; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - روسیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روسیه از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود

26 دی 1399 ساعت 18:36

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آغاز مراحل خروج روسیه از پیمان آسمان های باز خبر داد پیمانی که چند ماه پیش آمریکا از آن خارج شده بود.


ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از آغاز مراحل خروج روسیه از پیمان آسمان های باز خبر داد پیمانی که چند ماه پیش آمریکا از آن خارج شده بود.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست خبری وبیناری  اظهار کرد: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان آسمان های باز به بهانه های واهی، موازنه منافع شرکت کنندگان در این پیمان را برهم زد و نقش آن به عنوان ابزار برای تحکیم اعتماد و امنیت را مخدوش کرد.
وی افزود: طرف روسی پیشنهاد مشخصی مطابق با مفاد اساسی این پیمان برای حفظ قابلیت اجرایی آن در شرایط جدید را مطرح کرد. با تاسف خاطرنشان می کنیم که این ابتکار از طرف متحدان آمریکا حمایت نشد.  
معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲میلادی به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیماهای تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده ارتباط می‌یابد.  این پیمان، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های بین‌المللی برای هرچه شفاف‌تر کردن فعالیت‌های نظامی است.
زاخارووا در ادامه نشست خبری گفت: ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تصمیم به احیای همکاری‌ها با روسیه در عرصه کنترل تسلیحات بگیرد.
او ادامه داد: ما برای آمادگی دولت جدید آمریکا برای ازسرگیری همکاریها با روسیه امیدواریم و این‌که واشنگتن همکاری سازنده در این مساله (کنترل تسلیحات راهبردی) و سایر مسائل امنیت بین المللی را برگزیند.
امنیت راهبردی و کنترل تسلیحات، مهم ترین مساله مورد اختلاف روسیه و آمریکا است که بر روابط دو کشور سایه انداخته است.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای بابرد کوتاه و میان‌برد نخستین پیمان در سال‌های اخیر بین آمریکا و روسیه بود که ۱۸ ماه پیش واشنگتن از آن خارج شد.
این پیمان در سال ۱۹۸۷میلادی  بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد و دوم اگوست  سال ۲۰۱۹ بر اثر خروج یکجانبه آمریکا از آن اعتبار خود را ازدست داد.
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای کوتاه و میان‌برد، شامل موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) می شد.   
آمریکا دو ماه پیش نیز از پیمان آسمان های باز خارج شد و روز پنجم ماه فوریه آینده نیز تاریخ اعتبار پیمان تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت-۲ که بین روسیه و آمریکا امضا شده است به پایان می رسد و واشنگتن برای تمدید اعتبار آن شروطی را تعیین کرده که ازطرف روسیه غیرقابل قبول اعلام شده است.  
زندان گوانتانامو
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در ادامه نشست خبری ابراز امیدواری کرد که آمریکا زندان گوآنتانامو واقع در قلمرو کوبا را تعطیل کند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه از ۱۹ سال پیش افراد بدون محاکمه در گوآنتانامو در شرایط سخت در حبس بسر می برند خاطرنشان کرد که دولت های قبلی آمریکا وعده بستن این زندان را داده بودند که تاکنون عملی نشده است.
زاخارووا گفت: ما امیدواریم که آمریکا به وعده خود عمل کند و زندان پایگاه دریایی آمریکا در خلیج گوآنتانامو را تعطیل کند و زمینه را برای دسترسی زندانیان به اجرای عدالت منصفانه، مستقل و بی طرفانه فراهم کند.  
زاخارووا گفت: ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به وعده خود جامه عمل پوشانده و بدون هیچ تاخیری زندان گوآنتانامو را تعطیل کند.


کد مطلب: 143253

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143253/روسیه-پیمان-آسمان-های-باز-خارج-می-شود

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir