کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها:

اقدام اساسی برای کنترل آلودگی هوا نشده است

4 بهمن 1399 ساعت 8:41

رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد که متاسفانه در نگاه دستگاه های نظارتی بحث کنترل آلودگی هوا دورمانده و ما هیچ وقت در پی آن نبودیم که نقشه راه خود را تغییر داده و مسیر توسعه را به گونه ای طی کنیم که کمتر دچار این معضل شویم.


رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد که متاسفانه در نگاه دستگاه های نظارتی بحث کنترل آلودگی هوا دورمانده و ما هیچ وقت در پی آن نبودیم که نقشه راه خود را تغییر داده و مسیر توسعه را به گونه ای طی کنیم که کمتر دچار این معضل شویم.
محمد صالح جوکار در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت اهتمام تمام بخش ها برای کنترل آلودگی هوا در سطح کشور، بیان کرد: در بحث کنترل آلودگی هوا یک نکته اساسی وجود دارد و آن این است که ما توجه کافی به علل و عوامل اصلی آلایندگی نمی کنیم. متاسفانه خیلی از وقت ها به صورت عادی و طبیعی با موضوع آلودگی هوا برخورد کرده و به دنبال پیگیری عوامل موثر و رفع آن ها نیستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه علی رغم اینکه سالانه این معضل هزینه زیادی را بر دوش کشور گذاشته و حتی بخشی از بودجه برای رفع این معضل اختصاص می یابد، اما از آنجا که کار علمی و کارشناسی در این حوزه صورت نمی گیرد ما در کنترل آن چندان موفق نیستیم. متاسفانه از نگاه دستگاه های نظارتی که در این بخش باید به خوبی عمل کنند، بحث آلایندگی دورمانده و به طور کلی نظامات قابل قبولی در بحث کنترل آلودگی هوا نداریم.
جوکار در ادامه با اشاره به تمام جهات موثر در بحث آلودگی هوا، بیان کرد: صنعت خودروسازی و مابقی صنایع، نوع توسعه ای که ما امروز در کلانشهرها دنبال می کنیم و نقشه راهی که از قبل طراحی شده از جمله عواملی هستند که در آلودگی هوا نقش موثری دارند. متاسفانه نوع خودروهایی که تولید می کنیم میزان آلایندگی بالایی داشته و هیچ وقت در پی آن نبودیم که نقشه راه خود را تغییر داده و مسیر توسعه را به گونه ای طی کنیم که کمتر دچار این معضل شویم.
نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: واقعیت این است که در صنعت خودروسازی به استانداردهای لازم جهت تولید خودرو توجه نشده و بیشتر به دنبال این بودیم که از نظر کمی تولید انبوه داشته باشیم تا از نظر کیفیت خودرویی در سطح استانداردهای جهانی تولید کنیم. همه این عوامل دست به دست هم داده و امروز کشور را دچار مشکل کرده است.
رییس کمیسیون امور داخلی کشور ور شوراها در ادامه با بیان اینکه بحث آلودگی هوا هرساله هزینه بالایی را بر دوش مردم و دولت می گذارد، خاطرنشان کرد: می توان گفت که ما بحث توسعه را ترجیح داده و آنطور که باید و شاید در کنار توسعه به بحث سلامت مردم توجه نداریم. بعضا برای ایجاد اشتغال دست به یکسری اقدامات زود بازده زده ولی به نتایج آن توجهی نداریم. هر پروژه ما باید یکسری پیوست های محیط زیستی داشته باشد و اینکه در این پیوست میزان آسیبی که هر فعالیت به محیط زیست وارد می کند، ذکر شود تا بررسی شود با قرار گرفتن آن در فرمول هزینه و فایده، اجرای آن پروژه یا فعالیت، مفید هست یا نه.
جوکار در پایان افزود: ما با اجرای برخی از پروژه ها و فعالیت ها یکسری فوایدی را برای خودمان حاصل می کنیم اما بیشتر از فوایدی که حاصل می شود، هزینه های ما افزایش می یابد که قابل قبول نیست. در سیاست های بالادستی و سیاست های کلان محیط زیستی، موارد خوبی برای کنترل آلودگی هوا پیش بینی شده است و قوانین خوبی در این حوزه نیز داریم اما متاسفانه در طول این سال ها قوانین اجرایی نشده است. شاید اگر توجه بیشتری به اجرای کامل قوانین داشتیم و نگاه جامع تری به این مسئله می کردیم، امروز کمتر در این حوزه با مشکل روبه رو بودیم.


کد مطلب: 143658

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/143658/اقدام-اساسی-کنترل-آلودگی-هوا-نشده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir