کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی دولت:

بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد

11 خرداد 1400 ساعت 12:54

سخنگوی دولت گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود.


سخنگوی دولت گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد و نباید بگذاریم مذاکرات فرسایشی شود.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: نیمه خرداد پیش روی ماست. خرداد، ماه سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز ملت ایران کهن است.
وی افزود: ۱۴ خرداد روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که یک رهبر دینی است و پرتو ایشان به اقصی نقاط جهان از جمله جهان اسلام رسید. امام خمینی (ره) واضح نظریه حرکت انقلاب مردمی علیه پیوند استبداد و جهان خوارگی در نظام نابرابر جهانی بود و به جرئت می توان گفت بعد از رحلت ایشان جهان در طول تاریخ،‌ هیچ نمونه و نظیری از بدرقه بیش ‌از استقبال، به خود ندیده است.
ربیعی اظهار کرد: بدون شک ۱۴ خرداد، برای همیشه نمادی از احترام یک ملت به رهبری فداکار، صادق، متوکل به خدا و مومن به مردم است. به یاد دارم در آن روز، یک نگرانی عمیقی جامعه را فرا گرفته بود و بدخواهان ایران، چشم‌انتظار بن‌بستی ‌بحران‌زا بودند. اما سرمایه عظیم اجتماعی به جا مانده از امام راحل و اعتماد عمیق مردم به حاکمیت، اجازه نداد رویای آنان تعبیر شود. این سرمایه‌ها در کنار شخصیت‌ روشن، آگاه و اجماع ‌ساز مقام معظم رهبری که مورد اعتماد امام خمینی (ره) و جامعه بود، باعث شد تا انتقال رهبری و دوره گذار در نهایت آرامش و با امید به آینده، صورت بگیرد.
سخنگوی دولت ادامه داد: امام خمینی (ره) ، رهبری بود که مورد اعتماد مردم بود و اعتمادی متقابل در ایشان وجود داشت. برای همین در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ امام همراه با مردم، مقطعی تاریخی را آفرید و باعث شد تا نیمه خرداد، تبدیل به یک نماد شود؛ نماد روزگاری که آنچنان انسداد سیاسی و سرکوب نظامی گسترش یافته بود که از دورن این استبداد،‌ حرکتی مردمی توسط اقشار محروم شکل گرفت و به نمادی علیه ظلم و ‌دیکتاتوری شاهنشاهی تبدیل شد.
وی بیان کرد: ۱۵ خرداد قیام مردم بی‌سلاح علیه یک رژیم تا دندان مسلح بود، در امتداد آن پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نیز، رویدادی تاریخی با تکیه بر عدم خشونت و با محوریت مردم بود. انقلاب با پشتوانه گفتمانی ۱۵ خرداد به پیروزی رسید و تداوم حرکت عظیم مردم، باعث شد تا انقلاب پیروز شود. آن «حضور صلح‌آمیز‌ مردم» در ادامه روندش، با تدبیر امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت به «حضور در پای صندوق» تبدیل شد.
ربیعی افزود: صندوق ها به عنوان دستاوردی بزرگ در بیش از یکصد سال فداکاری یک ملت و در کوران دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی بدست آمده است. صندوق رای میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغ‌ رسیده از مشروطه است.  این ملت با کودتاها، جنگ، ترور، تحریم و جنگ اقتصادی با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده و از میان آنها عبور کرده است. جمهوریت دستاورد بزرگی بوده که در مقاطع مختلف حفظش کرده‌ایم؛ صندوق های رای یک میراث گرانبها از تاریخی فداکارانه برای ملت ایران هستند، ‌میراثی که برای آن جان‌های زیادی خود را فدا کرده‌اند.
سخنگوی دولت بیان کرد: نبود صندوق رای و فقدان دموکراسی در نظام شاهنشاهی، موجب «ترس دائمی حاکمان از مردم» و « بی اعتمادی قهرآفرین مردم به حاکمان» شده بود. امام راحل و میراث ارزشمند او که از دل انقلاب و از رفراندوم فروردین ۵۸ بیرون آمد به ما آموخت که صندوق رای نه ترس دارد و نه قهر می‌پذیرد. صندوق رای چیزی جز میانجی و داور میان حکومت و شهروندان نیست و خوشبختانه با دفاع و حمایت رهبر معظم انقلاب از صندوق‌ها و حضور مردم پای صندوق های رای این مسئله مورد توجه مستمر ایشان قرار دارد.
وی اظهار کرد: امروز در راه تداوم جمهوریت برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخابها محدود شده است. امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی نمی بینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه فرصت‌‌هایی باور نکردنی خلق می‌کند. بیایید به یاد بیاوریم که جمهوریت همان نیرویی جادویی و الهی است که پیش از این توانسته بود مرجع تقلیدی تنها و بدون پشتوانه های مادی در جماران را به منبع قدرتی حیرت آور و الهام بخش برای میلیون ها نفر در سراسر جهان تبدیل کند؛ بدون تردید، امام راحل صاحب کراماتی متعالی بود. اما آنچه به او قدرت داد با یاری خداوند تا چنین تاثیر شگفت آوری برجای بگذارد، پشتیبانی جمهور و اکثریت مردمی بود که اراده و آرمان های بزرگ خود را در قامت این مرد تجلی دادند.
صندوق‌های رأی نیازمند رشد، ثبات و امنیت ملی ماست
ربیعی با باین اینکه نیروی جمهوریت ما از درون خواست اکثریت می‌جوشد و تراوش این خواست و اراده می تواند به نیروی سترگ برای پیشرفت کشور در آورد گفت: مردم حتما می‌توانند با مشارکت خود، ‌در میان نامزدهای موجود نزدیک‌ترین فرد را به آرمانهای خود را انتخاب کنند. صندوق‌های رأی نیازمند رشد، ثبات و امنیت ملی ماست؛ توصیه دولت مشارکت و حضور همه مردم عزیز در پای صندوق رای و انتخاب فردی است که به آرمان‌های خود نزدیک تر می دانند.
سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات دولت در هفته گذشته گفت: با توجه به افزایش مصرف برق ناشی از گرمای زودرس و کم آبی، دولت برای مدیریت مصرف برق مصوب نمود دستگاههای اجرایی و ادارات و بانکها و نهادهای عمومی غیردولتی به میزان ۵۰ درصد سال گذشته در مصرف برق صرفه جویی کنند. همچنین وزارتخانه های نیرو، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و نیروی انتظامی موظف شدند نسبت به شناسایی، جمع آوری و متوقف کردن فعالیت مراکز و دستگاههای غیرمجاز استخراج رمز ارز اقدام کنند. همچنین صنایع بزرگ موظف شدن از ۱۵ خرداد تا ۱۵ مرداد با تدابیری مثل تغییر ساعت کار و یا طرح تعطیلات سالانه در مجموع ۳ هزار مگاوات کاهش مصرف از ساعت ۱۲ تا ۲۱ داشته باشند.
ربیعی ادامه داد: در یک مصوبه دیگری پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها با ضمانت سفته زنجیره ای درسال ۱۴۰۰ توسط بانکها عامل تعیین شد. سقف فردی تسهیلات مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و سود سهم متقاضی برای تسهیلات ۵ درصد است.
سخنگوی دولت درباره آخرین اخبار درباره روند مذاکرات وین و سوالی در این باره که رئیس جمهور بارها بیان کردند که «می‌شد تحریم زودتر تمام شود» چه موانعی برای پایان زودهنگام تحریم ها وجود داشته است؟ گفت: مانع عمده ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و همانطور که پیشتر گفته شده، تفاهم‌های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نص صریح توافق برجام باید انجام بدهند، بدست آمده است. طبیعی است که بخاطر پیچیدگی هایی که تحریم های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت های فنی هسته ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزییات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچکدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت ها این اختلاف های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم.
وی تاکید کرد:  مذاکرات وین به هیچ وجه تحت تاثیر انتخابات و نتایج آن نیست و بر اساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست های کلی نظام و با هدایت مقام معظم رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. همانطور که بارها گفته‌ایم، دولت مصمم است و رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آقای روحانی همواره اعلام کرده اند که دولت مقابل آن‌هایی که می‌خواهند رفع تحریم‌ها را به تأخیر بیندازند می‌ایستد و به نظر می‌رسید مذاکرات احیای برجام در هفته‌های قبل به نقطه پایانی رسیده و باید بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها آغاز می‌شد، اما به یکباره با بی خبری از وضع مذاکرات حاکم روبرو می‌شویم و برخی هم تحلیل می‌کنند که غرب به ویژه آمریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران هستند. نظر جنابعالی در این باره چیست؟ گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد.
ربیعی اظهار کرد: ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگو‌ها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است؛ تیم گفت‌وگو کننده ما نیز در همین چارچوب حرکت کرده و دستورالعمل‌های مرکز را طابق النعل بالنعل جلو برده است. اگر گفت‌وگو نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد، قطعا این تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند که فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند و یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. البته ما از همین مواضع در جهت دفاع از حقوق مردم، استقبال می‌کنیم و آن را به فال نیک می‌گیریم.
سخنگوی دولت ادامه داد: خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده اند و در مورد تعامل با جهان همه سخن می‌گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می‌شد. همچنین امروز با یک موج القایی جدید نیز روبه‌رو شده‌ایم. عده‌ای با فرافکنی از عدم مشارکت احتمالی مردم در انتخابات، می‌گویند این بی میلی بخاطر عملکرد دولت در سال‌های اخیر است. اول اینکه تفکر دولت بر مشارکت گسترده و حداکثری در هر شرایطی در انتخابات است؛ توصیه دولت به مردم شریف ایران حضور داشتن پای صندوق‌ها و مشارکت با هر سلیقه‌ای است.
ربیعی ادامه داد: جالب است این روز‌ها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است. در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به دنبال مشارکت حداکثری است این گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است. اگر مردم به آینده امید داشته باشند و توانایی انجام آن را در نامزد‌ها ببینند، برای تغییر وضعیت موجود اتفاقاً مشارکت بیشتری هم خواهند داشت.
مناسبات ما با ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره  سفر دو کشتی نیروی دریایی ایران به سمت ونزوئلا گفت: هیچ امر غیرطبیعی در مناسبات دوستانه و مرسوم میان ایران و ونزوئلا وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران حق سلب ناپذیر خود می‌داند که با همه ملت‌های جهان و بر اساس قوانین و مقررات بین المللی روابط دوستانه خود را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظامی و به منظور تقویت همکاری‌های دوجانبه و صلح بین المللی پیگیری کند.
وی گفت: کشتی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همواره به منظور اهداف صلح آمیز از جمله مبارزه با دزدان دریایی، قاچاقچیان و حفاظت از محیط زیست در منطقه و مناطق پیرامونی فعالیت‌های مثبت و موفقی داشته اند.
ربیعی با بیان اینکه مناسبات ما با ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست گفت: دلیلی برای نگرانی از این روابط وجود ندارد. استفاده از واژه «تحریک آمیز» برای توصیف این مناسبات، یک انتخاب نادرست و بدبینانه در استفاده از کلمات است و نیات واقعی ما را برای برخورداری از ارتباطات سازنده با همه ملت‌های جهان از جمله ونزوئلا منعکس نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران در اوج شرارت ترامپ دست دوستی به منطقه داد. دیدگاه ایران در مبارزه با تروریسم و صلح امنیت روشن است.


کد مطلب: 151581

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/151581/بن-بستی-مذاکرات-وین-وجود-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir