کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آبگرفتگی معابر در خوزستان

6 آذر 1391 ساعت 17:30

بار دیگر بارش باران از روز جمعه در استان خوزستان ثابت کرد، ضعف زیرساختها در اغلب شهرهای استان، آب گرفتگی معابر را به جزء جدانشدنی بارندگی تبدیل کرده است.


به گزارش مهر، هر ساله با شروع بارش های فصلی، چهره شهر در بیشتر خیابانها و معابر دگرگون شده و علاوه بر اینکه در برخی معابر و خیابانهای شهر شاهد به وجود آمدن رودخانه های عمیق می شویم، در برخی مناطق دیگر که وضع بهتری دارند، چاله هایی که به هر دلیلی به تعدادشان افزوده می شود، پر از آب شده و برای شهروندان، عابران پیاده و حتی خودروها مشکل ساز می شوند.
معضل آب‌ گرفتگی معابر و عدم آمادگی شهرداری برای جلوگیری از آن در فصل بارندگی بار دیگر مشکلاتی را برای شهروندان در اغلب شهرهای استان خوزستان به وجود آورد. به طوری که این معضل طی روز گذشته و امروز باعث اختلال در نظم شهری، افزایش ترافیک، تصادفات، تعطیلی برخی مدارس و زحمت فراوان برای شهروندان شد.
نارضایتی شهروندان در مناطق مختلف شهر
نارضایتی و اعتراض شهروندان در هر گوشه و کنار دیده می شود، اما نکته مهم این است که این نارضایتی و اعتراض به وضع شهر را کسی پاسخگو نیست.
مسئولان شهری از اعلام آمادگی و اتخاذ تدابیر در زمان بارش باران و عدم آبگرفتگی معابر خبر می دهند در حالی که در عمل مشاهده می شود که این معضل باز هم گریبانگیر مردم است و این سوال باز هم تکرار می شود که مسئولان شهری در این چند سال چه تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده اند و اگر واقعاً برنامه ای داشته اند پس چرا به نتیجه نرسیده؟
پیش از این معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در گفتگو با مهر از اصلاح بیش از ۲۰ نقطه در شهر اهواز خبر داده و اظهار کرده بود که معضل آبگرفتگی تنها مربوط به منطقه شش اهواز یعنی مناطق کمپلو، خیابان انقلاب حد فاصل غزنوی تا جاده اهواز –خرمشهر است. اما تماس بسیاری از شهروندان از مناطق مختلف شهر گویای همه گیر بودن این مشکل است.
گودرزی از ساکنان منطقه کوی فرهنگیان است که با اعتراض به وضع موجود می گوید: همه ساله با آغاز فصل بارندگی، مشکل آبگرفتگی و آب ماندگی در معابر این منطقه رفت و آمد را برای همگان مختل می کند.
وی می افزاید : چاره اندیشی برای نوسازی شبکه جمع آوری آبهای سطحی در خوزستان نکته ای است که به نظر می رسد از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفته تا با کمترین بارش باران شاهد جاری شدن سیل در خیابانهای شهر و مختل شدن زندگی باشیم.
مهدی رفیع از کسبه های منطقه کیانپارس است که جلوی مغازه اش را چاله ای از آب به چاه تبدیل کرده است، وی با اظهار ناراحتی از وضع موجود می گوید: چرا مسئولان شهری از وضع موجود بازدیدی ندارند، چرا نمی بینند که وضع خیابانها و کوچه های این منطقه چه اسفناک شده است و با کمترین بارش باران گل و لای خیابان را فرا می گیرد و برخی مناطق آبگرفتگی به حدی می رسد که رفت و آمد شهروندان با مشکلات فراوان روبرو می شود.
زهرا ناصری یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه خشایار در حالی که به سختی از کنار خیابان در حال گذر است، می گوید: گرفتگی خیابانها باعث شده حتی عبور و مرور تاکسی و اتوبوس های خط واحد مختل شود به طوری که برای سوار یا پیاده کردن مسافران با مشکل مواجه شده اند.
وی با بیان اینکه هیچ خبری از نیروهای خدماتی شهرداری برای مقابله با معضلات پیش آمده نیست، می افزاید: این درحالیست که شاهد بوده ام امروز برخی مناطق شهر از جمله خیابان روبروی استانداری خوزستان که با معضل آبگرفتگی نیز مواجه بود به سرعت توسط نیروهای شهرداری تخلیه شد.
شهروند دیگری از ساکنان منطقه کوی انقلاب نیز تصریح می کند: هر سال مسوولان شهرداری با تأکید بر آمادگی اکیپ‌ های اضطراری شهرداری برای جلوگیری از هرگونه آبگرفتگی، اعلام می کنند که تیم‌ های پاکسازی در نقاطی که احتمال آب ‌گرفتگی دارد، استقرار داشته و از هرگونه آب ‌گرفتگی پس از استمرار بارندگی جلوگیری می شود اما عملا چنین چیزی مشاهده نمی شود به طوری که در بارندگی گذشته به مدت دو شبانه روز عبور و مرور در این منطقه مختل شده بود.
بیشترین آبگرفتگی معابر در اهواز
از سویی مدیر کل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می دارد: با توجه به بارندگی های اخیر شهرهایی که دارای بارندگی بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر هستند دچار آبگرفتگی معابر و خیابانها شده اند که به این ترتیب شهرستان اهواز با بیش از ۴۱.۹ میلیمتر بیشترین میزان بارش‌ های باران را در شبانه‌ روز گذشته به خود اختصاص داده است.
محمد رضا آملا زاده با بیان اینکه اهواز بیشترین آبگرفتگی معابر را داشته است، می افزاید: لالی با ۳۶.۱ میلیمتر و رامهرمز با ۳۴.۶ میلیمتر بارش بیشترین میزان بارش ‌های باران را پس از اهواز در خوزستان به خود اختصاص داده‌اند.
وی در خصوص خسارت های بارندگی می گوید: بارش های اخیر که اغلب به آب گرفتگی معابر دربرخی شهرستان ها منجرشد با خساراتی همراه بوده ولی تلفات جانی در پی نداشته و تنها در برخی شهرهای استان با قطع برق ناشی از اتصال مواجه بودیم.
آملا زاده به وضعیت بارش باران در شهرهای خوزستان اشاره می کند و می افزاید: در ایستگاه هواشناسی کشاورزی اهواز ۳۱.۴ میلیمتر، گتوند ۳۰.۶ میلیمتر، ایذه ۲۷.۲ میلیمتر، ماهشهر ۲۶.۹ میلیمتر، آبادان ۲۳ میلیمتر، مسجدسلیمان ۲۲.۲ میلیمتر، شوشتر ۲۰.۳ میلیمتر، شادگان ۱۶.۴ میلیمتر،دهدز۱۵ میلیمتر، امیدیه ۱۲.۴ میلیمتر، دزفول ۹ میلیمتر، بستان ۸.۴ میلیمتر، هندیجان ۷.۴ میلیمتر، بهبهان هفت میلیمتر، آغاجاری ۵.۷ میلیمتر، شوش ۴.۵ میلیمتر و حسینیه ۴.۲ میلیمتر بارش باران به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به وضعیت آبگرفتگی در اهواز از تعطیلی مدارس منطقه شش خبر می دهد و می گوید: متاسفانه بیشترین آبگرفتگی در منطقه شش اهواز بوده است که به این دلیل مدارس و مراکز آموزشی در این مناطق به تایید فرمانداری اهواز تعطیل اعلام شد.
هشدار سازمان هواشناسی ؛ احتمال طغیان رودخانه ها در خوزستان
شرایط نامناسب آبگرفتگی معابر در شهرهای استان خوزستان در حالی ادامه دارد که سازمان هواشناسی خوزستان در اطلاعیه ای نسبت به افزایش آبگرفتگی و طغیان رودخانه ها هشدار داد.
در این اطلاعیه عنوان شده: با توجه به آخرین خروجی نقشه های پیش یابی هواشناسی خوزستان ،از اواخر روز یکشنبه لغایت اوایل صبح روز سه شنبه هفته جاری شاهد بارشهای باران بهمراه رعدوبرق و وزش بادهای قابل ملاحظه در استان بویژه در مناطق جنوبی ، ساحلی و جنوب شرقی خواهیم بود . لذا انتظار آبگرفتگی و طغیان رودخانه های بخشهای جنوبی و جنوب شرقی استان طی تاریخ مذکور وجود خواهد داشت.
مدیر کل هواشناسی استان خوزستان در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر خط ناپایدار لایه میانی جو هنوز هم در منطقه حضور دارد و انتظار تقویت مجدد آن نیز می رود لذا تا اواخر وقت روز جاری رگبار ، رعدوبرق و وزش باد در استان وجود خواهد داشت و از فردا شاهد کاهش دما ومه یا مه رقیق در استان خواهیم بود.
مسعود دهملایی در خصوص پیش بینی وضعیت ۲۴ ساعته آینده می افزاید: آسمان استان قسمتی تا نیمه ابری بعضا تمام ابری در بعضی ساعات همراه با بارندگی، رعدوبرق ووزش باد پیش بینی می شود و انتظار رگبار پراکنده برای فردا نیز وجود دارد. و از اواخر وقت امشب به بعد نیز احتمال مه یا مه رقیق در اکثر نقاط استان وجود خواهد داشت.
وی تصریح می کند: امروز و فردا بارندگی به سمت نواحی شرقی استان کشیده می ‌شود و شهرستانهای آبادان، ماهشهر، امیدیه و هندیجان بارندگی بیشتری خواهند داشت.
به گفته دهملایی در شبانه روز گذشته آغاجاری با ۲۴.۴ و دهدز با ۶.۴ درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط گزارش شده‌اند و حداکثر دمای اهواز به ۱۸ و حداقل به ۱۵ درجه سانتی گراد خواهد رسید.
وقتی باران شروع به باریدن می کند، دیگر منتظر اطلاع رسانی یا هماهنگ شدن سازمانها نمی ماند و زباله ها و آشغال های درون جوی ها چنان سریع دور هم جمع می شوند تا در یک چشم برهم زدن تمام آبها را به معابر و خیابان ها جاری کنند. البته مشکل باران و جوی و زباله و عدم وجود لجن کش نیست. مشکل در عدم برنامه ریزی مناسب و اتخاذ تدابیر لازم برای شهر است.
به هر حال چند روز بارندگی در استان باز هم تکرار مکررات و معضلاتی بود که هر سال این شهر و استان با آن درگیر است و گویا این درد قرار نیست درمان شود تا نباریدن باران و خشکسالی یک درد و باریدن باران و سیلاب دردی مضاعف بر پیکره خوزستان باشد.


کد مطلب: 14832

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/14832/آبگرفتگی-معابر-خوزستان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir