کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ورزش، مأمنی برای تمام فصول

پیمانه سیقلان

30 دی 1399 ساعت 12:00

شیوع ویروس کرونا مشکلی بسیار حاد برای تمامی جوامع به وجود آورده است چرا که موجب دگرگونی در تعاملات و معاشرت های اجتماعی افراد و شیوه  زندگی آنها شده است. با ایجاد قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی در سراسر جهان، و تغییر شکل اساسی فعالیتها، پروسه آموزشی ورزش و پیگیری فعالیتهای متناسب ورزشی با شرایطی بحرانی روبرو شده است.


شیوع ویروس کرونا مشکلی بسیار حاد برای تمامی جوامع به وجود آورده است چرا که موجب دگرگونی در تعاملات و معاشرت های اجتماعی افراد و شیوه  زندگی آنها شده است. با ایجاد قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی در سراسر جهان، و تغییر شکل اساسی فعالیتها، پروسه آموزشی ورزش و پیگیری فعالیتهای متناسب ورزشی با شرایطی بحرانی روبرو شده است.
در این نوشتار سعی شده علاوه بر اشاره به آسیب های جدی که به صنعت ورزش وارد شده که به موجب آن ورزشکاران و مربیان و همه ی فعالین این حوزه دچار چالش های جدی به لحاظ اقتصادی، معیشتی و حتی روحی و روانی شده اند و انتظار می رود مسئولین و مدیران دولتی در بخش ورزش در راستای مرتفع نمودن این مشکلات چه در دوران کرونا و چه در دوران پساکرونا تدابیر موثری را اندیشیده و بکار گیرند، به ضرورت پرداختن کلیه اقشار و گروه های جامعه به امر ورزش، به ویژه در این شرایط شیوع ویروس کرونا و بهره گیری از فعالیت های ورزشی مفید در مقابله و مبارزه با این ویروس توجه شود. در واقع از آنجاکه امروز براساس تحقیقات و گزارش های سازمان ها و منابع معتبر، فعالیت های ورزشی یکی از راهکارهای موثر در مقابله با همه گیری ویروس کرونا و همین طور عواقب ناشی از این بیماری شناخته شده و می تواند یاری رسان آدمی به همراه پروتکل های بهداشتی باشد، نه تنها می بایست از مهجور ماندن و بی توجهی به آن جلوگیری نماییم بلکه باید تلاش کنیم تا تحت اجرای پویشی سراسری همه ی افراد جامعه متناسب با شرایط و موقعیت خود از آن بهره مند شوند.
بر اساس شواهد و پژوهش های اخیر محققان در این حوزه تناسب اندام، سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و حتی یک تمرین ساده ورزشی میتواند توانایی انسان را در مقابله با میکروبها و ویروسها تقویت کرده و بهبود بخشد. در مقابل این نکته که سکون و بی تحرکی، شانس مبتلا شدن افراد به بیماریهای غیر واگیر را افزایش میدهد و خطرش به مراتب بالاتر از ابتلای به کرونا است هم قابل تأمل است، همین طور انسان برای اینکه بتواند نقش خود را به طور مؤثر در زندگی ایفا کند باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد. عوامل متعددی در آمادگی جسمانی مؤثراست اما چهار عامل بیش از عوامل دیگر در این میان ایفای نقش میکنند این عوامل عبارتند از نیروی ماهیچه، استقامت ماهیچه، انعطاف ماهیچه و استقامت قلبی و ریوی.
با شیوع کرونا، عدم تحرک  افراد در گروه های سنی مختلف، علاوه بر مشکلات فیزیولوژیکی مانند بیماریهای عصبی و عضلانی و قلبی و عروقی و اضافه وزن که پدید آورده، موجبات صدمات فراتنی نیز گردیده که  از جمله این آسیبها میتوان به اختلالات روانی چشمگیر، مانند استرس پس از سانحه، افسردگی، اضطراب، اختلالات هراس و اختلالات رفتاری اشاره کرد. عواملی که موجب بروز این مشکلات میشوند، شامل دوری از خانواده، تنهایی، دریافت اخبار نادرست از رسانه های اجتماعی، عدم امنیت مالی، مشکلات اقتصادی و از دست دادن عزیزان است. بنابراین از آنجاکه ورزش به عنوان عاملی برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می آید و یک روش بدون دارو برای ارتقاء سلامت فیزیولوژیک است اما متاسفانه با ایجاد قرنطینه خانگی، بسیاری از افراد در سـراسر جهان، بی تحرکی و عدم فعالیت بدنی را برگزیده اند، که موجب به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی افراد میشود.  البته در این شرایط نگرانی افراد برای انجام فعالیت های ورزشی به شکل معمول و استفاده از کلاس های ورزشی و حضور در مجموعه های ورزشی که با وجود فاصله ی حاصل از اعمال پروتکل های بهداشتی بین ورزشکار و مربی و ساختار  آموزشی، شکل  نظارت بر فعالیت ورزشی افراد، همچون آسیب دیدگی و سایر عکس العمل های مرتبط با تمرین با محدودیت روبرو  شده است قابل درک است. با این حال ورزش در کنار خانواده و در محیط خانه میتواند به طور بالقوه به بهبود سلامتی فیزیکی و روانی افراد کمک کند و در این مسیر می توان از یک برنامه آموزشی همچون اپلیکیشن های موجود و معتبر  برای نظارت بر فعالیت ورزشی خود یا یک کلاس ورزش آنلاین برای ایجاد انگیزه، استفاده کرد.همین طور نباید از اهمیت زیاد رژیم غذایی سالم در این دوره غافل شد.
در ادامه و مرتبط با موضوع ضرورت ورزش کردن، خصوصا در این شرایط معرفی پیلاتس بعنوان رشته ی ورزشی که انجام آن برای تمامی سنین و در هر  زمان و هر مکانی، ممکن و مفید است، خالی از لطف نیست چرا که این ورزش نه تنها به سادگی انجام پذیر است بلکه فواید آن کلیه مطالبات افراد را از ورزش پوشش می دهد و مهمتر اینکه پیلاتس باعث تقويت سيستم ايمني بدن نیز  می شود. همچنین کسانی که می‌خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند و حتی کسانی که مبتلا به فشارهای روانی ناشی از خستگی یا مشاغل پراسترس هستند از این تمرینات سود فراوانی می‌برند. پیلاتس بر مبنای شش اصل: تمرکز، کنترل، تحرک، ایجاد نیروی دفاعی، دقت و تنفس (هواگیری) بنا شده‌است. این ۶ اصل مهم پیلاتس برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت‌آمیز این ورزش عناصر حیاتی هستند. ورزش پیلاتس همیشه تمامی تکیه خود را بر روی کیفیت گذاشته و نه کمیت. تمرینات پیلاتس عبارت از تلاش برای تمرکز فکر و درایت فرد بر روی عضلات بدن و چگونگی و عملکرد آنهاست. به مرور زمان و با اجرای مکرر حرکات، ذهن انسان بدن را بهتر درک می‌کند و آن را توانمندتر و متعادل تر می‌سازد. همچنین حرکات پیلاتس عضلات و مفاصلی را مورد هدف قرار می‌دهد که در فعالیت‌های روزانه درگیر هستند، مانند: نشستن، راه رفتن، حمل کردن بار، خم وراست شدن. هدف ايـن ورزش توسـعه و بهبـود انعطـاف پـذيري و تقويت سيستم ايمني، تقويت سيسـتم قلبـي- عروقـي، بهبود هماهنگي، قدرت، تمركـز و تمـرينهـاي ذهنـي جهت كنترولوژي است .
تمرکز حواس اساس و بنیان این ورزش است. حواس باید جمع باشد تا اعضای بدن در وضعیت صحیح حرکت کنند. فکر و ذهن بايد از هرگونه نگرانی و اضطراب آزاد گردد و در نهایت یک آرامش عمیق و درونی حاصل شود. حركات بايد به نرمي و آهستگي و با كنترل انجام شود و سرعت حركت منطبق بر تنفس باشد. همچنین می توان برای شروع فعالیت در این ورزش از آموزش های آنلاین یا با کمی جستجو از ویدیو های آموزشی معتبر موجود در فضای مجازی بهره گرفت. برحسب ضرورت نیاز است که ورزش در خانه همچنان مورد تأکید مقامات بهداشتی و ورزشی کشور قرار گیرد و اهمیت آن نزد خانواده‌ها مرتب به مردم گوشزد شود، چرا که هر آن ممکن است با شیوع امواج جدید ویروس کووید19 و پیک‌های بعدی جامعه به سمت قرنطینه مجدد سوق داده شود، که در این شرایط مطلوب است از پویش‌های ورزش در خانه که می تواند مفید واقع شود حمایت جدی شود.
 
 


کد مطلب: 143446

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143446/ورزش-مأمنی-تمام-فصول

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir