کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانک مرکزی موافقت کرد؛

تزریق نقدینگی به بانک‌های کشور

27 ارديبهشت 1400 ساعت 21:41

بانک مرکزی با تزریق ۲۸.۳ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.


 بانک مرکزی با تزریق ۲۸.۳ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت‌دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، پنج بانک و یک موسسه اعتباری غیربانکی، سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را تا مهلت تعیین‌شده (ساعت ۱۲ روز شنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۵) و مجموعاً به ارزش ۹۰.۶ هزار میلیارد ریال از طریق سامانه بازار بین‌بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.
طبق اعلام این بانک، با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته کاهش جزئی نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق ۲۸.۳ هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید ۱۴ روزه با حداقل نرخ ۱۹.۸ درصد به بانک‌های متقاضی موافقت کرد.
معاملات مربوط به این عملیات و معاملات مربوط به سررسید قراردادهای توافق بازخرید دو هفته قبل به ارزش ۴۴.۵ هزار میلیارد ریال، در روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه انجام شد.
افزون بر عملیات بازار باز، در هفته منتهی به ۲۷ اردیبهشت سال جاری، سه بانک در ۹ نوبت از اعتبارگیری قاعده‌مند (توافق بازخرید) در مجموع به ارزش ۱۹۱.۸ هزار میلیارد ریال استفاده کردند.
همچنین در این دوره، مبلغ ۱۸۳.۸ هزار میلیارد ریال از قراردادهای بازخرید انجام شده در قالب اعتبارگیری قاعده‌مند سررسید شد.
بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (۲۲ درصد) استفاده کنند.
همچنین در هفته منتهی به ۲۷ اردیبهشت ۳.۹ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می‌کند.
موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی اعلام می‌شود.


کد مطلب: 150462

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/150462/تزریق-نقدینگی-بانک-های-کشور

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir