کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرداندن دستگیرشدگان حوادث چهارشنبه‌سوری!

2 ارديبهشت 1400 ساعت 20:54

امروز در مشهد طرح پیشگیرانه معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی با حضور ۳۴ نفر از دستگیرشدگان حوادث چهارشنبه آخر سال اجرا شد. در این طرح برخی از دستگیرشدگان گریم‌های مختلف شده بودند و با حضور در سطح شهر و رفتن به مناطقی که حوادث در آنجا رخ داده بود، صحبت‌های اهالی مناطق را شنیدند تا آثار رفتار هنجارشکن خود را مشاهده کنند.


 امروز در مشهد طرح پیشگیرانه معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان رضوی با حضور ۳۴ نفر از دستگیرشدگان حوادث چهارشنبه آخر سال اجرا شد. در این طرح برخی از دستگیرشدگان گریم‌های مختلف شده بودند و با حضور در سطح شهر و رفتن به مناطقی که حوادث در آنجا رخ داده بود، صحبت‌های اهالی مناطق را شنیدند تا آثار رفتار هنجارشکن خود را مشاهده کنند.

شریعتیار، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد، امروز در این مراسم بیان کرد: برای متهمین چهارشنبه آخر سال به‌ جای اینکه پرونده قضایی تشکیل شود و مجازات تعیین کنیم، یک پروسه فرهنگی اجتماعی در نظر گرفتیم و به دنبال آگاهی بخشی و اجتماعی کردن آن‌ها بودیم. این قدم خیلی بزرگی است که به نفع جامعه برداشته شد و نتایج خوبی نیز به همراه داشته زیرا طی سال‌های اخیر این رفتارها فروکش کرده است. هدف ما کار فرهنگی است تا برخورد قضایی.
وی ادامه داد: این افراد متهمین حوادث چهارشنبه‌سوری هستند که گریم شدند تا افراد به وضوح ببینیند این رفتار پرخطر ممکن است چه حوادثی را در پی داشته باشد. هدف این کار فرهنگ‌سازی است که دیگرانی که مطلع نیستند و آگاهی ندارند، متوجه شوند که چهارشنبه آخر سال چه پیامدهایی دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه مردم در چهارشنبه آخر سال نقاطی را انتخاب می‌کنند و در آن نقطه آتش روشن می‌کنند یا نارنجک می‌اندازند، بیان کرد: ما حرف مردمی که خانه‌هایشان در همان نزدیکی است را نشنیده‌ام. امروز به سراغ مردمی که مثلا به دیوار منزل آن‌ها یا در نزدیکی منازلشان نارنجک خورده، آمدیم تا حرف‌های این گروه را بشنویم و اطلاع‌رسانی کنیم.
وی عنوان کرد: بیشترین تجمع‌ها در چهارشنبه آخر سال در مشهد در منطقه هاشمیه رخ داد و از سال ۹۶ که متهمان به صورت نمادین خیابان هاشمیه را جارو ز دند، همانجا به مردم قول دادیم که با پیگیری‌های مداوم بر این باوریم که حتما در هاشمیه چنین مسائلی رخ نخواهد داد. البته همین اتفاق نیز رخ داد و با وجود اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی‌هایی که در این زمینه صورت گرفت، تمام این موارد موجب شد که از سال ۹۶ چهارشنبه‌های آخر سال به صورت آرام‌تری برگزار شود و اگر از مردم نیز سوال بپرسید قطعا این موضوع را تائید می‌کنند.
شریعت‌یار گفت: ما به منظور پیشگیری برنامه‌های متعددی برای آگاهی‌رسانی داشتیم اما متاسفانه به دلیل کرونا برخی از کلاس‌هایی که در نظر گرفته بودیم، در حال حاضر برگزار نمی‌شود ولی قبل از کرونا یکسری کلاس‌های توجیهی آموزشی برگزار شد و افرادی که در چهارشنبه آخر سال رفتار پرخطر داشتند را به بیمارستان، بخش سوانح و سوختگی برده‌ایم و پزشک‌ها برای آن‌ها توضیح دادند که چه اتفاقی برای آسیب دیدگان چهارشنبه سوری افتاده است.
وی افزود: افرادی که دو سال گذشته در چهارشنبه سوری دستگیر شدند، پیش ما آمدند. یکسری کلاس‌ها برای آنان برگزار شد و یا اینکه آن‌ها را گریم سوختگی می‌کردیم و در سطح شهر اطلاع رسانی می‌کردند. متهمینی که چهارشنبه قبل سال دستگیر شدند تا چهارشنبه سال آینده در خدمت معاونت پیشگیری هستند تا با آن‌ها نیز رفتارهای اجتماعی، فرهنگی و... در جهت پیشگیری و آگاهی‌سازی انجام شود.
در ادامه مراسم دستگیرشدگان حوادث چهارشنبه‌سوری با گریم‌های مختلف و... در شهر چرخانده شدند و به مناطقی از شهر رفتند که حوادث چهارشنبه‌سوری در آنجا رخ داده بود تا صحبت اهالی محل را بشنوند.
یکی از ساکنین مناطقی که در آنجا رفتارهای پرخطر چهارشنبه‌سوری انجام شده بود، گفت: ما چند سالی است اینجا زندگی می‌کنیم و هر سال چهارشنبه سوری اینجا شلوغ می‌شود. ما با شادی جوان‌ها مخالف نیستیم ولی این چه شادی‌ است که بخواهد حق الناس مردم و اهالی ضایع شود. من بیماری دارم. در این منطقه افراد جانباز و شیمیایی می‌شناسم. سه سال پیش اینجا خیلی شلوغ بود اما سال گذشته سروصداها خیلی کمتر شده بود.
وی ادامه داد: مستاجر ما فرزند کوچک دارد. گفتند نارنجکی که به دیوار منزل‌شان برخورد کرده، به قدری شدت داشته که مهتابی داخل منزل به پائین افتاده است. این زن و مرد از ترس آن شب مریض شدند. این افراد بهتر است اگر می‌خواهند شادی کنند، حداقل از مناطق مسکونی خارج شوند. حالا اگر یک ساعت تجمع باشد، باز هم قابل تحمل است. آن شب تا اذان صبح منطقه ما شلوغ بود. خانواده‌ها چرا فرزندان خود را توجیه نمی‌کنند؟ حیف است که فرزندی که برای او زحمت کشیده شده، با دست قطع شده و چهره آسیب دیده به خانه بازگردد.
یکی دیگر از ساکنین این منطقه گفت: واقعیت این است که اگر ما مکانی را برای چهارشنبه سوری مشخص کنیم، این جوان‌ها به جای اینکه به دیوار آسیب بزنند، به صورت دیگری این رفتار را انجام می‌دادند. افرادی که نارنجک می‌زنند، اگر خانواده خودشان هم درون آن منزل باشند آیا بازهم چنین کاری می‌کنند؟
خانمی از ساکنین آن منطقه بیان کرد: سال ۹۷ واقعا وحشتناک بود و حدود یک سال مریضی‌ام طول کشید. حدود ساعت ۲۰.۳۰ تنها بودم. عده‌ای با مواد منفجره شیشه را شکستند. بوی دود بدی در منزل پیچیده بود. من حالم خیلی بد شد و به خانه دخترم رفتم. تا دو روز بوی باروت و دود در خانه ما بود. امسال حدود ساعت ۱.۳۰ شب نارنجک انداختند که تمام شیشه‌ها لرزید و دزدگیر تمام خودروها صدا کرد. هر کدام از این افراد که این کار را انجام دادند، واقعا مدیون ما هستند چون واقعا دلمان شکست و نفرین‌شان کردیم.
خانم مسن دیگری گفت همسر من جانباز است. سال ۹۷ خیلی وحشتناک بود و من مریض شدم. آن سال از ساعت ۲۰.۳۰ تا یک بامداد ترقه پرتاب کردند. البته امسال این وضعیت بهتر شده بود. 
ذخیری، مسئول آموزش مرکز اورژانس بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در ادامه مراسم بیان کرد: خانواده‌ها بایستی بر رفتار فرزندشان در این شرایط نظارت داشته باشند. در حال حاضر بیش از یک سال است که کشور ما درگیر کرونا ویروس بوده و ظرفیت بیمارستان‌ها اشباع است. در اسفند امسال این حوادث به مثابه‌ معضل دیگری در کنار کرونا شناخته شد که یک فشار مضاعفی بر ما ایجاد کرد. علی‌رغم اینکه پرستارهای ما واقعا خسته شده بودند، انتظار داشتیم در اسفند ۹۹ به خاطر شرایط کرونا، برخی وضعیت را درک و با ما همراهی می‌کردند. اینجا جانبازان زندگی می‌کنند و در ۸سال دفاع مقدس دین خود را به این مملکت ادا کردند و قرار نیست یک میدان جنگ دیگر برای این افراد به وجود آوریم.
وی ادامه داد: ممکن است در این خانه‌ها سالمندانی باشند که مشکلات قلبی داشته باشد و دچار ایست قلبی تنفسی شوند. اگر بخواهیم  سال ۹۸ را با سال ۹۹ مقایسه کنیم، در سال ۹۸ تعداد مصدومان حوادث ۱۴۶۸ نفر بوده اما این رقم در سال ۹۹ افزایش یافته و به ۱۸۹۴ نفر رسیده است. در سال ۹۸ آسیب‌های چشمی ۵۱۲ نفر بوده که در سال گذشته این تعداد به ۵۲۷ نفر رسیده است. در سال ۹۸ تعداد قطع عضو ۱۹۱ نفر بود که در سال ۹۹ این تعداد به ۱۳۱ نفر رسید. همچنین در سال ۹۸ صدمات سوختگی متوسط تا شدید ۳۱۸ نفر بوده‌اند که در سال ۹۹ این آمار به ۵۴۶ نفر افزایش یافت.
ذخیری گفت: هنگامی که سوختگی رخ می‌دهد تا بیمار به اورژانس برسد، بایستی خونسردی اطرافیان حفظ شود. در این مواقع لازم است زیورآلات از بدن خارج شود. همچنین فردی که دچار سوختگی شده  نباید بدود چون این کار سوختگی و حریق را بیشتر می‌کند. بهتر است با پتوی خیس تا رسیدن اورژانس حریق خاموش شود. سوختگی جزو درمان‌های مشکل و بسیار هزینه بر است. علاوه بر این بیشتر سوختگی‌ها در قسمت سر و صورت اتفاق می‌افتد و اعمال جراحی زیبایی و پلاستیک بسیار گران است و ممکن است این افراد باز هم دچارسوختگی‌های درجه ۲ تا ۳ و ۴ بشوند و کلا از کار افتاده بشوند.


کد مطلب: 148338

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/148338/گرداندن-دستگیرشدگان-حوادث-چهارشنبه-سوری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir