کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر مجتبی نظری، کارشناس خودرو:

دخالت دولت صنعت خودروسازی را زمین زده است

30 شهريور 1400 ساعت 14:13

دکتر مجتبی نظری، کارشناس خودرو در مورد واردات و قیمت خودرو گفت: وقتی دخالت دولت در بنگاه اقتصادی باشد آن بنگاه دچار مشکلات می شود




دکتر مجتبی نظری، کارشناس خودرو در مورد واردات و قیمت خودرو گفت: وقتی دخالت دولت در بنگاه اقتصادی باشد آن بنگاه دچار مشکلات می شود.

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مجتبی نظری با تاکید بر اینکه هم اکنون در کشور ما دو خودرو ساز بزرگ فعالیت دارند که توسط دولت با حداقل سهام، حتی مدیرعامل آن مشخص می شود گفت: باید دو کارخانه خودرو سازی ایران خودرو و سایپا از زیر سایه دخالت دولت خارج شوند و به صورت کامل خصوصی شوند.

نظری در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از یک یا دو شرکت تولید خودرو در کشور کار درستی نیست اظهار داشت: اینکه هزینه های اقتصادی و سیاسی دولت از سمت یک خودرو ساز یا بنگاه اقتصادی تامین شود یک اشتباه است.

 
دست کج دولت، مانع به نتیجه رسیدن تولید

این کارشناس خودرو با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) که تاکید بر اقتصاد مردمی داشته اند گفت: تمام نظریه پردازان بزرگ اقتصاد در تحلیل سیستم های دولتی معتقدند دست دولت در بنگاه اقتصادی دست کج و نا میمونی است که نمی گذارد تولید به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا اگر شرکت خودرو سازی کمتر از 3 تا 4 میلیون تولید در سال داشته باشد، خودرو تولیدی آن خودروساز اقتصادی نیست گفت: در کشور ما در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو تولید می شود.

نظری در ادامه گفت: به دلیل اینکه دولت بیشتر از سهم خود در شرکت های خودروسازی دخالت می کند، موجب ضررهایی به صنعت خودرو سازی کشور شده است و جریان خودرو سازی چاره ای جز اینکه اشتباهات سیستم دولتی و ورود دست کج دولت به صنعت خودرو را حل کند ندارد.

این کارشناس خودرو اظهار داشت: دخالت های دولت در صنعت خودرو سازی کشور مشکلاتی را برای این صنعت رقم زده است که امید می رود آزاد سازی واردات خودرو و تعرفه واردات بتواند وضعیت خودرو را در کشور سامان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت 152 نماینده مجلس از تولید لوازم خانگی ایرانی و جلوگیری از واردات لوازم خانگی به خصوص دو برند بر عهد کره ای که روح ناامیدی را به صنعتگران کشورمان تزریق کرده اند، خواستار نگاه یکسان مسئولین به صنایع و حمایت از صنعت خودروسازی شد.

منبع رادیو گفت و گو


کد مطلب: 156079

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/156079/دخالت-دولت-صنعت-خودروسازی-زمین-زده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir