کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت خارجه فرانسه:

روسیه در خروج از پیمان آسمان‌ باز تجدید‌نظر کند

27 دی 1399 ساعت 8:55

وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای تجدید نظر روسیه در موضوع خروج از پیمان آسمان‌های باز را خواستار شد.


وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای تجدید نظر روسیه در موضوع خروج از پیمان آسمان‌های باز را خواستار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فرانسه تجدیدنظر روسیه در خروج از پیمان بین المللی آسمان‌های باز را خواستار شد.
وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرد فرانسه از اظهارات روسیه در مورد برنامه‌های خود برای آغاز روند خروج از پیمان آسمان‌های باز، که از ارکان سیستم کنترل تسلیحات متعارف است و همچنین صلح و امنیت در قاره ما را تقویت می‌کند، ابراز تاسف می‌کند. ما امیدواریم که فدراسیون روسیه در تصمیم خود تجدید نظر کند.
فرانسه تصمیم روسیه در قبال پیمان آسمان‌های باز را موجب تضعیف این پیمان دانست که تلاش‌های متقابل برای بهبود امنیت جمعی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. انگلیس و آلمان نیز پیش از این نسبت به اعلام روند خروج از پیمان آسمان‌های باز از سوی روسیه ابراز تاسف کردند.
وزارت خارجه روسیه روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد نظر به اینکه هیچ پیشرفتی در رفع موانعی عملکرد پیمان آسمان‌های باز در شرایط جدید حاصل نشده است، وزارت امور خارجه روسیه مجاز است آغاز مراحل داخلی برای خروج فدراسیون روسیه از پیمان آسمان باز را اعلام کند.
آمریکا در ماه نوامبر رسما اعلام کرد این کشور دیگر در پیمان آسمان‌های باز حضور ندارد. در هفته‌های اخیر بی‌اعتمادی بیشتری میان واشنگتن و مسکو ایجاد شده و دلیلش خروج آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» است. واشنگتن اول خرداد ماه مدعی شد که در واکنش به اقدامات روسیه، از پیمان آسمان‌های باز خارج می‌شود.
پیمان آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که سال ۲۰۰۲ به امضا رسید و به اجازه پرواز هواپیما‌های تجسسی بر فراز مناطق کشور‌های عضو این پیمان ارتباط می‌یابد. کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه پیمان مذکور برای ایجاد درکی متقابل و اطمینان به کشور‌های امضاکننده در خصوص همه تحرکات و فعالیت‌های نظامی که ممکن است سبب نگرانی آن‌ها شود، امضا شده است، خروج آمریکا از آن بذر بی‌اعتمادی را خواهد کاشت. چرا که این معاهده به منظور افزایش اعتماد میان کشور‌های عضو ناتو با بلوک شرق پس از جنگ سرد طراحی شده بود که آن هم از سوی آمریکا بی اثر شد.


کد مطلب: 143275

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143275/روسیه-خروج-پیمان-آسمان-باز-تجدید-نظر-کند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir