کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«مردم سالاری آنلاین» در سالگرد اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور گزارش می دهد

یک و نیم میلیون مبتلا و ۵۹ هزار قربانی، حاصل یک سال جولان کرونا در ایران

29 بهمن 1399 ساعت 14:20

درست یک سال است که کرونا میهمان شوم ایران شده، میهمان شومی که در این یکسال جان نزدیک به شصت هزار نفر از هموطنمان را گرفته و بیش از ۱ میلیون نفر را گرفتار کرده است. ویروس منحوسی که نه پیر میشناسد و نه جوان! 


درست یک سال است که کرونا میهمان شوم ایران شده، میهمان شومی که در این یکسال جان نزدیک به شصت هزار نفر از هموطنمان را گرفته و بیش از ۱ میلیون نفر را گرفتار کرده است. ویروس منحوسی که نه پیر میشناسد و نه جوان! 
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» در اوایل بهمن ماه ۹۸ کشورهای جهان کرونا ویروس جدید را، تنها معضلی در چین میدانستند و گمان می‌کردند که نهایت انتشار این ویروس در خاور دور خواهد بود، نه پاندمی وحشتناکی که دنیا را زمین گیر کند.
شایعات پیدایش کرونا ویروس در ایران از اواسط بهمن ماه قوت گرفت، شایعه ‌هایی که هربار توسط وزارت بهداشت تکذیب می‌شد، اما حضور کارشناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی در گفت‌وگوهای شبانگاهی صداو سیما حرفهای دیگری برای گفتن داشت. همواره تاکید می‌شد این بیماری همچون یک سرماخوردگی ساده است، اما چون قدرت انتشار بالایی دارد باید بیشتر مراقب بود، صحبت‌هایی که بعدها با گسترش کرونا ویروس و افزایش شمار قربانیان مشخص شد بر مبنای اطلاعات ناقص چینی‌ها به دنیا قوت گرفته است و این ویروس کوچک را نباید انقدرها هم دست کم گرفت. 
درست در روزهایی که همه کشورها مرزهای خود را به روی چین بسته بودند، روزنامه شرق در ۱۴ بهمن خبر داد که روزی هزار مسافر از چین وارد ایران می‌شوند! از سوی دیگر تصاویر منتشر شده حکایت از رایزنی سفیر چین با وزیر بهداشت و مدیر عامل هواپیمایی ماهان ‌داشت.
از یک سو از اصفهان خبر می‌رسید که یک گردشگر چینی در بیمارستان بستری شده و از سوی دیگر تکذیب می‌شد، در میان تکذیب‌ها و شاید حتی پنهانکاری‌ها خبر رسید که یکی از کارمندان فرودگاه شهید بهشتی اصفهان که در ارتباط با مسافران چینی بوده، مشکوک است، کارمندی که خبر دیگری در خصوص او منتشر نشد!
نهایتا پس از همه تایید و تکذیب‌ها، و پس از دستگیری عده‌ای به دلیل انتشار محتوای جعلی در خصوص کرونا در فضای مجازی، ۳۰ بهمن ۹۸ وزارت بهداشت رسما خبر داد که موارد مبتلا به کرونا ویروس در ایران وجود دارند و 2 نفر در قم به دلیل ابتلا به همین بیماری درگذشته‌اند. خبری که آن روزها گمان نمی‌کردیم انقدر ترسناک باشد و یکسال بعد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را مبتلا کند و شصت هزار داغ روی دلمان بگذارد.
همان زمان شایعات مختلفی دهان به دهان می گشت. برخی معتقد بودند کرونا خیلی زودتر وارد ایران شده و مسئولان هم از آن اطلاع داشتند اما به دلیل راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، از تایید ورود ویروس کرونا به ایران خودداری کردند. اما به هر حال یک سال پیش در چنین روزی، ورود این ویروس عجیب به ایران رسما تایید شد.
در ایران در یکسال گذشته به جز چند روز در نیمه دوم تعطیلات نوروز، هرگز قرنطینه به طور کامل اعمال نشد و تا پاییز ۹۹ عبور و مرورهای درون شهری و برون شهری نیز دچار اخلال نشد و تنها برخی از مشاغل پر خطر در برهه‌ای تعطیل شدند. 
در یکسال گذشته کرونا ویروس سه بار در ایران اوج گرفت، سومین موج شیوع کرونا ویروس که به جرات می‌توان آن را ترسناک‌ترین موج کرونا دانست که در مهر و آبان گریبانمان را گرفت، روزهای که آمار قربانیان کرونا تا ۵۰۰ نفر در روز  بالا رفت! 
افزایش شمار قربانیان سرانجام دولت و ستاد مبارزه با کرونا را بر آن داشت تا محدودیت‌های جدی‌تری را اعمال کنند. محدودیت‌هایی که تعطیلی اصناف، ممنوعیت تردد شبانه و همچنین محدودیت تردد‌های بین شهری را به دنبال داشت. برخی از این محدودیت‌ها همچنان پابرجاست.
بر اساس آمار جدیدی که روز چهارشنبه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده مجموع بیماران کرونایی در ایران، با جان باختن ۶۷ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، به یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۷۶ نفر و بهبودیافتگان، به یک میلیون و ۳۱۷ هزار و ۶۱۲ نفر رسیده است. همین حالا ۳۶۸۴ نفر از بیماران در وضعیت شدید بیماری هستند.

یک سال بعد و شیوع کرونای جهش یافته
کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و بدتر از آن با جهش‌های جدید خودنمایی می‌کند. از جهش ویروس در انگلیس گرفته تا جهش آن در آفریقای جنوبی. برخی از جهش این ویروس منحوس در برزیل و یکی از ایالت‌های آمریکا نیز سخن می‌گویند. 
یکسال پیش در این روزها هراس آمدن کرونا ویروس جدید را داشتیم و امسال زمزمه‌های شیوع کرونا ویروس انگلیسی در موج چهارم، دلمان را خالی می‌کند. ویروسی که به گفته علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، قدرت انتقال بالاتری دارد و متاسفانه "کشنده‌تر" است.
فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفته است که مطالعه ما در زمینه ویروس انگلیسی خیلی کم است و آمار ابتلا و مرگ و میر مربوط به شیوع کرونای انگلیسی ممکن است خیلی بالاتر باشد.
از سوی دیگر «مسعود مردانی»، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا معتقد است که امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور وجود ندارد. دکتر مردانی اعلام کرده است که در شهر تهران موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است. وزیر بهداشت نیز پیش‌بینی کرده که اسفند ماه دشواری را پیش رو داشته باشیم.

امید جهانیان به واکسیناسیون
از گوشه و کنار دنیا خبر شروع واکسیناسیون به گوش می‌رسد و ما را امیدوار به بازگشت به دنیای بدون کرونا می‌کند. در ایران نیز با کمی تاخیر و مقدار زیادی حاشیه، سرانجام تزریق واکسن کرونا از کادر درمان آغاز شد. 
در یکسال گذشته برخی از کشورها اقدام به ساخت واکسنی موثر برای مبارزه با کرونا کرده‌اند. خوشبختانه ایران نیز یکی از این کشورهاست. یکی از واکسن‌های ساخت ایران که تاکنون دو مرحله تست بالینی را با موفقیت پشت سر گذشته است، واکسنی دیگری نیز توسط شرکت رازی در دست ساخت است، واکسنی دیگری نیز با مشارکت کوبا.
اما بدون شک تا واکسینه شدن دنیا و اعلام پایان پاندمی کرونا راه بسیاری باقی مانده است. در این میان خبر خوب این است که همچنان واکسن‌های موجود بر روی گونه جهش یافته کرونا ویروس عمل می‌کنند و می‌توانیم امیدوار باشیم با پیشرفت واکسیناسیون و واکسینه شدن تعداد بیشتری از افراد، روند انتقال بیماری کند شود، اما تا آن زمان تنها راه پیش روی همه ما، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و پرهیز از حضور در اجتماعات است.
 گزارش: خاطره میرزا


کد مطلب: 145112

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145112/یک-نیم-میلیون-مبتلا-۵۹-هزار-قربانی-حاصل-سال-جولان-کرونا-ایران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir