کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ثبت برند و علائم تجاری اولین قدم برای شروع کار

1 مهر 1400 ساعت 12:09


ثبت برند یعنی چه؟ این سوال خیلی از صاحبین کسب و کار است که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند. باید در جواب این سوال بگوییم که: به صورت خلاصه ثبت برند و علائم تجاری یعنی اینکه شما از هویت کسب و کار خود در برابر رقبا صیانت کنید و در اولین قدم مراقب باشید که زحمات و هزینه های تبلیغات شما یک شبه به باد نرود.



برند چیست؟
این روزها فعالیت‌های اقتصادی مانند گذشته نیست و تفاوت های بسیاری داشته است. یکی از مهم ‌ترین تفاوت هایی که ایجاد شده است، را می‌توان وجود برند های مختلفی دانست که در بازار با آن‌ ها مواجه شده ایم، اما این سوال برای بسیاری از ما پیش می‌ آید که ثبت برند چه اهمیت و ضرورتی دارد؟ و چرا اصلاً باید هم‌ چین کاری را انجام دهیم، به همین دلیل قصد داریم در ادامه این موضوع را بررسی کنیم.
ثبت برند و علائم تجاری
در ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که ثبت یک برند به چه معنی است، به این موضوع مهم توجه داشته باشید که ثبت یک برند به این معنی است که آن برند به نام شما در اداره ثبت مشخص شده باشد. این کار مزیت های بسیاری را برای شما به دنبال خواهد داشت که در ادامه این مزیت ها را بیان می کنیم.
لازم به ذکر است که برای قانونی انجام دادن بسیاری از کارها به یک برند، نیاز دارید و در صورتی که برند خود را ثبت نکرده باشید، هر کسی (حتی رقیب شما) هم می تواند از آن برند به نفع خود استفاده کند و این موضع به هیچ عنوان، برای هیچ کسی خوشایند نخواهد بود.
چرا باید برند داشته باشیم؟
به این موضوع توجه کنید که یک برند در واقع نام شما در بازار کار است. یعنی شما برای فروش یک محصولی خاص یا ارائه خدماتی خاص به یک نام نیاز دارید و در غیر این صورت در بازار کار هیچ جایگاهی ندارید و این موضوع هم طبیعی است.
به عنوان مثال تصور کنید که شما محصول خاصی را تولید می کنید، اولین فاکتوری که برای ارائه آن به بازار باید داشته باشید، یک نام مناسب است، در غیر این صورت امکان شناخته شدن برای شما وجود ندارد. به همین دلیل داشتن یک برند یا علاکت تجاری باعث می شود که شما در بازار کسب و کار بهتر شناخته شوید و این موضوع اهمیت بالایی دارد.
چرا باید برند را ثبت کنیم؟
در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که برای قانونی بودن کارها باید برند خود را به ثبت برسانید، اما توجه داشته باشید که این کار غیر این قانونی بودن دلایل دیگری را هم دارد که در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد.
توجه داشته باشید که در صورتی ثبت یک برند دیگر هیچ کس به غیر از مالک آن برند، اجازه استفاده از آن را برند را نخواهد داشت و این کار باعث می شود که مزیت های این نام و علامت تجاری فقط برای خود شما باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که در غیر این صورت هر کسی می تواند از نام تجاری شما استفاده کند و این اصلا خوب نیست.
برای آن که اهمیت این موضوع را به طور کامل متوجه شوید، یک مثال در این رابطه ذکر خواهیم کرد. تصور کنید که شما محصولات لبنی خاصی را به بازار ارائه می دهید و محصولات شما علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسبی هم دارند. همین موارد در کنار هم باعث می شود که مشتری ها به سمت استفاده از محصولات شما جذب شوند.
مسلما هر چه تعداد مشتری های شما بیشتر باشد، در نهایت سودی هم که عاید شما خواهد شد، بیشتر است. همین موضوع باعث می شود که رقیب ها به دنبال راهی باشند تا سود بیشتر را نصیب خود کنند. در این حالت اگر برند شما به ثبت نرسیده باشد، رقبا به سادگی می توانند برند را به نام خودشان به ثبت برسانند.
در این حالت همه زحماتی که شما برای سود آوری و کسب درآمد انجام داده اید، در یک چشک به زدن نابود می شود و متاسفانه برای پیگیری آن هم از طریق قانونی راه حلی برای شما وجود نخواهد داشت، زیرا کار غیر قانونی انجام نشده است. با توجه به این مثال به سادگی می توان به اهمیت ثبت برند پی برد.
انواع برند ها
قبل از آن که برای ثبت برند اقدام کنید، باید در رابطه با برند ها اطلاعاتی داشته باشید. به همین دلیل باید بگوییم که به طور کلی برندها دو نوع دارند. برند برند با مالکیت شخص حقیقی و برند با مالکیت شخص حقوقی، لازم به ذکر است که برن با مالکیت حقیقی یعنی یک شخص مالک آن برند باشد و برند با مالکیت شخص حقوقی یعنی یک شرکت مالکیت برند را داشته باشد.
به این موضوع توجه داشته باشید که مدارک مورد نیاز برای ثبت برندهای حقیقی و حقوقی با یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل قبل از آن که برای ثبت و مراحل آن اقدام کنید، باید در رابطه با این موضوع (با توجه به کسب و کار خود) تصمیم درستی بگیرید و این موضوع اهمیت زیادی دارد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقیقی مدارک مورد نیاز برای ثبت برند حقوقی به این موضوع توجه داشته باشید که قبل از آن که برای ثبت برند خود اقدام کنید، باید در ابتدا مدارک مورد نیاز برای این کار را جمع آوری کنید، این کار باعث می شود که زمان کمتری از شما گرفته شود.
همانطور که گفتیم برای ثبت یک برند شخصی (شخص حقیقی) به مجوز نیاز دارد، اگر در رابطه با مجوزهای لازم برای این کار اطلاعی ندارید، با کارشناس های ثبتینو تماس بگیرید، کارشناس های ما به طور کامل و به صورت رایگان شما را راهنمایی می کنند، تا در رابطه با این موضوع مشکلی برای شما وجود نداشته باشد.
 
استعلام برند
به این موضوع توجه داشته باشید که ثبت یک برند مراحل مختلفی دارد و یکی از مهم ترین و اساسی ترین آن ها جستجوی علائم تجاری و تائید کارشناس اداره مالکیت معنوی ست. این مرحله اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا اگر مدارک شما تائید نشود، باید همه مراحل را باز هم از همان اول پیگیری کنید، یعنی زمان زیادی از شما صرف خواهد شد.
یکی از مدارکی که در این مرحله بررسی می شود، نامی ست که انتخاب کرده اید. توجه داشته باشید که در صورت انتخاب یک نام تکراری برند شما رد می شود، یعنی باز هم باید همه مراحل را از اول پیگیری کنید، این در حالی ست که به سادگی می توانید از این کار پیشگیری کنید و کارهای خود را در زمان کمتری پیش ببرید.
شما به سادگی می توانید در همان ابتدا از نامی که انتخاب کرده اید، استعلام برند بگیرید و مطمئن شوید که در گذشته برندی به این نام یا شبیه به آن در طبقه مورد نظر شما به ثبت نرسیده است، در این حالت در زمان خود صرفه جویی کرده اید و علاوه بر آن هزینه کمتری را هم صرف خواهید کرد، اگر چه زمان بزرگترین سرمایه هر شخصی به حساب می آید و ارزش آن از مادیات بیشتر است.
هزینه ثبت برند
بسیاری از ما قبل از آن که برای یک کار خاص اقدام کنیم، به دنبال این هستیم که در رابطه با هزینه های انجام آن کار اطلاعاتی را به دست آوریم. برای ثبت برند هم دقیقا همین موضوع وجود دارد و بسیاری از متقاضیان ثبت یک برند به دنبال این هستند که در رابطه با هزینه های این کار اطلاعاتی را به دست آورند.
توجه داشته باشید که هزینه ثبت یک برن متناسب با تعداد طبقات آن متغییر است، البته توجه کنید که هزینه ثبت هر طبقه برای برندهای شخصی  برند های شرکتی هم با یکدیگر تفاوت دارند. به این ترتیب باید بگوییم که نمی توانیم هزینه ثبت یک برند را به طور دقیق بیان کنیم.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای ثبت یک برند هم باید در روزنامه آگهی منتشر کنید و این آگهی هم برای شما هزینه ای را به دنبال دارد. هزینه آگهی روزنامه هم با توجه به فاکتورهای متعددی مشخص می شود، این هزینه از 154 هزار تومان شروع شده و افزایش پیدا می کند.
در نهایت به شما توصیه می کنیم که اگر قصد ثبت برند را دارید، این کار را به کسی بسپارید که در آن مهارت، تخصص و البته تجربه کافی را دارد. ثبتینو شرکتی است که سابقه درخشانی در این زمینه دارد، پیشنهاد می کنیم که وقت را هدر ندهید و همین الآن با کارشناس های ثبتی نو تماس بگیرید.
منبع: https://mohajerschool.ir/
 


کد مطلب: 156144

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/156144/ثبت-برند-علائم-تجاری-اولین-قدم-شروع-کار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir