کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی وزارت امور خارجه:

توافق اولیه در مذاکرات وین وجود ندارد

27 ارديبهشت 1400 ساعت 11:19

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در جریان مذاکرات وین نداریم، گفت: هیچ توافقی صورت نخواهد گرفت مگر اینکه در مورد همه چیز توافق صورت بگیرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه موضوعی به نام توافق اولیه در مذاکرات هسته‌ای وجود ندارد، گفت: درصد قابل توجهی از جاهای خالی در توافقات تکمیل شده است و درصدی هم به تصمیمات سیاسی نیاز دارد که حتما باید این تصمیمات در پایتخت ها گرفته شود.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‌ سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری ضمن تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی‌ گفت: امیدوارم به زودی آرمان بلند فلسطین تحقق یابد و شاهد آزادی  فلسطین باشیم.
وی در ادامه به تحولات حوزه دپیلماسی در هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: هفته گذشته شاهد تحولات و اقدامات مهمی بودیم که بخشی از آن در سرزمین‌های اشغالی و بخشی در منطقه و حوزه روابط خارجه ایران برمی گردد.
خطیب زاده ادامه داد: وزیر امور خارجه دوشنبه گذشته با همتای عراقی خود درباره تحولات عراق و سرکنسولی ایران در کربلا گفت و گو کرد. علاوه بر گفت و گوهای سران کشورها با یکدیگر، ظریف با همتای ترکیه‌ای خود صحبت کرد و پیامی منتشر کردند.
وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به سوریه گفت: سفرهفته قبل ظریف به سوریه برای موضوعات دو جانبه و انتخابات پیش روی این کشور و همچنین تحولات فلسطین انجام شد.  وزیرامورخارجه در این سفر در دیدار با گروه‌های فلسطینی حاضر در سوریه بر حمایت همه جانبه ایران از مقاومت فلسطین تاکید کردند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به سفر ظریف به اروپا اشاره کرد و گفت: سفر اروپایی وزیر امور خارجه روز پنج شنبه با سفر به اسپانیا آغاز شد. او در این سفر غیر از دیدار با همتای خود با وزیر اقتصاد این کشور هم تبادل نظر کرد.
خطیب زاده با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در نشست کنفرانس اضطراری مجازی وزیران خارجه کشورهای اسلامی گفت: ظریف دیروز وارد رم شد و امروز هم با مقامات واتیکان دیدار داشت و بعد هم با مقامات ایتالیا دیدار خواهد کرد. جلسات کمیسیون دو جانبه در وین پیگیری شده است و ادامه دارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: منتظر هستیم در صورت لزوم کمیسیون مشترک جلسه‌ای در وین داشته باشد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه یادآورشد: درباره آنچه که در وین انجام می شود واقعاً سکوت خبری وجود ندارد اما خبرسازی هم معنایی ندارد، کاری که برخی رسانه‌ها متاسفانه در دنیای غرب انجام می‌دهند.
 وی ادامه داد: آنچه در وین انجام می گیرد ادامه گفت و گوهای فنی در هر سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و تعریف ترتیبات اجرایی اقدامات است. درصد بسیار بالایی از جاهای خالی در این کارگروه‌ها تکمیل شده است. البته آنچه که مانده قابل توجه است ما بر مواضع عالیه خودمان پافشاری کردیم و مواضع را گفتیم و پیگیری می کنیم.
 خطیب زاده اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید فرصت بدهیم. ضمن اینکه نمی‌خواهیم این گفت و گوها فرسایشی شود حتماً هم نمی‌خواهیم توافقی صورت بگیرد که در چارچوب سیاست‌های عالی نظام و دستورالعمل های اجرایی مرکز نباشد.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها کندی‌هایی بوده و در برخی زمینه‌ها توفیقاتی بوده است.
 به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی دیروزهم آقای عراقچی جلسه‌ای با طرف‌های اروپایی داشتند و تصمیم داشتند در چند روز آینده مجدداً در حوزه کارگروه‌ها کمک کنند تا جایی که ممکن است جمع بندی‌ها صورت بگیرد.
 خطیب زاده گفت: اگر جمع بندی ها احتیاج به بازگشت هیات‌ها به تهران داشت شاید آخر هفته صورت بگیرد و باید منتظر باشیم یکی دو روز آینده را هم ببینیم که گفت وگوهای فنی به کجا می‌رسد.
وی در ادامه آرمان فلسطین را بلندترین آرمان ملل مسلمان در چند دهه گذشته عنوان کرد و افزود: این اولویت همواره مدنظر دستگاه سیاست خارجی در این حوزه بوده است. برخی نمایش‌های عادی‌سازی اجرا شد تا موضوع اول جهان اسلام یعنی فلسطین را به فراموشی بسپارد درحالی که هیچ نمایشی نمی‌تواند این موضوع را به حاشیه ببرد.
خطیب زاده خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌های دیپلماتیک خود را با کشورهای اسلامی و منطقه در چارچوب دوجانبه و چند جانبه پیگیری کرد و سخنرانی دیروز وزیر امور خارجه چند بند داشت که از جمله می‌توان به ضرورت شناخته شدن جنایت‌های رژیم صهیونیستی به عنوان جنایت جنگی و علیه بشریت اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: امروز نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران را یک بار دیگر تکرار کردم که سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای‌اسلامی و نیز شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌هایی که مسئول هستند باید به طور موثر وارد شوند تا از ادامه تجاوزها جلوگیری کنند و اقدام موثری در راستای احقاق حقوق حقه فلسطینی‌ها انجام دهند. ما از این آرمان کوتاه نیامده و همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم.
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این پرسش که طرح ایران برای فلسطین چه بوده است، گفت: طرح ایران همه پرسی با مشارکت همه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین یعنی مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است و این به نظر ما تنها راه حل است تا روزی که این توافق را در چارچوب مقررات جهانی بپذیریم که جنایت‌های اسراییل جنایت جنگی علیه بشریت است که نسل کشی در آن واقع می شود. در قطعنامه‌های موثر هم خواهیم خواست رژیم اسراییل رژیم نسل کش تلقی شود.
خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله به کشتی‌های ایرانی گفت: حمله به کشتی‌ها در حوزه آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه بررسی و ریشه یابی شده است. گزارش‌ها را ندیدم باید منتظر باشیم مراجع ذیربط گزارش نهایی خود را ارائه کنند.
وی با اشاره به تمهیدات وزارت امور خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: از هفته‌های گذشته جلساتی در وزارت خارجه درباره ستاد برگزاری انتخابات در حوزه خارج از کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه تشکیل شد. همه دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده است. جلسات هم به طور منظم برگزار می‌شود.
خطیب زاده ادامه داد: همه پایتخت‌هایی که جمهوری اسلامی در آنها دفتر فعال دارند مانند دوره‌های قبل صندوق های اخذ رای خواهند داشت. علاوه بر این قرار شده است  در شهرهایی که ایرانیان حضور دارند، حوزه ها با کمک دولت محلی با ایران اخذ رای داشته باشند. در عین حال هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک شویم دقیق‌تر می‌توانم  درباره اقدامات توضیح بدهم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه گفت: مسئول پیگیری این امر وزارت اطلاعات است و ما با آنها در تماس هستیم. به محض اینکه به نتیجه‌ای برسند یا مصلحت بدانند پروسه را بیان کنند حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی یادآورشد: وزارت امور خارجه هم در کنار نهاد ریاست جمهوری تلاش می‌کند تا این موضوع زودتر به نتیجه برسد.
خطیب زاده درباره شایعه ممنوع الخروجی همسر محمد جواد ظریف هم گفت: در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی چنین خبری را ندیدم اما در فضای مجازی ده‌ها و صدها شایعه از این دست منتشر شده که این موضوع را تکذیب می کنم. همسر ظریف همراه وی در سوریه بود و این شایعات اصلا واقعیت ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند خرید واکسن از روسیه گفت: میزان دقیق واردات واکسن را می توانید از وزارت بهداشت جویا شوید اما وزارت خارجه در کنار دانشمندان ایرانی در حوزه واکسن تلاش‌های گسترده ای داشته که آنها توانسته اند به دستاوردهای خوبی برسند و به ملت ایران بابت داشتن چنین فرزندانی تبریک می‌گویم.
وی اضافه کرد: برای آنکه تاخیری در خرید و دریافت واکسن  انجام نشود مذاکرات خود را چه با کواکس و چه به صورت دوجانبه آغاز و اقدامات اولیه را برای ارتباط گیری انجام داده‌ایم. موضوع همکاری ایران و کوبا در سفر ظریف به هاوانا کلید خورد و این واکسن در فاز سوم است. هم قرارداد واردات آن وجود دارد وهم تولید مشترک در فاز سوم در حال اجرا است.
خطیب زاده ادامه داد: علاوه براین واکسن‌های اهدایی و خرید از چین که چند میلیون دوز توافق شده بود در سفر مقام چینی به ایران و گفت و گوی ظریف با وی این امر ادامه یافت.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی توافق با روسیه هم برای واردات ۶۰ میلیون دوز  واکسن و هم تولید مشترک شده است. میزان واردات در اختیار وزارت بهداشت است و ۶۰ میلیون دوز غیر از توافقات قبلی است که از نیمه خرداد آغاز می‌شود.
 وی خاطرنشان کرد: گرفتن واکسن گروه‌های سنی حساس و بالا در همین چارچوب فعالیت‌ها و تحرکات دیپلماسی وزارت خارجه با همکاری دستگاه‌های دیگر انجام می‌شود.
سفرا دیپلمات‌های نظام هستند
خطیب زاده در واکنش به اظهارات یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری که اعلام کرد همه سفرا را در صورت رییس جمهور شدن برمی‌گرداند، گفت: وزارت امور خارجه دستگاه حاکمیتی است و دیپلمات‌ها، دیپلمات‌های نظام هستند و در چارچوب ساز و کارهای حرفه‌ای و قانونی و بدون نظر به این دولت یا آن دولت، به کشورها اعزام می‌شوند.
این دیپلمات عالیرتبه ادامه داد: دستگاه سیاست خارجی همواره رویه‌ای داشته که براساس آن عمل می‌کند و در چند ماه آخر و نزدیک به انتخابات سفیری اعزام نمی‌کند. اما سفیرانی که اعزام می‌شوند به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران استوارنامه خود را به رییس کشور میزبان تسلیم می‌کنند بنابراین این اظهارات، غیرحرفه‌ای و مضیق است.
خطیب‌زاده در ادامه گفت و گوهای ایران با عربستان را درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: هر موضوع دیگری درباره این گفت و گوها اساسا صحت ندارد.
وی درباره توافق ایران و آژانس و موضوع دسترسی‌های پادمانی تاکید کرد: قانون مجلس الزام آور است. این قانون درباره منع دسترسی‌های فراپادمانی آژانس بود که از سه ماه گذشته آغاز شده و اکنون آژانس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به توافق رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توافق این بود که فیلم‌ها را ضبط کنند اما در اختیار آژانس قرار نگیرد و این تصمیم داخلی بود و این امکان وجود دارد در یک ماه این فیلم‌ها پاک شود. مهم این است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از همان زمان مصوب مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی ندارد.
به گفته خطیب زاده اینکه ما به این توافق ادامه بدهیم هم نقض قانون مجلس نخواهد بود. چرا که قرار شد در صورت رسیدن به توافقی در وین، فرجه ای به آژانس داده شود.
وی در ادامه با اشاره به حضور خود در کمیته ملی المپیک گفت: تحت تاثیر موزه‌ای که آنجا تاسیس شده و همچنین امکانات و اعزام‌ها قرار گرفتم. چند ده سهمیه المپیک گرفته شد و اگر چند سهمیه دیگر بگیرند رکورد کسب سهمیه برای کمیته ملی المپیک ثبت می‌شود.  
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: روز چهارشنبه نشستی با کمیته ملی المپیک و دیداری با آقای صالحی داشتیم تصمیمات خوبی گرفته شد تا وزارت خارجه  برای موفقیت کمیته در توکیو کمک کند. نشست ما برای تسهیل حضور هماهنگی‌ها برای اقامت و استقرارشان با کمک سفارت ایران در ژاپن و همچنین تمرکز بر ابعاد سیاسی دیپلماسی این رویداد که بزرگترین همبستگی جهانی است، بود.  
خطیب زاده گفت: وزارت خارجه در تحولات بین‌المللی در کنار سایر دستگاه‌ها است بنابراین در کمیته‌ای به صورت مشترک توافق شد تا بر ابعاد المپیک متمرکز شویم.


کد مطلب: 150401

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/150401/توافق-اولیه-مذاکرات-وین-وجود-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir