کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حال ناخوش اقامتگاههای بومگردی

30 خرداد 1400 ساعت 13:30

بازرس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور حال این روزهای اقامتگاه های بوم گردی را ناخوش توصیف کرد و گفت: متاسفانه تمام وعده هایی که برای حمایت داده بودند، در حد همان وعده ها ماند.


بازرس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی کشور حال این روزهای اقامتگاه های بوم گردی را ناخوش توصیف کرد و گفت: متاسفانه تمام وعده هایی که برای حمایت داده بودند، در حد همان وعده ها ماند.
یاور عبیری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به چالش هایی که اقامتگاه های بوم گردی کشور با آن مواجه اند، اظهارکرد: از حدود یک سال و نیم پیش که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده اقامتگاه های بوم گردی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و تعدادی زیادی از آنها هم مغلوب این مشکلات شده و از گردونه فعالیت خارج شدند.
وی تصریح کرد:  متاسفانه طی این مدت بخش دولتی توجه چندانی به این مراکز اقامتی نداشته و نتوانسته رافع مشکلات آنها باشد.
این فعال گردشگری تاکید کرد: هرچند سال گذشته دولت مصوب کرد به منظور حمایت از مراکز اقامتی از جمله اقامتگاه های بوم گردی وام های آنها را به مدت شش ماه از مهر 1399 تا نوروز 1400 امهال می کند، اما طی این مدت چنین اتفاقی نیفتاد.
وی افزود: این دستورالعمل به همه بانک های کشور ابلاغ شده بود، اما بانکها زیر بار این کار نرفتند و فعالین گردشگری در حوزه اقامتگاه های بوم گردی را وادار به پرداخت اقساطشان کردند.
عبیری تاکید کرد: معاون گردشگری وزارتخانه در رسانه ها اعلام کرد که مصوبه امهال وام گرفته شده و هر استان خودش پیگیری های لازم را انجام دهد که برای نمونه ما در کرمانشاه مکاتباتی را با استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و سازمان بازرسی داشتیم، اما بانک ها زیربار نرفتند و موفق به این کار نشدیم.
وی افزود: وادار کردن بانک ها به امهال وام ها اقدامی است که باید از بالا انجام گیرد نه اینکه استانها خودشان پیگیری کنند،  چراکه وقتی بانک ها دستور معاون گردشگری کشور را اجرایی نمی کنند، چطور می خواهند به پیگیری ها و حرف های یک فعال گردشگری که در روستا فعالیت می کند، گوش کنند.
بازرس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی ایران تاکید کرد: طبق بررسی هایی که در استان های مختلف انجام داده ام، اقامتگاه های بوم گردی در همه استان ها چنین شرایطی را دارند و حال اگر مسئولین کشور مدعی هستند که برای آنها کاری انجام داده اند و بانک ها را وادار به امهال وام ها کرده اند، آمار آن را بصورت دقیق در اختیار ما قرار دهند.
این فعال گردشگری افزود: بخاطر همین بحث عدم امهال وام ها برخی از اقامتگاه های بوم گردی که دچار خسارت مالی شده بودند، مجبور شدند که این حرفه را رها کنند.  
وی در ادامه به بحث تسهیلات کرونایی که قرار بود به اقامتگاه های بوم گردی پرداخت شود نیز اشاره کرد و گفت: طبق مصوبه ای که در این رابطه ابلاغ شده تسهیلات در نظر گرفته شده برای اقامتگاه های بوم گردی بسیار کم و با سود بالا بود که دوباره باری را بر دوش این مراکز اقامتی زیاد می کرد و از سوی دیگر آنچنان بسته حمایتی نبود که مورد استقبال واقع شود.
عبیری در ادامه با بیان اینکه اقامتگاه های بوم گردی در وضعیت مناسبی نیستند، افزود: تا سال گذشته هر بار که بیماری کرونا در کشور تشدید می شد، اقامتگاه های بوم گردی نیز به مانند بسیاری دیگر از حوزه ها تعطیل می شدند، اما از حدود چند ماه پیش اقامتگاه ها را جزو مشاغل ضروری گروه یک قرار داده اند، با این حال فرقی چندانی هم برایمان ندارد، چون هربار می خواهیم مسافر بگیریم، تمام مسیرها بسته است و مسافری نمی آید.
وی تصریح کرد:  در حال حاضر حدود 95 درصد از ظرفیت اقامتگاه های بوم گردی خالی است و بجز در ایام عید نوروز که مسیر ها باز بود، در سایر ایام میهمانی نداشته ایم.
بازرس جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی در ادامه به روی کار آمدن دولت جدید در یکی دوماه آینده هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم دولت بعدی حمایت لازم را از اقامتگاه های بوم گردی به عنوان مراکز اقامتی نوپا  داشته باشد.
وی گفت: انتظار داریم کسی را به عنوان وزیر گردشگری انتخاب کنند که مدیری توانمند باشد و تعامل بین دستگاهی خوبی داشته باشد، چراکه گردشگری صنعتی است که فقط مربوط به یک وزارتخانه نیست و برای رشد آن تعامل بین دستگاهی را می طلبد.
عبیری خاطرنشان کرد: وزیر گردشگری آینده باید قدرت چانه زنی بالایی برای حفظ و ارتقاء صنعتی که روبه نابودی است داشته باشد و گردشگری را به عنوان یک صنعت که جایگاه مهمی در دنیا دارد، مورد توجه قرار دهد.
وی در پایان یادآورشد: فعالین اقامتگاه های بوم گردی کسانی هستند که باعث مهاجرت معکوس شده اند، روستاها را آباد کرده اند، امنیت را به همه جا برده اند و برای مردم روستاها درآمدزایی و ایجاد اشتغال کرده اند، بنابراین باید نگاه ویژه ای به آنها داشته باشد.


کد مطلب: 152522

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/152522/حال-ناخوش-اقامتگاههای-بومگردی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir