کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا واکسن چینی برای سالمندان مناسب است؟

15 ارديبهشت 1400 ساعت 9:58

واکسیناسیون سالمندان آغاز شده است. انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این واکسن چنین سینوفارم برای سالمندان مناسب نیست، نگرانی‌هایی ایجاد کرده که این گزارش در پی پاسخ به آن است.


واکسیناسیون سالمندان آغاز شده است. انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این واکسن چنین سینوفارم برای سالمندان مناسب نیست، نگرانی‌هایی ایجاد کرده که این گزارش در پی پاسخ به آن است.
 ارسال چند فیلم و عکس به رسانه دیدار مبنی بر استفاده از واکسن سینوفارم برای افراد سالمند با طرح این موضوع که این واکسن برای رده‌های سنی ۱۸ تا ۶۵ سال ساخته شده است و احتمال بروز مشکلات برای افراد دریافت کننده وجود دارد، این رسانه را برآن داشت تا تحقیق بیشتری در این زمینه انجام دهد از این رو به سراغ صاحب نظران این حوزه رفتیم و از آن‌ها درباره خطرات احتمالی واکسن سینوفارم برای سالمندان پرسیدیم و جلیل واقفی عضو انجمن علمی داروسازان با بیان اینکه دریافت این واکسن هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند خیال خانواده‌ها را راحت کرد.
او در گفتگو با دیدار با تاکید بر اینکه شرکت‌های تولید کننده، واکسن‌های خود را روی افراد مختلف و حتی حیوانات امتحان کردند، می‌گوید: نتایج آزمایش این واکسن‌ها در افراد متفاوت است به عنوان مثال اگر شرکت تولید سینوفارم اعلام کرده که این واکسن برای رده سنی خاصی مناسب است به این معنا نیست که آن واکسن روی افراد دیگر اثر دارویی ندارد.
او در پاسخ به اینکه این نگرانی و عدم اعتمادی که در مردم وجود دارد و چه راهکاری برای این مشکل پیشنهاد دارید، می‌افزاید: این‌ها شایعات عوام فریبانه است و مردم نباید به آن توجه کنند، واکسن کرونا مانند سایر واکسن‌های دیگر میزان تاثیر پذیری اش روی افراد متفاوت است شاید یک سالمند با دریافت یک واکسن ایمن شود، اما دیگری به آن اندازه از ایمنی نرسد و این یک اتفاق طبیعی است.
یکی از موضوعاتی که این روز‌ها درباره واکسن داغ است، بحث عوارض آن است تا جاییکه خبر‌های مبنی بر بستری شدن برخی از افراد دریافت کننده در بیمارستان‌ها به گوش می‌رسد که دبیر سابق انجمن داروسازان درباره این موضوع هم می‌گوید: عوارض دریافت واکسن کاملا طبیعی است مثل واکسن‌هایی که در دوران کودکی دریافت می‌کردیم و این نگرانی اصلا منطقی نیست و نکته قابل اهمیت این است که بروز تب یا لرز بعد از واکسن کرونا بسیار کوتاه و در عرض یک یا دو روز برطرف می‌شود.
واکسن سینوفارم از چه نوعی است؟
واکسن سینوفارم همانند بسیاری از واکسن‌هایی که در گذشته ساخته شده، از نوع ویروس غیرفعال است. ویروس کشته شده و غیر فعال شده با ورود به بدن و تحریک سیستم ایمنی موجب تولید آنتی بادی اختصاصی خواهد شد. دو زمان بندی واکسن به ترتیب فاصله زمانی ۱۴ روز و ۲۸ روز بین دو دوز واکسن انتخاب شد.
واقفی درباره انتخاب افراد داوطلب دریافت واکسن به روند اجرایی شرکت سینوفارم اشاره می‌کند و می‌گوید: آن طور که من شنیدم ۳۶ شرکت کننده برای دوز پایین یا دارونما داوطلب شدند که بعد از ۷ روز پیگیری ایمنی بعد از دوز نخست، ۳۶ نفر دیگر برای دوز بالای واکسن انتخاب شدند. پس از اینکه مشاهده دوره ۷ روز ایمنی همه شرکت کنندگان پس از دوز نخست به پایان رسید، فاز دوم شروع شد. بعد از دوره ۷ روز هیچ عارضه جانبی تهدید کننده‌ای گزارش نشد، عوارض شدید بیش از ۱۵ درصد نبود و هیچ نگرانی ایمنی دیگری از نظر داده‌ها بوجود نیامد.
او تاکید می‌کند: ممکن است این خبر‌هایی که گفته می‌شود یک یا چند نفر پس از دریافت واکسن دچار عارضه شده اند درست باشد، اما دربرگیری آن خیلی زیاد نیست که در ایران آنقدر آن را بزرگ و سیاه می‌کنند.
او با بیان اینکه داده‌های فاز ۳ هنوز به طور رسمی منتشر نشده، اما این واکسن روی میلیون‌ها نفر استفاده شده است، ادامه می‌دهد: یکی از دلایل استفاده بیشتر از این واکسن این است که در مقایسه با واکسن‌های نوترکیب که حامل وکتور ویروسی هستند و یا واکسن‌های بر پایه تکنولوژی mRNA کمترین عوارض را دارند.
دبیر سابق انجمن داروسازان می‌افزاید: واکسن‌های نوترکیب موجب تب می‌شوند، اما این واکسن تب ایجاد نمی‌کند. اثرات این واکسن بر بدن بیمار ملایم و خفیف است. چون بدن به آرامی به آن پاسخ می‌دهد. بسیاری از افراد هیچ عارضه‌ای را گزارش نکردند.
تحقیقات نشان می‌دهد که در کشور امارات متحده عربی سه واکسن سینوفارم، فایزر و آسترازنکا برای واکسیناسیون استفاده می‌شود. این واکسن در کشور‌های ترکیه، اندونزی، چین، بحرین، مصر، اردن، پاکستان، مراکش، مجارستان، پرو و فیلیپین برای واکسیناسیون سراسری استفاده شده و این واکسن جزو واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی برای مصارف اضطراری است.


کد مطلب: 149395

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/149395/آیا-واکسن-چینی-سالمندان-مناسب

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir