کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بالا بودن نرخ اعتیاد در دانش‌آموزان ۹ استان

13 آذر 1399 ساعت 13:17

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی کشور بسیار کمتر از میانگین جهانی است، گفت: از نظر ما، ابتلای حتی یک دانش آموز هم به اعتیاد زیاد است.


دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی کشور بسیار کمتر از میانگین جهانی است، گفت: از نظر ما، ابتلای حتی یک دانش آموز هم به اعتیاد زیاد است.
به گزارش ایسنا، دکتر اسکندر مؤمنی در نشست مشترک با وزیر آموزش‌وپرورش که با محوریت «رونمایی از مستندات برنامه کانون یاریگران زندگی» برگزار شد، گفت: هر زمان فعالیت مشترکی را با وزارت آموزش‌وپرورش آغاز کردیم، بسیار صادقانه و روان انجام شد و در پیشبرد اقدامات و برنامه‌ها عطری از جنس تعهد و جدیت را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه معلمان دارای جایگاه والایی هستند و نگاه مردم به آنان، همراه با احترام و اعتماد است، افزود: مدارس قوی‌ترین سازمان اجتماعی و آموزشی در کشور و مناسب‌ترین مکان برای اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه اعتیاد در جامعه هستند و نقش مربیان و معلمان در حوزه پیشگیری بی‌بدیل است.
دبیرکل ستاد ادامه داد: موادمخدر یکی از چند تجارت بزرگ دنیا است و قاچاقچیان بین‌المللی با شیوه‌ها و شگردهای مختلفی به دنبال جذب مشتری هستند، یکی از گروه‌های هدف آنان، مدارس و دانش‌آموزان است که تلاش دارند تعداد مشتریان بیشتری را به سمت اعتیاد، جذب و با فروش موادمخدر به سود کلانی دست یابند.
مومنی گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی کشور ۲.۱ درصد است که با اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، آهنگ رشد اعتیاد در این قشر متوقف شده است.
وی با این اینکه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی در میانگین جهانی، ۲۰ درصد است، افزود: نرخ شیوع دانش‌آموزی در ایران بسیار کمتر از میانگین جهانی است اما از نظر ما، یک ابتلای یک دانش‌آموز هم زیاد است و اگر مراقبت نکنیم، نرخ شیوع بیشتر خواهد شد.
دبیرکل ستاد همچنین بیان کرد: نرخ شیوع مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه و هنرستان در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، فارس، سمنان، البرز، خوزستان، کرمان، خراسان رضوی و کرمانشاه از میانگین کشوری بالاتر است و مابقی برابر و مساوی می‌باشند.
مومنی اظهار داشت: اعتیاد راه بی‌بازگشت و سخت بازگشت است و در ستاد با همکاری دستگاه‌های عضو، برای «دستیابی افراد گرفتار شده در دام اعتیاد به بهبودی» و «پیشگیری از اعتیاد افراد سالم جامعه» در تلاشیم.
وی در ادامه؛ اختلاف والدین، وجود والدین مصرف‌کننده، نظارت سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه والدین، عدم مهارت مقابله‌ای در برابر مشکلات، ضعف اعتماد به نفس، ناهنجار ندانستن اعتیاد و ضعف آگاهی و اطلاعات والدین از تبعات مصرف موادمخدر را از عوامل مهم در گرایش دانش‌آموزان به اعتیاد برشمرد و گفت: طبق بررسی‌ها، ۳۰ درصد افراد مبتلا به اعتیاد، توانایی نه گفتن و مقابله را در برابر تعارف مصرف موادمخدر همسالان خود نداشتند.
دبیرکل ستاد افزود: بسیاری از خانواده‌ها باور ندارند که ممکن است فرزندانشان گرفتار اعتیاد شوند، در حالی که اگر مهارت ارتباط مؤثر و گفتگو با فرزندانشان را داشته باشند، به موقع می‌توانند از اعتیاد فرزندانشان جلوگیری کنند.
وی، قلیان و سیگار را دروازه ورود به مصرف موادمخدر در دانش‌آموزان خواند و گفت: این دو تأثیر بسیار جدی در شروع اعتیاد دارند که در ادامه، دانش‌آموز به مصرف‌ مخدر گل و دیگر خانواده کانابیس روی می‌آورد.
دبیرکل ستاد تاکید کرد: اگر طرح یاریگران زندگی در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار گیرد، موضوع آسیب‌های اجتماعی و موادمخدر به ساماندهی مطلوبی خواهد رسید.
مومنی در پایان بر برنامه‌ریزی لازم برای جلب مشارکت حداکثری دانش‌آموزان در طرح یاریگران زندگی، تسریع در راه‌اندازی موتور جستجوگر یاریگران در برنامه شاد، تهیه بسته یاریگران زندگی در مدارس، تهیه و تولید محتوای اثرگذار و جذاب پیشگیرانه در برنامه شاد و ایجاد کانون یاریگران زندگی در بستر سامانه شاد تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی مدارس کشور، اجرای طرح یاریگران زندگی به‌صورت مجازی در سامانه شاد ضروری است تا با همت جمعی، شاهد کاهش نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی باشیم.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفتتی است، در پایان این نشست، از مستندات فاز دوم برنامه کانون یاریگران زندگی رونمایی شد، همچنین در این نشست، مدیران کل آموزش‌وپرورش و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور به‌صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند و ۲۵ هزار نفر از مسئولان کانون‌های یاریگران زندگی، مدیران و معلمان مدارس و والدین دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین در برنامه شاد، این نشست را نظاره‌گر بودند.


کد مطلب: 140837

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/140837/بالا-بودن-نرخ-اعتیاد-دانش-آموزان-۹-استان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir