درست است. تمامی طرفها باید به دنبال تفاهم باشند، اختلافات بنیادین را نادیده بگیرند، دودستگی‌های فرقه‌ای را کنار بگذارند، به انجام گفت‌وگو و مشورت و فراهم کردن شرایط لازم برای امنیت منطقه‌ای متعهد بمانند.
به گفته وی؛ پیشنهاد سوم هم دفاع از عدل و عدالت به منظور باثبات‌تر کردن خلیج فارس است. چانگ هوا می‌گوید: خلیج فارس خانه تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس است. با اینکه کشورهایی که در حوزه خلیج فارس نیستند ممکن است کمک‌های سازنده‌ای را پیشنهاد دهند، نباید از گلیم خود پا را فراتر ببرند و محفل‌هایی را برای منافع شخصی تشکیل دهند. کشورهایی که جزو کشورهای حوزه خلیج فارس نیستند، باید موضعی متعادل و عادلانه اتخاذ کنند و تلاش‌های صادقانه‌ای در جهت ارتقای مذاکرات صلح و تحکیم شرایط محلی داشته باشند.

گفت‌وگوی منطقه‌ای بر اساس برجام، کلید حل اختلافات در حوزه خلیج فارس
سفیر پکن در ایران در ادامه یادآور شد: وزارت خارجه چین بر این باور است که مسئله هسته‌ای ایران کلیدی برای وضعیت در منطقه خلیج فارس است. اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل در مواجه با تهدیدها، به اتخاذ موضعی عادلانه و بی‌طرفانه بر سر مسئله هسته‌ای ایران و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متعهد باقی ‌مانند. چین خواهان تشکیل صحنی جدید برای گفت‌وگوهای چندجانبه برای کشورهای حوزه خلیج فارس بر پایه حفظ برنامه جامع اقدام مشترک، و افزایش عزم برای تنش‌زدایی و حصول اجماع در خصوص حفظ صلح و ثبات در منطقه است.
وی ادامه داد: این صحن باید علنی و متعادل باشد؛ در نتیجه تمامی طرف ها باید اصول احترام متقابل، درک متقابل و سازگاری متقابل را رعایت کنند، به فرایند گفت‌وگو ملحق شوند و به نگرانی‌های خود از طریق مشورت در یک شرایط برابر رسیدگی کنند. این صحن کنش-محور خواهد بود؛ در نتیجه تمامی طرف ها باید اصول بده بستان، همگامی و رسیدن به یکدیگر در نیمه راه را دنبال کنند و تمرکزشان را بر روی اعتمادسازی و نشان دادن حسن نیت بگذارند. این صحن پیشرفت مداوم را هدف قرار می‌دهد پس تمامی طرف ها باید به اجماع برسند و ابتدا برای حل مشکلات ساده‌تر با یکدیگر همکاری کنند و سپس به سراغ مشکلات سخت‌تر بروند و به طور پویا دستورات جلسات را تنظیم کنند تا از پیشرفت آرام و مداوم گفت‌وگوها اطمینان حاصل کنند.
چانگ هوآ همچنین به نقل از وزیر خارجه کشورش ابراز کرد: همه کشورهای حوزه خلیج فارس همیشه دوستان و شرکای خوبی برای چین هستند. چین نقش فعالی در امور منطقه خلیج فارس ایفا و برای فرونشاندن شرایط منطقه‌ای تمام تلاش خود را می کند. چین همچنین به عمیق تر کردن همکاری هایی که برای هر دو طرف سودمند هستند، به تعامل با کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه می دهد و به منطقه کمک می کند که شالوده توسعه و ثبات را مستحکم تر کند. 
کرونا و همکاری چین با کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با پاندومی
سفیر جمهوری خلق چین درباره کرونا و همکاری برای مقابله با این پاندومی گفت: چین با کشورهای حاشیه خلیج فارس(از جمله ایران) در خصوص مبارزه با کووید ۱۹ همکاری فعالانه‌ای دارد و هرگاه که کار تولید و توزیع واکسن به اتمام رسید، واکسن‌ها را به میزان نیاز در اختیار آن ها قرار می دهد. چین همواره آماده است تا به تمامی کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی در پیشبرد ثبات و امنیت منطقه و ساختن یک "مامن امنیت" ملحق شود.
چانگ هوا با اشاره به نشست اخیر شورای امنیت درباره امنیت در خلیج فارس که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در آن به ایراد سخنرانی پرداخت، یادآور شد: نشست در سطح وزیران و به ابتکار روسیه - رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل – برگزار شد. میزبانی این نشست بر عهده سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، قرار داشت و وزرای امور خارجه دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به همراه کشورهای منطقه خلیج فارس و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این جلسه حضور داشتند.


کد مطلب: 138996

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/138996/واکسن-کرونا-ایران-هم-می-دهیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir