کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب مردم‌سالاری پس از ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400:

دولت مردم‌سالار و تمام عیار حزبی تشکیل خواهم داد

به جای پرداخت یارانه و رشد نقدینگی، کارت رفاه ملی با تضمین حداقل معیشت، بهداشت، آموزش، حمل ‌و نقل عمومی و... باید به مردم ارائه شود

25 ارديبهشت 1400 ساعت 19:33

بن‌بست ساختاری موجود در قانون اساسی را از طریق مقام رهبری و با همه‌پرسی از مردم برای تحقق جمهوریت سوم پیگیری خواهم کرد
لغو کامل تحریم‌ها و تعامل مثبت با جامعه جهانی و اصالت دادن به مذاکره با آمریکا و اتحادیه اروپا همانند روسیه و چین از برنامه‌های راهبردی دولت مردم‌سالار خواهد بود
مفهوم شعار صداقت با مردم همان شفافیت و تبیین دقیق و مقابله با فساد در ارکان حکومت اصلی‌ترین روش حکمرانی مطلوب خواهد بود


مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری در تالار وزارت کشور در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و سرفصل‌های برنامه‌های خود برای ریاست جمهوری را توضیح داد.
کواکبیان در ابتدا با تاکید بر اینکه چندین‌بار توسط حزب تاکید شد که در انتخابات حضور داشته باشد گفت: «از طرف دیگر نام بنده به عنوان یکی از نامزدهای پیشنهادی ریاست جمهوری هم در جبهه اصلاحات مطرح شد.»
وی افزود: «خدا را شاهد می‌گیرم که برای رسیدن به منافع شخصی اینجا حاضر نشده‌ام و قطعا منافع شخصی یا خصوصی باعث چنین امری نشده است. خداوند شاهد و گواه این مساله است که وقتی در کنگره نوزدهم حزب مطرح شد بنده تاکید بر تامل داشتم.»
دبیرکل حزب مردم سالاری با بیان اینکه سه مشکل اساسی در کشور وجود دارد گفت: «برای حل این سه مشکل با توجه به اینکه در خودم توانمندی اجماع‌سازی، سوابق تحصیلی، علمی و دانشگاهی سیاسی و تشکیلاتی، رسانه‌ای و مطبوعاتی و اجرایی داشته‌ام، می‌توانم از عهده این مشکلات بربیایم.»
وی مشکل اقتصادی را مشکل اول دانست و گفت: «من بر این باورم که بزرگترین ضربه در اقتصادمان کاهش ارزش پول ملی است. از جمله اینکه باید به استقلال بانک مرکزی بیندیشیم و به‌دنبال استقلال آن باشیم.» وی افزود: «بانک مرکزی معمولا تحت نظر ریاست جمهوری است و همین موضوع باعث شده نمونه‌های بسیار عجیبی را شاهد باشیم. به عنوان مثال وقتی موسسات مالی و اعتباری آن مشکلات را به وجود آوردند و یک عده با دلال‌صفتی پول‌های مردم را بالا کشیدند، دولت چند هزار میلیارد تومان برای خواباندن سر و صدای امثال کاسپین، پدیده و ثامن الحجج و... تصویب کرد و از جیب بیت المال این زیان را جبران کردند.»
نماینده مجلس دهم با ذکر این نکته که رشد نقدینگی مضر است، گفت: «مثلا همین یارانه سالانه 60 هزار میلیارد تومانی چقدر در این ده سال به نقدینگی افزوده است.»
وی در ادامه با تشریح برنامه رفاهی خود گفت: «طرحی که بنده در نظر گرفتم کارت رفاه ملی است و بدون اینکه پولی به دست مردم بدهیم، از طریق این کارت می‌توانیم حداقل وضعیت معیشتی، سلامت، آموزشی و حمل و نقل عمومی را تامین کنیم.»
وی گفت: «انشاالله در این هفته مجموعا 50 برنامه را که شامل 15 برنامه اقتصادی است، رونمایی می‌کنیم و مباحثی که در کمیته‌های کارشناسی حزب مردم سالاری مشخص شده، اعلام خواهد شد.»
این نماینده مجلس دهم، مشکل دوم را ساختاری دانست و گفت: «ما به عنوان «دولت مردم‌سالار» که با شعار «صداقت» آمده‌ایم، باید به مردم بگوییم که بخشی از وضعیت عمومی کشور ما حاصل موازی‌کاری‌ها و حاصل بن‌بست‌های ساختاری است که در این رابطه بنده بحث جمهوریت سوم را مطرح کردم.»
وی اضافه کرد: «بعد از دو بار بازنگری قانون اساسی در سال‌های 58 و 68، می‌توانیم یک بار دیگر این کار را انجام دهیم و از این به بعد باید به جمهوریت سوم فکر کنیم. البته رئیس جمهور شخصا در این امر دخیل نیست، اما می‌تواند به عنوان یک مطالبه ملی و با درخواست از مقام معظم رهبری این موضوع را پیگیری نماید.»
این استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم مساله هویت حکومت است، گفت: «در حال حاضر حکومت ما نه ریاستی محض است، نه نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی و نه پارلمانی محض و این مساله باید روشن شود.»
وی افزود: «هنوز تعریفی از رجال سیاسی-مذهبی وجود ندارد. البته یک تعریفی اخیرا شورای نگهبان داشته که به نظر من کفایت نمی‌کند. چرا که حداقل می‌شد در این مصوبه وضعیت خانم‌ها نیز روشن شود. چه اشکالی داشت که زنان در انتخابات ثبت نام کنند و تایید شوند؟»
مدیرمسئول روزنامه مردم سالاری با اشاره به مساله نظامیان و ورود آنها به سیاست هم گفت: «علاوه بر اینکه بند «ل» وصیت نامه امام راحل تاکید دارد بر ممنوعیت ورود نظامیان، هیچ‌کس متاسفانه مانع نمی‌شود و در مصوبه شورای نگهبان درجه سرلشکری به بالا هم مورد تایید قرار گرفته است. اگر نیروهای نظامی در داخل یگان‌های نظامی مشغول هستند، حق دخالت در سیاست را ندارند، مگر اینکه کلا از نهادهای نظامی فاصله بگیرند.»
نماینده مجلس هشتم در مورد صداوسیما نیز گفت: «ما هنوز اجازه نمی‌دهیم که رسانه تصویری خصوصی وجود داشته باشد. در کشورهای بسیار عقب‌مانده‌تر از ما رادیو تلویزیون‌های خصوصی وجود دارد و ما فاقد آن هستیم.»
وی افزود: «در مورد جوانگرایی شعار می‌دهیم، اما در عمل سقف سنی برای بسیاری از نهادهای کشور تعیین نکردیم. در مورد زنان هم همین موضوع است و چرا باید حداکثر 5 درصد مدیریت‌های جامعه را خانم‌ها عهده‌دار بشوند و 95 درصد در اختیار آقایان باشد. می‌شود حتی تبعیض جنسیتی مثبت درنظر گرفت. در برخی از کشورها‌ی منطقه گفته شده که یک سوم پارلمان باید خانم‌ها باشند. در اساسنامه حزب مردم‌سالاری این مساله مورد تاکید قرار گرفته شده و ما به آن عمل می‌کنیم.»
کواکبیان در ادامه به شرایط اضطراری کشور اشاره کرد و گفت: «مثلا در مورد کرونا نمی‌دانیم الان چه کسی مسئول است که وضعیت اضطراری را در کشور اعمال کند. در بازنگری قانون اساسی می‌توان این موضوع را هم بررسی کرد.»
وی در مورد اختیارات رئیس جمهور گفت: «رئیس جمهور شخصیت شماره دو تلقی می‌شود، ولی در بسیاری از موارد پاسخگو نیست، چون می‌گوید من اختیار ندارم. کما اینکه نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت، شورای نگهبان، شورای عالی امنیت ملی وظایفشان دقیقا باید در قانون اساسی تعریف شود که به بن‌بست نخوریم و نهادهایی که در قانون اساسی ذکری از آنها به میان نیامده مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی، مثل شورای عالی فضای مجازی و شورای هماهنگی سران سه قوه قانونمند و تعیین تکلیف شود.»
وی افزود: «همچنین در مورد زیر مجموعه‌های نهاد رهبری، باید مشخص شود که به کجا پاسخگو هستند.»
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم در مورد سیاست خارجی نیز گفت: «در مسائل بین‌المللی ما به‌دنبال لغو کامل تحریم‌ها هستیم و همان‌طور که برای چین و روسیه اصالت روابط قائل هستیم، باید برای اتحادیه اروپا و آمریکا هم اصالت روابط قائل باشیم. همانطور که در مسائل مختلف مثل هسته‌ای، افغانستان و عراق با آمریکا گفتگو کردیم و در موارد دیگر هم باید با آنها مذاکره کنیم.»
کواکبیان در پایان با بیان اینکه صداقت را شعار دولت خود قرار دادیم، گفت: «به یک دولت حزبی با نظام انتخاباتی حزبی پایبندیم. هیچ یک از روسای دولت‌های قبلی حزبی نبودند. باید یک بار تجربه کنیم و برمبنای پاسخگویی و فسادستیزی دولت تشکیل دهیم.»
 


کد مطلب: 150282

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/150282/دولت-مردم-سالار-تمام-عیار-حزبی-تشکیل-خواهم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir