کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عمر مفید ماسک‌های مختلف چقدر است؟

8 اسفند 1399 ساعت 18:37

یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص عمر مفید ماسک‌های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آن‌ها گفت: ماسک‌های جراحی یک بار مصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود پنج ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.


یک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص عمر مفید ماسک‌های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آن‌ها گفت: ماسک‌های جراحی یک بار مصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود پنج ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.
به گزارش برنا؛ عمر مفید استفاده از ماسک‌ها حداکثر یک روز کاری است و در صورت کثیف یا خیس شدن، باید بلافاصله عوض شوند.
رضا منتظری، متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بیشترین ضرورت استفاده از ماسک، در مکان‌های عمومی به ویژه مکان‌های سربسته و گروهی است. استفاده از ماسک در کاهش انتقال کرونا و قطع زنجیره انتقال موثر است و ماسک‌ها باید یکبار مصرف باشند.
او در خصوص عمر مفید ماسک‌های جراحی و زمان موثر برای استفاده از آن‌ها اظهار داشت: ماسک‌های جراحی یک بار مصرف هستند. عمر مفید استفاده از ماسک‌های جراحی حدود پنج ساعت یا حداکثر یک روز کاری است و باید روزانه عوض شوند.
این متخصص بیماری‌های عفونی، تاکید کرد: ماسک‌های جراحی نباید شست و شو داده شده و برای بار دوم استفاده شوند. با شست و شوی ماسک‌های جراحی به دلیل بازشدن منافذ الیاف موجود در ماسک و همچنین تغییر در ساختار آن، قابلیت تاثیرگذاری ماسک از بین می‌رود.
ماسک ان ۹۵ روزانه تعویض شود
منتظری با بیان اینکه ماسک ان ۹۵ از لحاظ کاربردی بهتر از ماسک‌های جراحی است، ادامه داد: مدت زمان استفاده از این ماسک باید یک روز باشد و قابل استفاده مجدد در روز‌های دیگر نیست، این نوع ماسک به دلیل داشتن فیلتر احساس خفتگی به فرد نمی‌دهد.
ماسک پارچه‌ای قابلیت چند بار استفاده را دارد
این پزشک در خصوص نحوه استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای هم گفت: برخی از ماسک‌های پارچه‌ای قابلیت شستشو و استفاده مجدد را دارند. ویروس کرونا در مقابل مواد شوینده بسیار ضعیف است و افراد می‌توانند به دفعات متعدد از آن‌ها استفاده کنند. به این صورت که بعد از هر بار مصرف برای جلوگیری از گسترش و پخش این ویروس یا سایر میکروب‌ها آن را به خوبی با مواد شوینده و آب گرم با دمای بالا شست و شو دهند.
منتظری با بیان اینکه ماسک‌های پارچه‌ای از جنس نخی یا ... را می‌توان با آب داغ و مواد شوینده در ماشین لباسشویی شست و شو داد، تصریح کرد: همچنین می‌توان ماسک پارچه‌ای را با استفاده از آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به صورت دستی شست و تا زمان استفاده در یک جای مناسب و تمیز نگهداری کرد.
او با اشاره به اینکه استفاده از ماسک به تنهایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر نیست، تاکید کرد: اقشار مختلف جامعه باید از تماس نزدیک با دیگران خودداری کرده، به مکان‌های شلوغ نروند و فقط در موارد ضروری، از منزل خارج شده و به میزان ۲ متر از دیگران فاصله بگیرند. مشارکت مردم در مهار کرونا بسیار تاثیرگذار است و کشور را زودتر از حالت بحران این بیماری خارج می‌کند.
به گفته منتظری، باید استفاده از ماسک به همراه شستشوی مکرر و مناسب دست انجام شود و در مورد استفاده نامناسب از ماسک مانند دست زدن به آن و عدم شستن دست‌ها قبل و بعد از استفاده از ماسک، خطر انتقال ویروس افزایش می‌یابد.
 بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی یا ذرات هوا در هنگام استفاده از ماسک‌های پزشکی ۷۵ درصد کاهش می‌یابد و نتایج مطالعه دیگر نشان می‌دهد که در صورت استفاده صحیح از ماسک‌های پزشکی تا ۱۰۰ درصد امکان انتشار ویروس از ناحیه تنفسی افراد کم می‌شود و اگر در مکان‌های عمومی ۸۰ درصد افراد از ماسک استفاده کنند، امکان انتقال ویروس وجود نخواهد داشت.
بر اساس این تحقیقات، اگر فرد سالمی ماسک بزند و با فرد ناقل که ماسک نپوشیده در تماس باشد، احتمال انتقال ۷۰ درصد است، یا اگر فرد سالم ماسک نزده یا یک فرد ناقل که ماسک پوشیده در تماس باشد امکان انتقال پنج درصد خواهد بود و در صورتی که هر دو ماسک بپوشند امکان انتقال ویروس ۵/۱ درصد است.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۱۶ هزار و ۸۳۵ نفر رسید، تاکنون ۷۰۸ هزار و ۱۰۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
طرح مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به صورت محله محور با نام طرح سردار حاج قاسم سلیمانی با همکاری بسیج، هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد و خیرین اجرا می‌شود و تشدید نظارت بر اجرای پروتکل ها، افزایش تست‌های تشخیصی و بیماریابی فعال، قرنطینه هوشمند مبتلایان، گسترش آموزش و اطلاع رسانی، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر، اجرای هوشمند محدودیت‌ها و افزایش خدمات سرپایی به منظور کاهش موارد بستری از اهداف این برنامه است.


کد مطلب: 145576

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/145576/عمر-مفید-ماسک-های-مختلف-چقدر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir