کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخن دهخدا با مخاطبان لغت‌نامه‌اش

این کتاب نتیجه بسی عمرهاست

6 اسفند 1399 ساعت 22:47

علی‌اکبر دهخدا در یادداشت‌های پراکنده خود برای مقدمه لغت‌نامه می‌نویسد: آن‌چه خواننده این کتاب می‌بیند، تنها نتیجه یک عمر نیست، بلکه نتیجه بسی عمرهاست.


علی‌اکبر دهخدا در یادداشت‌های پراکنده خود برای مقدمه لغت‌نامه می‌نویسد: آن‌چه خواننده این کتاب می‌بیند، تنها نتیجه یک عمر نیست، بلکه نتیجه بسی عمرهاست.

 گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی همزمان با سالروز درگذشت علی‌اکبر دهخدا بخشی از یادداشت‌های پراکنده او بر مقدمه لغت‌نامه‌اش را به اشتراک گذاشته که چنین است: «نخست دانسته‌های خویش را از لغت گِرد کردم و شواهدی را که از بر داشتم بدان ملحق ساختم و آن‌گاه که گمان بردم محفوظات من به پایان آمده ‌است، به خواندن کتب نظم و نثر فارسی و عربی از ادب و علم پرداختم، و چون فراهم ساختن مجموع لغات متداولِ محاورتی و کتبی می‌خواستم، چنان‌که نظم و نثر خواص نویسندگان و شعرای دسترس را خواندم، از منظوم و منثور عامیانه و مبتذل نیز چشم نپوشیدم؛ یعنی، بدان‌سان که شاهنامه فردوسی و ترجمه طبریِ بلعمی و تاریخ ابوالفضل بیهقی را مطالعه کردم، شبیه‌نامه تکیه‌ها و چهل طوطی و حسین کرد را نیز دیدم و شواهد و امثال جمله آن‌ها بیرون کردم و این کار فحص و تتبع کتب بیش از بیست و اند سال بکشید، پیوسته و بی هیچ فصل و قطعی، حتی نوروز و عیدین و عاشورا، بیرون از بیماریِ صعب چندروزه و دو روز هنگام رحلت مادرم ــ رحمة‌الله‌علیها ــ که این شغل تعطیل شد... در این کار بودم... .
پس آن‌چه خواننده این کتاب می‌بیند، تنها نتیجه یک عمر نیست، بلکه نتیجه بسی عمرهاست.»


کد مطلب: 145497

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145497/این-کتاب-نتیجه-بسی-عمرهاست

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir