کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصائبی که بی برقی به مردم تحمیل کرد

بن بست توسعه بدون جریان برق!

18 تير 1400 ساعت 14:14

قطعی پی‌در‌پی برق خسارات زیادی را به بخش های مختلف وارد کرده است. این خسارات از صنعت و واحدهای تولیدی و کسب و کارها، تا آسیب به لوازم خانگی مردم و بعضا مرگ بیمارانی که به طور مستقیم یا در خانه یا در بیمارستان ها به دستگاه های اکسیژن ساز متصل هستند را شامل می‌شد؛خساراتی که بعضا جبران ناپذیرند.


قطعی پی‌در‌پی برق خسارات زیادی را به بخش های مختلف وارد کرده است. این خسارات از صنعت و واحدهای تولیدی و کسب و کارها، تا آسیب به لوازم خانگی مردم و بعضا مرگ بیمارانی که به طور مستقیم یا در خانه یا در بیمارستان ها به دستگاه های اکسیژن ساز متصل هستند را شامل می‌شد؛خساراتی که بعضا جبران ناپذیرند.
روحانی، رئیس جمهوری در بخش‌هایی از صحبت های خود پیش از شروع فصل گرما در هیات دولت گفته بود «اینکه مردم ایران قطعی برق را تجربه نمی کنند موفقیتی است که در دولت دوازدهم بدست آمده است» اما این حرف دوام زیادی نداشت و به محض ورود به فصل گرما و افزایش دما در کشور ناله‌های صنعت برق از کمبود بلند شد.
با رشد عجیب دما مردم به ناچار زودتر از موعد هر سال از وسایل سرمایشی استفاده کردند و با ادامه گرمای شدید در کشور، این استفاده، افزایش هم پیدا کرد که امری طبیعی است. ولی مسئولان برقی از همان ابتدا شروع به صحبت از کمبود برق در کشور کردند و برنامه خاموشی را پیش کشیدند و با وجود مخالفتهای بسیار، برنامه خاموشی اجرا شد؛ هر چند که به گفته سخنگوی صنعت برق ایران قرار بود براساس این برنامه هر منطقه از شهر تهران در ساعتی مشخص برق نداشته باشد ولی این برنامه هم به درستی رعایت نشد و خاموشی های بی برنامه جای خاموشی با برنامه را گرفت!
 
قطعی برق چه خساراتی وارد کرد؟
مسئولان با قطعی‌های مکرر و بی‌برنامه و گسترده برق سعی دارند تا منابع برق را حفظ کنند شاید میزان خاموشی‌ها در آینده کمتر شود. اما متاسفانه اولین راه برای مسئولان در مدیریت مصرف، قطع برق و نه افزایش تولید است!
در روزهای گذشته و با افزایش خاموشی های بی برنامه و مدام و طولانی، خسارت های سنگینی به بخش های مختلف وارد شده است. صنایع و بنگاه های تولیدی در این مدت بخش های زیادی از خط تولید خود را تعطیل و کارگران را خانه نشین کرده اند. چراکه بی برقی باعث کاهش تولید و کاهش درآمد و افزایش هزینه ها شده است. از طرفی امروز بخش عمده ای از کسب و کارها به صورت آنلاین فعالیت دارند که با قطع مکرر برق دسترسی خود را به اینترنت از دست داده و همین موضوع سبب ریزش مشتری و قطع ارتباط فروشنده ها با آنها شده است.
بروز خسارات هنگفت به بخش های خرد نظیر سوپرمارکت ها، قصابی ها و نانوایی ها و کسب و کارهایی که با موادغذایی سروکار دارند هم بخش دیگری از خساراتی است که قطعی برق سبب شده است که این اتفاق به کاهش تولید مواد غذایی و در نهایت رشد قیمت منجر خواهد شد که البته تا حدی هم شده است. کسادی کسب و کار در ایران از مدت ها قبل آغاز شده و بی برقی به این وضعیت دامن زده است.
از دیگر مصائب قطعی برق و افزایش خاموشی ها بویژه خاموشی روشنایی های معابر، رشد بزهکاری و سرقت و زورگیری و کیف قاپی و تصادف و ترافیک است که در مورد بزهکاری ها پلیس افزایش گشت های شبانه را تدبیر کرده و در مورد ترافیک و خاموش شدن چراغ های راهنمایی، راهور از مردم خواسته خودشان مدیریت کنند!
با ادامه دار شدن خاموشی ها در کشور مردم به فکر تهیه وسایل روشنایی شارژی یا گازی افتادند که از قضا یکباره قیمت این نوع کالاها در بازار به شدت افزایش پیدا کرد! به عنوان مثال در یکی از فروشگاه های اینترنتی معروف قیمت چراغ گازسوز کپسولی به هشت میلیون تومان رسید!
فلج شدن بخش تولید، صنعت، کشاورزی، مشاغل خانگی، کسب و کارهای اینترنتی و اختلال در امور روزمره مردم و آسیب و خسارت به اموال عمومی و مردم و صدها اتفاق دیگر از جمله ثمرات قطعی برق است.
گذشته از همه اینها؛ انتشار تصاویری از فوت بیماران بستری در بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری در فضای مجازی بر اثر قطعی برق خسارت جبران ناپذیری است که بی مسئولیتی مسئولان در سال ها بی توجهی به توسعه تولید برق رقم زده است.
 
برق، نیاز اساسی توسعه است
تامین جریان برق، الزامی برای توسعه است؛ امروز همه امور کشور وابسته به برق است و کشورهایی که برنامه توسعه دارند باید بتوانند جریان برق مستمر و مداوم را تامین کنند. نکته عجیب در کشور ما بویژه در مورد برق این است مسئولان معتقدند که مصرف برق مردم بویژه در فصل گرم سال بالاتر از میزان مصرف در مدت مشابه سال قبل است و این مصرف هر سال بیشتر می شود! اما در این گزارش ها نه به رشد جمعیت اشاره می شود نه به افزایش وابستگی جامعه، کسب و کارها و مشاغل به برق و نه به کاستی هایی که در افزایش تولید بوده اشاره شده است.
کشور هر سال به برق بیشتری نیاز دارد درحالیکه وزارت نیرو هیچ اقدام قابل توجهی برای افزایش ظرفیت تولید نکرده و رئیس جمهوری هم بعد از هشت سال و بحرانی شده وضعیت برق از نبود بودجه برای توسعه و بکارگیری ظرفیت های فراهم شده در تولید برق می گوید و با پاک کردن صورت مساله تقصیر را به گردن تحریم ها و نبود سرمایه می اندازد؛ در صورتی که حتی اگر نقش تحریمها را هم بپذیریم باز هم نمی توان انکار کرد که مقصر اصلی بروز چنین وضعیت در کمبود بودجه و ضعف و عقب ماندگی صنعت برق، خود دولت است و امروز مردم باید تاوان و خسارت های آن را پرداخت کنند.
 
محمد سیاح
 


کد مطلب: 153368

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/153368/بن-بست-توسعه-بدون-جریان-برق

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir