کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توقف صعودی بیماران سرپایی در قزوین

2 ارديبهشت 1400 ساعت 20:00

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: در پنج روز اخیر ۷۶۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به صورت سرپایی مراجعه کردند که اگر آمار ۲ روز پایانی هفته به آن افزوده شود آمار استان در حدود ۱۰ هزار بیمار ثبات پیدا خواهد کرد و می‌توانیم اعلام کنیم که رشد بیماران سرپایی ثابت شده است اما روند نزولی دیده نمی‌شود.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: در پنج روز اخیر ۷۶۶۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ به صورت سرپایی مراجعه کردند که اگر آمار ۲ روز پایانی هفته به آن افزوده شود آمار استان در حدود ۱۰ هزار بیمار ثبات پیدا خواهد کرد و می‌توانیم اعلام کنیم که رشد بیماران سرپایی ثابت شده است اما روند نزولی دیده نمی‌شود.

پیمان نامدار در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت در محوطه استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد:  روند بیماران مشکوک تنفسی ویزیت شده توسط پزشک در واحدهای تحت پوشش معاونت‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین که از ابتدای فروردین یک رشد ۲ برابری داشت در هفته آخر فروردین به وضعیت ثابتی رسیده است به گونه‌ای که در هفته سوم فروردین ۹۷۳۲ بیمار ویزیت شده سرپایی داشتیم و این رقم در هفته چهارم به ۱۰ هزار و ۳۱۸ بیمار رسید.
وی ادامه داد: در حال حاضر در پنج روز اخیر ۷۶۶۸ بیمار به صورت سرپایی مراجعه کردند که اگر آمار ۲ روز پایانی هفته به آن افزوده شود آمار استان در حدود ۱۰ هزار بیمار ثبات پیدا خواهد کرد و می‌توانیم اعلام کنیم که رشد بیماران سرپایی ثابت شده است و روند نزولی دیده نمی‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: به طور میانگین پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های هوشمند ۹۰ درصد رعایت شده است و همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی باعث شد این امر اتفاق بیفتد و قطعاً نتایج آن را در هفته‌های آینده مشاهده خواهیم کرد.
وی افزود: در فروردین ۱۴۰۰ تعداد ۲۷۷۳ بیمار در بیمارستان‌های استان بستری شدند که از آمار آبان ماه که ۲۵۸۴ بیمار بستری شده بودند فراتر رفته است و فروردین سیاه‌ترین ماه ۱۴ ماه گذشته برای ما بوده است.
نامدار بیان کرد: در آبان ۲۵۹ فوتی تست مثبت کرونا داشتیم در فروردین۱۴۰۰ تعداد تعداد ۱۳۸ بیمار فوت کردند، البته این نکته نیز وجود دارد که بیماران در هفته دوم فروردین مراجعه کردند و قطعاً آمار فوتی در اردیبهشت مشخص خواهد شد همان‌گونه که در این روزها بر تعداد بیماران بدحال افزوده شده است. نکته مهم دیگر این است از ۱۴۵۰ فوتی کرونا ۱۱۵۷ فوتی استان بالای ۶۰ سال سن داشتند که امیدواریم با طرح واکسیناسیون این شرایط تغییر کند.
وی اعلام کرد: تعداد فوت‌شدگان در هفته گذشته رشد بالایی داشت و از شنبه تا پنج شنبه هفته جاری ۵۹ فوتی در استان به ثبت رسید که امیدواریم با تلاش همگانی و تلاش کادر درمان این رقم را کاهش دهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: کاهش وضعیت بیماری در استان به تعداد مراجعات و تعداد تست‌های مثبت روزانه بازمی‌گردد، امروز پنج شنبه ۲ اردیبهشت درصد مثبت تست‌های پی سی آر  ۳۹ درصد و درصد مثبت تست‌های سریع ۱۸ درصد بود در حالی که در هفته گذشته ۴۳ درصد تست‌ها مثبت بودند. مجموع تست‌ها به ۲۰۰ هزار تست رسیده است و تلاش می‌کنیم حداکثر پاسخ‌دهی تست‌ها به ۴۸ ساعت برسد.
وی با بیان اینکه با توجه به افزایش تعداد بیماران روند بیماران بدحال رو به افزایش است، تشریح کرد: در حال حاضر ۴۷ بیمار بدحال وصل به ونتیلاتور داریم که نگران‌کننده است در مورد بیماران بستری باید بگوییم که طی یک هفته گذشته بستری‌های ما غیر از یک روز که ۱۹۰ بستری داشتیم در دیگر روزها حدود ۱۳۰ بیمار بستری شدند؛ در آبان روزانه ۸۰ بستری داشتیم و اکنون با ترخیص بیشتر، بیماران را پذیرش می‎کنیم. ۱۳۲ تخت از CCU کاسته و به تخت‌های ICU تبدیل کردیم ولی هنوز ۱۰ نفر منتظر ICU هستند.
آغاز فاز دوم واکسیناسیون کرونا با رسیدن سینوفارم
نامدار گفت: اگر واکسن سینوفارم به دست ما برسد فاز دوم واکسیناسیون را آغاز خواهیم کرد؛ یک نکته را می‌گویم که تنویر افکار عمومی با اصحاب رسانه است. دمای نگهداری واکسن آسترازنیکا بین ۲ تا هشت درجه است و قابلیت حمل به روستاها و مناطق دورافتاده را دارد اما دیگر واکسن‌ها به منفی ۸۰ درجه سرما نیاز دارند و حمل این واکسن با خودروهای مخصوص کار دشواری  است هرچند ممکن است این اتفاق بیفتد ولی امکان دارد واکسن کیفیت خود را از دست بدهد.
وی افزود: دومین نکته مهم این است که بسیاری از واکسن‌های دنیا به اندازه واکسن آسترانزیکا ارزیابی نشده است، اعتماد ما به سیستم کشور است. هر واکسنی که برای کشورهای مختلف دنیا اجازه تزریق از جانب سازمان بهداشت جهانی داده شود واکسن مطمئنی است و عوارض برای همه داروها وجود دارد. در ۴۰۰۰ تزریق این واکسن هیچ عارضه مهمی در استان نداشتیم. هر روزی که تزریق واکسن به تأخیر می‌افتد افرادی را از دست می‌دهیم و موتاسیون‌هایی نیز اتفاق می‌افتد؛ هر کسی که معتقد است این واکسن خوب نیست و می‌خواهد منتظر واکسن دیگر بماند باید به این فکر کند اگر بیماری به سراغش بیاید خطرات بیشتری خواهد داشت اگر خطر لخته شدن خون در یک واکسن یک در یک میلیون باشد با ابتلا به بیماری ۱۶ درصد احتمال لخته وجود دارد.
مردم فریب دلالان واکسن را نخورند
جلال رحمانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این ستاد در خصوص واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: تا روز گذشته ۱۱ هزا رو ۳۰۴ واکسن تزریق کردیم که از این تعداد ۱۰هزار و ۲۷۸ واکسن نوبت اول و ۲۱۱۶ دوز نوبت دوم بودند و امروز نیز ۸۰۰ تزریق انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز فاز دوم واکسن تخصیص داده خواهد شد که احتمال می‌رود حدود ۳۰۰۰ واکسن به استان تخصیص داده شود و احتمال ۹۰ درصد تا پایان هفته واکسیناسیون گروه درمان به اتمام خواهد رسید، کادر گروه بهداشت نیز اگر تا پایان هفته آینده واکسن نزنند باید منتظر فاز دوم باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: با همکاری هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی چهار مرکز واکسیناسیون پیش‌بینی شده است؛ هیچ سامانه و سایتی برای ثبت سامانه سیب وجود ندارد که مردم در آن ثبت نام کنند و موارد عنوان شده در شبکه‌های مجازی کلاهبرداری است.
وی تصریح کرد: از جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در سامانه سیب ثبت شدند و ۴۰ هزار نفر جمعیت سیار است که اغلب آنان در طرح‌ها ثبت‌نام شدند و اینگونه می‌توانیم بگوییم که تمامی مردم استان در سامانه سیب ثبت‌نام شدند و مشکلی نداریم. موقع فراخوان واکسن فقط ثبت واکسن در سامانه انجام خواهد و ثبت‌نام نخواهیم داشت بنابراین مردم به هیچ مکانی مراجعه نکنند.
رحمانی در پایان اشاره کرد: ۷۶۶۰ واحد واکسن آسترانزینکا وارد استان کردیم و تا دیروز ۴۶۰۰ واحد تزریق شده و ۸۰۰ واحد نیز امروز تزریق خواهد شد؛ هر واکسنی واکنشی دارد طبق اعلام سازنده، واکسن آسترانزینکا در ۶۵ درصد از دریافت‌کنندگان تا ۷۲ ساعت تب، سرگیجه و بی‌حالی دارد که این امری طبیعی و واکنش مثبت است.


کد مطلب: 148334

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/148334/توقف-صعودی-بیماران-سرپایی-قزوین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir