کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا یک کاندیدای خاص قرار است نقش اپوزیسیون را بازی کند؟

گرم کردن انتخابات با هیزم مصنوعی!

14 فروردين 1400 ساعت 19:00

مخالفت با کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری مساله ای است که بارها از سوی صاحب نظران و فعالان سیاسی مطرح شده است. در واقع اگر قرار است یک فرد نظامی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود لازم است که از ارتش یا سپاه پاسداران استعفا دهد و بعد وارد صحنه سیاست شود؛ امری که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.


مخالفت با کاندیداتوری نظامیان برای انتخابات ریاست جمهوری مساله ای است که بارها از سوی صاحب نظران و فعالان سیاسی مطرح شده است. در واقع اگر قرار است یک فرد نظامی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود لازم است که از ارتش یا سپاه پاسداران استعفا دهد و بعد وارد صحنه سیاست شود؛ امری که متاسفانه تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
طی ماه های گذشته جسته و گریخته نام های افراد زیادی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مطرح شده است که سابقه نظامی گری دارند. بعضی از این افراد مثل محسن رضایی میرقائد تا به حال بارها به عنوان کاندیدای بالقوه یا بالفعل مطرح شده و هیچ گاه نتوانسته اند رای چندانی از مردم بگیرند. وی بیش از یک دهه لباس سپاه پاسداران را نمی پوشید و بیشتر سعی داشت خود را به عنوان چهره ای اقتصاددان مطرح کند؛ اما این سالها باز هم لباس سپاه را می پوشد و خود را شخصیتی نظامی می داند. در کنار این گونه افراد نام «سعید محمد» فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء هم به عنوان کاندیدای ریاست جمهور مطرح شده است و خود وی نیز در کلیپی غیرحرفه ای، آمادگی خود را برای کاندیداتوری اعلام کرده است؛ اما با توجه به اینکه این اعلام کاندیداتوری برخلاف تصور توجه چندانی را برنینگیخت، به نظر می رسد از سوی هواداران وی برنامه هایی برای جلب توجه مردم به وی تدارک دیده شده است.
پس از اینکه در 17 اسفند ماه اعلام شد سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء استعفا داده است، بعضی رسانه ها این موضوع را مطرح کردند که وی در واقع از فرماندهی برکنار شده است. حالا نزدیک به یک ماه پس از آن اتفاق، سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران درباره  رئیس جمهور شدن نظامیان و انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفتگویی رسانه ای انجام داده و در بخشی از آن درباره سعید محمد گفته است: « سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است... واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»
این سخنان اتفاقا در راستای انتقاداتی است که این روزها به کاندیداتوری نظامیان می شود اما این سوال را هم شگل می دهد که چرا بعد از منفک کردن سعید محمد از مسئولیت، به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب شده است؟ در حالی که منطقی ترین کار این بود که اصولا وی از عضویت در سپاه پاسداران استعفا دهد.
بعد از انتشار سخنان سردار جوانی، دفتر محمد بیانیه ای صدار کرد که در آن آمده بود:  فارغ از اینکه این قبیل اخبار با شیطنت رسانه ای تنطیم و نشر گردیده است، آقای دکتر سعیدمحمد هیچ گونه تخلفی در خصوص فعالیت های انتخاباتی ننموده تا جایی که ایشان علت استعفای خود را عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را عنوان نموده است، مهمی که با واکنش رسمی قرارگاه خاتم الانبیاء همراه گردید همه ما را به این مطلب رهنمون میسازد که آقای جوانی مسئولیت سخنگویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند و تحلیل شخصی خود را بعنوان یک شخصیت حقیقی عنوان نموده است که متاسفانه مورد سوء استفاده رسانه های معاند برای ضربه زدن به ساحت مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز شده است.
به این ترتیب اگرچه در وهله اول شائبه رویارویی سعید محمد مشاور فرمانده کل سپاه با بخشی از مدیریت سپاه به ذهن ها متبادر می شود اما با کمی تامل این موضوع به ذهن متبادر می شود که این چیزی است که سعید محمد و برنامه ریزانش برای گرم کردن تنور انتخابات به نفع او برنامه ریزی کرده اند و سعی دارند او را کاندیدای اپوزیسیون جلوه دهند؛ و در این راه از هر سخنی مبنی بر تخلف او استفاده می کنند تا این مطلب را القا کنند.
نکته مهم در این خصوص رفتار شورای نگهبان در تائید صلاخیت یا رد صلاحیت سعید محمد است. به نظر می رسد سعید محمد فاقد مهمترین ویژگی رئیس جمهور در قانون اساسی؛ یعنی جزو رجال سیاسی و مذهبی بودن، است و امیدی به تائید صلاحیت وی نیست. ولی از آنجایی که تشخیص ملاک ها ومصادیق در اختیار شورای نگهبان است باید تا آن زمان صبر کرد و دید که این گونه برنامه ریزی ها به نتیجه ای منتج می شود یا گرم کردن تنور انتخابات با هیزم های مصنوعی، فقط چند هفته ای باعث سرگرمی عده ای از سیاسیون می شود و بازی اصلی انتخابات در زمین دیگران است.

 حسین سازگار


کد مطلب: 147140

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/147140/گرم-کردن-انتخابات-هیزم-مصنوعی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir