کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پویش ملی خیام‌خوانی

25 ارديبهشت 1400 ساعت 21:49

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: دومین پویش ملی خیام‌خوانی ۲۸ اردیبهشت ماه جاری به صورت آنلاین و همزمان با روزبزرگداشت حکیم عمر خیام اعلام می شود.


معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: دومین پویش ملی خیام‌خوانی ۲۸ اردیبهشت ماه جاری به صورت آنلاین و همزمان با روزبزرگداشت حکیم عمر خیام اعلام می شود.

 رضا رضایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۴۶ اثر از ۲۴ شهر ۱۲ استان کشور به دومین پویش خیام‌خوانی ارسال شده که بیشترین آن از خراسان شمالی است.
وی گفت: این پویش در بخش خیام خوانی برای ۲ گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال برگزار می شود که از آثار ارسالی ۱۷۴ اثر مربوط به گروه سنی بالای ۱۵ سال، ۴۴ اثر  گروه سنی زیر ۱۵ سال است و ۲۸ اثر هم مربوط به خوشنویسی است.
وی افزود: استان‌های شرکت کننده در این پویش شامل خراسان شمالی، خراسان جنوبی، البرز، هرمزگان، تهران، فارس، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان، همدان و مرکزی است.
وی گفت: این اداره کل با همکاری موسسه فرهنگی و هنری اردیبهشت بجنورد دومین پویش خیام خوانی را به منظور آشنایی و بزرگداشت مفاخر فرهنگی ایران اسلامی برگزار می کند.
۲۸ اردیبهشت ماه هر سال به نام روز ملی خیام در تقویم ملی ایران ثبت است و یاد وی به دلیل خدمات نبوغ آمیزش در عرصه‌های مختلف علم و ادبیات گرامی داشته می‌شود.
حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم خیامی، مشهور به خیام، فیلسوف، ریاضیدان و شاعر ایرانی است که در ۱۲ محرم سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور متولد و در سال ۵۱۷ هجری در همان شهر درگذشت.
حکیم عمر خیام وی پس از طی تحصیلات در حوزه ای مختلف در رشته ریاضیات و نجوم تبحر خاصی یافت و در این حوزه شیوه های خاصی را در حل مسایل مختلف ابداع کرد . حکیم عمر خیام به دلیل تبحر و دانش عظیمی که در این دو علم بدست آورده بود، ملکشاه سلجوقی او را به سوی در بار فراخواند و وی را در صدر نشاند.
خیام در نزد ملکشاه دست به انجام کارهای علمی بسیاری زد که از میان آنها می توان به نگارش تقویم جلالی اشاره کرد.
حکیم عمر خیام بنا به در خواست ملکشاه رصدخانه ملکشاهی را ساخت و در صدد اصلاح تقویم موجود برآمد. تقویم جلالی او که امروزه در میان ایرانیان رواج دارد از چنان اعتباری بر خوردار است که تا کنون کمتر به آن ایراد وارد شده است.


کد مطلب: 150276

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/150276/پویش-ملی-خیام-خوانی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir