کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک فعال محیط زیست مطرح کرد؛

برای مقابله با فرونشست زمین دیر شده است

24 مهر 1400 ساعت 20:21

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال محیط زیست گفت: اگرچه برای مقابله با فرونشست زمین دیر شده، اما خطر جدی است و باید به جای بحث‌های حاشیه‌ای، از هم اکنون به فکر مقابله با فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور باشیم.


یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فعال محیط زیست گفت: اگرچه برای مقابله با فرونشست زمین دیر شده، اما خطر جدی است و باید به جای بحث‌های حاشیه‌ای، از هم اکنون به فکر مقابله با فرونشست زمین در نقاط مختلف کشور باشیم.

محمد کوشافر در نشست‌ تخصصی «پدیده خشکسالی و فرونشست زمین در حوضه آبریز زاینده رود» از سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله که عصر امروز (شنبه_۲۴مهرماه) به همت بسیج اساتید استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: فرونشست زمین در اصفهان یک فرضیه نیست و الان دیگر کاملا اثبات شده است. این پدیده غیرقابل برگشت است و خسارات زیادی در حوزه‌های مختلفی همچون شهری، برون شهری، منازل مسکونی، بناهای تاریخی، کشاورزی، صنعت و تاسیسات به دنبال دارد.
وی با اشاره به گستردگی خسارات فرونشست زمین، گفت: شدت، وسعت، جمعیت درگیر با خطر و سرمایه ها چند متغیری است که باعث می شود اهمیت موضوع فرونشست زمین بیشتر شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به بحران آب در اصفهان اشاره و تصریح کرد: بحران آب و خشکی زاینده رود هر روز پیامد مخربی را نشان می دهد؛ یک روز پدیده گرد و خاک و ریزگرد، یک روز آلودگی هوا و یک روز فرونشست زمین، اما امروز تک تک مردم اصفهان نگران بحران فرونشست زمین هستند.
فرونشست زمین قابل جبران نیست
وی با بیان اینکه شاید برخی خسارات را بتوانیم جبران کنیم اما اگر زمین فرونشست دیگر قابل جبران نیست، افزود: اگر به اصطلاح آبخوان کور شد دیگر نمی توانیم آن را به حالت اول برگردانیم و فرصتی براین این کار نداریم، در عین حال که هرلحظه ممکن است خسارات بیشتری وارد شود.
این فعال محیط زیست با اشاره به انتشار اطلس فرونشست زمین، گفت: تحقیقات جدیدی منتشر شد و می بینیم که خشکی زاینده رود شدت خطر فرونشست زمین را بیشتر کرده، به طوری که اگر اطلس جدیدی منتشر شود شرایط بدتری را نشان می دهد.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به غیرقابل برگشت بودن و غیرقابل احیا بودن فرونشست زمین، گفت: در مورد خطر فرونشست زمین سال های سال هشدار داده شده، اما چون خیلی آرام اتفاق می افتد درک نمی کنیم تا جایی که به خطرات آن برسیم و شاید دیگر کار از کار گذشته است.
جریان دائمی زاینده رود؛ راهکار اصلی مقابله با فرونشست زمین در اصفهان
کوشافر مهمترین دلیل فرونشست زمین در اصفهان را خشکی زاینده رود دانست و گفت: جریانات زیرسطحی و سطحی با هم ارتباطات متقابل و مشخصی دارند، البته در این نشست قرار نیست درباره دلایل خشکی زاینده رود و راهکارهای احیای آن صحبت کنیم، اما برای مقابله با فرونشست زمین، زاینده رود باید احیا شود، همانطور که نظام خلقت، زاینده رود را به جریان انداخته و امروز باید زاینده رود را به شکل اصلی اش برگردانیم.
وی با بیان اینکه دلیل اصلی خشکی زاینده رود انسانی است، توضیح داد: این ما هستیم که باید برنامه های توسعه و زندگی خود را با ویژگی های موجود سازگار کنیم، باید با محیط سازگار شویم و از توسعه های بی رویه خودداری کنیم.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: استان اصفهان و چهارمحال بختیاری هر دو در حوضه آبریز زاینده رود قرار دارند و باید اشتباهاتشان را بپذیرند و برای رفع مشکل تلاش کنند.
وی با بیان اینکه برای مقابله با فرونشست زمین دیر است، گفت: خطر جدی است و باید از بحث های حاشیه ای پرهیز کنیم. فرونشست زمین نه فقط در اصفهان که در همه نقاط کشور وجود دارد و باید همین الان مقابله با آن در تمام نقاط کشور فکری کنیم.
به گزارش ایسنا، کوشافر نگرانی در مورد کنترل جریانات سطحی و زیرزمینی را کاملا به جا دانست و گفت: در حال حاضر مسأله ما این است که فرونشست زمین اتفاق افتاده، اما علاوه بر کنترل برداشت های سطحی و زیرسطحی، جریان دائمی زاینده رود باید اتفاق افتد و یا جمعیت این منطقه باید تخلیه شود.
این فعال محیط زیست خاطرنشان کرد: فقط بناهای تاریخی نیست که در خطر فرونشست زمین قرار دارند و کل منطقه در معرض خطر جدی است، اما باید ببینیم آیا زیر بناهای تاریخی و شهری را باید با سیمان حفظ کنیم و یا به دنبال جریان دائمی آب در زاینده رود و بازگشت آن به شکل اصلی و طبیعی اش باشیم.


کد مطلب: 156837

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/156837/مقابله-فرونشست-زمین-دیر-شده

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir