کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

الیاس نادران یکبار دیگر موضوع غیرقانونی بودن انتصاب مهرداد بذرپاش را مطرح کرد

ارائه سند جعلی برای ریاست دیوان محاسبات! 

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس سخنان الیاس نادران را از اساس تکذیب کرد 

2 اسفند 1399 ساعت 18:03

چندماه پس از انتصاب پرحاشیه مهرداد بذرپاش به سمت رئیس دیوان محاسبات، هنوز هم نه تنها بسیاری از حقوقدانها و اصحاب سیاست، که بعضی از نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض دارند و آن را انتصابی غیرقانونی از سوی محمدباقر قالیباف می دانند. الیاس نادران نماینده اصولگرای تهران در مجلس یکی از این افراد است که با توجه به سابقه مخالفت با این انتصاب در  همان روزهای اول، به تازگی بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرده است.


چندماه پس از انتصاب پرحاشیه مهرداد بذرپاش به سمت رئیس دیوان محاسبات، هنوز هم نه تنها بسیاری از حقوقدانها و اصحاب سیاست، که بعضی از نمایندگان مجلس به این موضوع اعتراض دارند و آن را انتصابی غیرقانونی از سوی محمدباقر قالیباف می دانند. الیاس نادران نماینده اصولگرای تهران در مجلس یکی از این افراد است که با توجه به سابقه مخالفت با این انتصاب در  همان روزهای اول، به تازگی بار دیگر بر این موضع خود پافشاری کرده است.
نادران در گفتگوی تازه خود با ایسنا تصریح کرد: هنوز هم بر پیشنهاد خود مصر هستم. آیین‌نامه می‌گوید رئیس دیوان محاسبات باید ۲۰ سال سابقه کار داشته باشد. انتخاب رئیس دیوان محاسبات یک آیین‌نامه اجرایی دارد که کمیسیون بودجه پیشنهاد می‌دهد و کمیسیون آیین‌نامه آن را مصوب می‌کند. آقای بحرینی در کمیسیون تدوین آیین نامه این را تغییر دادند به اینکه باید ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشته باشد نه فقط سابقه کار. ولی ایشان با توجه به سن و سال و دوره هایی که مدعی بود کار کرده، نتوانست ۲۰ سال سابقه کار را به مجلس ارائه کند؛ لذا سند گواهی کارش در آن موسسه پژوهشی را آورد که به نظرم پذیرفتنی نبود. بعدا کسی که نامه را امضا کرده بود در کمیسیون اصل ۹۰ اقرار کرد که برگه جعلی است و البته گفت با حسن نیت این کار را کردیم. اما من خیلی این جور حسن‌نیت‌ها را نمی‌فهمم! جور کردن سابقه کار با سند جعلی حداقل برای من پذیرفتنی نیست.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که « چطور این برای قاطبه مجلس پذیرفتنی شد؟» گفت: مجلس ورود به سابقه کار نکرد و کسی این را نقد نکرد. جمعی از افراد به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند. آقای پژمان‌فر یک بار من را صدا کرد چون می‌دانست من پیگیرم و می‌خواست برایم توضیح دهد که چه اتفاقاتی افتاده است. کمیسیون اصل ۹۰ گفت ما تصمیم گرفته‌ایم جواب کتبی بدهیم، ما گفتیم جواب کتبی بدهید ما هم تکلیف خودمان را می‌فهمیم. یک ماه و نیم گذشت و گفتند جواب را شفاهی می‌دهیم اما شفاهی هم جواب ندادند تا امروز و من دلایل کمیسیون را برای پذیرش سه سال و نیم اول کار آقای بذرپاش که آن ۲۰ سال را تکمیل می‌کند، نمی‌دانم، چون آن موسسه که مدعی هستند، فارغ از جعلی بودن سند، در آن زمان وجود نداشته و بعدا از شورای گسترش وزارت علوم مجوز گرفته است. تا آن موقع اصلا همچین موسسه‌ای نبوده که او در آن مسئولیتی داشته باشد. ممکن است ما در یک محیط دانشگاهی تابلو بزنیم ولی تابلو وجاهت قانونی برای کسی نمی‌آورد و باید مراجع ذی‌صلاح آن را تأیید کنند که نکردند.
این نماینده مجلس همچنین درباره واکنش قالیباف به عنوان رئیس مجلس نسبت به این موضوع گفت: آقای قالیباف در جلسه معارفه گفت گذشته‌ها گذشته، بیاییم کار کنیم. من به عنوان کسی که قانون‌گذاری می‌کند و قانون ملاک رفتارش است این استدلال را نمی‌پذیرم.
سخنان نادران البته بارها پیش از این عنوان شده بود. مثلا احمد توکلی در همان روزهای اول انتخاب مهرداد بذرپاش در نامه ای خطاب به رئیس مجلس نوشت که این انتصاب از اساس غیرقانونی است . 
توکلی در نامه اش به قالیباف آورده بود: « پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است. چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آئین نامه داخلی مجلس می گوید که داوطلب باید حداقل بیست سال سابقه کار داشته باشد. در حالی که سابقه کار نامبرده به ۱۷ سال هم نمی رسد. وقتی برادرانه به آقای بذرپاش تذکر داده شد که جنابعالی بیست سال سابقه کار ندارید و سابقه تراشی نیز در شان شما نیست و مصلحت آن است که داوطلب نشوید تا اعتراضات برانگیخته نشود، گفت که من در سال ۱۳۷۸ در تاسیس فلان پژوهشگاه نقش مهمی داشتم. و بعدا در بسیج دانشجویی سمت فرماندهی داشتم. در حالی که سابقه کار در عرف و متون حقوقی معنای روشنی دارد که رکن آن بیمه شدن در مشمولین قانون کار است و غیر آن، و داشتن حکم استخدامی در مشمولان قوانین استخدامی دولتی است. البته کسر حق بیمه، در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هم ملاک محاسبه سابقه خدمت است. در حالی که برای بسیجیان چنین امتیازی مطلقا در نظر گرفته نشده است.. قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد... با هیچ منطقی آقای بذرپاش ۲۰ سال سابقه پیدا نمیکند و کمیته محترم حق نداشت داوطلبی آقای بذرپاش را بپذیرد. بلکه باید سابقه تراشی مزبور را رد میکرد.»

توکلی در نامه خود البته به موضوع بی ربط بودن تحصیلات و سابقه مدیریتی بذرپاش با پست جدیدش هم اشاره کرده و نوشته است: « علاوه بر این کمیته محترم توجه کرده است که تجربه و تحصیلات علمی آقای بذرپاش با دیوان محاسبات که بازرسی مالی و حسابرسی کل نظام دیوانی را بر عهده دارد چه تناسبی دارد؟ ممکن است بگویند قانون در این مورد حرفی نزده است، عقل هم ساکت بوده است؟ آیا عقل می‌پذیرد که این چنین مسامحه‌هایی باعث شود کسانی بر کرسی صدارت دیوان تکیه زنند که بزرگترین سازمان نظارتی را همچنان ناکارآمد اداره کنند، تا منابع مردم مظلوم کشور به جای آنکه یکی از مصارفش مثلا، سرپناه ساختن برای گرسنگان بی‌سرپناه حاشیه‌نشین تهران باشد، صرف کاخ های افسانه ای برخی از صاحب منصبان و مسئولان ناپاک دست و شکمباره در لواسانات گردد؟» اما همانطور که انتظار می رفت این گونه اعتراضات از سوی قالیباف بی جواب ماند تا این گزینه قوت بگیرد که قالیباف در حال بخشیدن سهم  گروه های مختلف است و چندان به قانون کاری ندارد! 

واکنش رییس کمیسیون اصل 90
سخنان تازه نادران بلافاصله با واکنش نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون اصل 90 روبرو شد. وی در پاسخ به نادران عنوان کرد: در خصوص بررسی شکایات وارده پیرامون انتخاب آقای مهرداد بذرپاش به عنوان رییس کل دیوان محاسبات کشور در کمیسیون اصل 90، به اطلاع می‌رساند کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی پیرو شکایت مطرح شده به روند انتخاب رییس کل دیوان محاسبات کشور، موضوع را در دستور کار قرار داد و جناب آقای مهندس آقامیرسلیم به عنوان مسئول کمیته مجلس کمیسیون اصل 90 آن را پیگیری نمودند. پس از تحقیقات، گزارش کمیته در جلسه کمیسیون ارائه شد و کمیسیون ضمن دعوت از روسای فعلی و سابق پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی و روسای فعلی و اسبق دانشگاه صنعتی شریف، موضوع را مورد بررسی قرار داد که اکثریت قاطع اعضای محترم کمیسیون به صحت فرآیند قانونی انتخاب رییس کل دیوان محاسبات کشور رای دادند. لازم به ذکر است ادعاهای نامبرده مبنی بر اعتراف به جعلی بودن گواهی صادرکننده، از اساس تکذیب می‌شود.


کد مطلب: 145245

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145245/ارائه-سند-جعلی-ریاست-دیوان-محاسبات

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir