کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در کلاب هاوس (قسمت دوم)

مادامی که نظام حزبی نداشته باشیم نه مردم‌سالاری واقعی داریم و نه پاسخگویی دست‌اندرکاران

27 مهر 1400 ساعت 15:09

آن کسانی که درخواست محاکمه حسن روحانی را دارند باید از ایشان تشکر هم بکنند زیرا علاوه بر عملکرد دولت که باعث کاهش مشارکت مردم شد ایشان با برگزاری انتخابات بی‌حاشیه و غیررقابتی هم موجب شد مدعیان جدید قدرت را هم به دست بگیرند/ بارها گفته‌ام برای ما در زمینه تخلفات نباید بین اصولگرایان و اصلاح‌طلب فرقی داشته باشد اگر برادر رئیس‌جمهور را دستگیر و محاکمه می‌کنیم یکبار برای همیشه به تخلفات آقای قالیباف هم رسیدگی کنیم/ خیلی‌ها شعار جوانگرایی سر می‌دهند اما در عمل پایبند به آن نیستند؛ در حزب مردم‌سالاری ما عمل کرده‌ایم اما در اکثر نهادهای حکومتی این مشکل وجود دارد/ باید پس از 11 سال موضوع حصر به صورت کامل حل شود و علاوه بر حاج آقا کروبی برای جناب آقای مهندس میرحسین موسوی هم این مشکل حل شود/ صداوسیما الان انحصاری است باید شبکه‌های خصوصی رادیو تلویزیون هم همانند برخی کشورهای منطقه ایجاد شود/ هیچ وقت شورای نگهبان دلایل عدم احراز صلاحیتم را به بنده اعلام نکردند؛ به سخنگوی این شورا گفتم اگر نمی‌خواهید منتشر کنید حداقل به خودم اعلام کنید/ همین الان هم با تصمیم رهبری می‌توانیم به سرعت از برجام خارج شویم چرا خارج نمی‌شویم؟/ من مطمئن هستم اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد امروزه بسیاری از مخالفان برجام حرفی برای گفتن نداشتند/ حتما آن دسته‌ای که فایل صوتی دکتر ظریف را افشا کردند کار ضد اخلاقی و خائنانه و ناجوانمردانه انجام دادند. ایشان همواره در کنار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دلسوز منافع ملی بودند/ تا زمانی که دولت حزبی به معنای واقعی نداشته باشیم هم پاسخگویی معنا ندارد و هم مردم‌سالاری واقعی شکل نخواهد گرفت/ برای حل مشکلات کشور حتما باید گفت‌وگوی ملی بین احزاب و جناح‌ها شکل بگیرد در داخل جبهه اصلاحات هم عده‌ای گفتند بین‌المصطفیین داریم از مصطفی کواکبیان تا مصطفی تاج‌زاده/ ناکارآمدی سیستم، خیانت و سهل‌انگاری و خلط مبحث کارشناسی با رویکرد سیاسی سه آفت مهم ما در مبحث واکسیناسیون و مقابله با کرونا بوده است


دبیر کل حزب مردم‌سالاری در کلاب هاوس در مورد محاکمه آقای روحانی گفت: معتقد هستم اگر کسی خطایی یا خیانتی کرده باشد یا ترک فعل حتماً باید پاسخگو باشد و اگر در همین دنیا کسی دستش به او نرسد ما معتقدیم که قیامتی هست و باید جوابگو باشد. من یک توئیتی هم زدم و گفتم اصولگرایان ما هشتگ محاکمه روحانی را می‌زنند در حالی که باید از ایشان تشکر کنند؛ دلیلش هم این است که بالاخره عملکرد دولت در کاهش مشارکت نقش داشت و علاوه بر آن انتخاباتی را برگزار کردند که آقای رئیسی، رئیس جمهور شود. خیلی جای تشکر دارد از ایشان؛ شما که نباید او را محاکمه کنید. بارها گفته‌ام برای ما نه برادر رئیس جمهور و نه برادر معاون اول و نه رئیس مجلس فعلی و نه اصولگرا و نه اصلاح‌طلب نباید فرقی داشته باشد. سه بار بنده فقط تحقیق و تفحص در مجلس دهم ارائه دادم اما کو دستگاه قضایی که بخواهد به صورت جدی پیگیری کند. از وزیر فعلی دادگستری که همان موقع رابط قضایی بود سوال کردم که چرا قالیباف در انتخابات تایید می‌شود ایشان تخلف انجام نداده گفتم آیا شما یک بار ایشان را احضار فرمودید که دادگاهی بشود بنده به عنوان یک مدیر مسئول ۲۷ بار دادگاه رفتم؛ حداقل یک بار ایشان را بخواهید و بگویید مسئله این پرونده یاس چیست؟! یا پرونده عیسی شریفی چیست!؟ داستان کمک‌هایی که می‌شده چیه البته اگر بخواهم بگویم مفصل است لذا من معتقد هستم که دستگاه قضایی حتماً باید همه را یکسان ببیند. برای ما فرقی نمی‌کند داداش رئیس جمهور قبلی باشد یا رئیس مجلس فعلی یا هر کس دیگر، اصلاح طلب باشد یا اصولگرا. اولین نطقم در مجلس دهم این بود که تا فساد در کشور حل نشود وطن، وطن نشود و لذا شما توجه کنید که اگر قرار هم هست محاکمه‌ای صورت گیرد انشالله برای همه این اتفاق بیفتد حتی بنده که اینجا دارم حرف می‌زنم. اگر پاشنه آشیلی دارم، نقطه ضعف دارم، کوتاهی کردم و یا مشکلی دارم آمادگی دارم که در هر محکمه قضایی در خدمت دستگاه قضا باشم.
کواکبیان در مورد استفاده ابزاری از جوانان گفت: من تشکر می‌کنم اما نمی‌دانم چقدر این انتقاد به ما وارد است؛ متوسط سن دبیران حزبی استان‌های ما به ۴۵ سال نمی‌رسد شما تمام ۳۱ استان را بررسی کنید و ببینید که این یک نمونه عملکرد ما در حدی که قدرت خودمان بوده است. بسیاری از اعضای شورای مرکزی و دفتر سیاسی ما قطعاً زیر ۴۰ سال هستند ولی این که شما می‌گویید بعضا استفاده ابزاری می‌شود واقعاً کار زشتی است اما بنده یکی از طراحان ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در مجلس دهم بودم جالب است که بعضی از این دوستان بازنشسته ما می‌گویند که شما باعث بیکار شدن ما شدید و ما بازنشستگان می‌توانیم کار کنیم. آن طرح قطعاً به نفع به کارگیری جوانان در رده‌های مختلف بوده است لذا من معتقدم که در ادبیات سیاسی ما بحث جوانگرایی واقعاً حرف صددرصد درستی است اتفاقاً من به خاطر همین گفتم که بازنگری قانون اساسی باید صورت گیرد و برای بعضی مناصب حداکثر سن قائل شویم و بالاتر از آن را نپذیریم. ما در مورد نمایندگان مجلس حداکثر سن ۷۰ سال را داریم ولی در مورد اعضای شورای نگهبان یا اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام یا حتی دولت که این معضل مربوط به اصلاح طلبان هم فقط نیست بلکه معضلی است که متاسفانه گریبانگیر کلیت نظام هست. شعار جوانگرایی داده می‌شود ولی در عمل به آن بها داده نمی‌شود ولی در عین حال انتقاد شما وارد است و اتفاقاً بدنه اصلاح طلبی ما اگر در بعضی جاها از سردمداران و دبیران کل احزاب دلخور هستند بخشی از آن برمی‌گردد به انتقادی که شما دارید و باید بیشتر از این از وجود آنها استفاده می‌شد البته در دولت هشت ساله حسن روحانی متاسفانه کمتر به این موضوع توجه شد.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در زمینه ملاقات با آقای کروبی و رفع حصر از محصوران گفت: در ارتباط با ملاقات جناب آقای کروبی من قبل از ۲۸ خرداد می‌خواستم بروم و ایشان را ببینم که بعضی مقامات امنیتی نگذاشتند این امر صورت بگیرد و گفتند که شاید شما می‌خواهید عکسی را بگیرید و از آن استفاده تبلیغاتی کنید و من گفتم نه، واقعاً برای این که ایشان در کنگره‌های حزبی ما یک پای ثابت بودند و رفاقت دیرینه‌ای با هم داریم و ما ایشان را قبول داشتیم و تنها حزبی بودیم که در سال 84 از ایشان حمایت کردیم و به همین جهت من تقاضای ملاقات دارم و جویای سلامتی ایشان هستم، من ابایی ندارم. شما حتماً می‌دانید که در جریان بودجه ۹۷ در مجلس بنده گفتم که شنیدم که آقای کروبی اعتصاب غذا کردند و از آقای رئیس‌جمهور خواستم و گفتم به وزیر بهداشت آن موقع که آقای قاضی زاده‌هاشمی بود و همچنین وزیر اطلاعات بگویید بروند و ببینند داستان چیست؟ و نیروهای امنیتی که داخل خانه ‌ایشان هستند را بیرون کنند.
جالب است بدانید که شبکه خبر مستقیم جلسه علنی بودجه مجلس را پخش می‌کرد با این جمله بنده یک دفعه مراسم را قطع کردند! من چند بار در مجلس خواستار رفع حصر شدم حتی در تلویزیون با آقای رنجبران برنامه داشتم که آنجا از رهبر معظم انقلاب خواهش کردم که دستور بفرمایند هر چه زودتر حصر کنار گذاشته شود و بعد از انتخابات خود دوستان امنیتی با ما تماس گرفتند و گفتند حالا اگر خواستید بروید منعی وجود ندارد حالا اگر ما کار خوبی نکردیم مسئولین امنیتی نباید تماس با ما می‌گرفتند و می‌گفتند که شما می‌توانید ملاقات کنید و در ملاقات هم جز از نظام و بحث‌های کلان و حل معیشت مردم و واکسیناسیون که باید زودتر انجام شود بحث دیگری نکردند و من معتقدم که جناب آقای میرحسین موسوی هم هر چه زودتر باید رفع حصر شوند و به صورتی که بتوانند مثل سایر افراد ارتباط داشته باشند، بعد از ۱۱ سال دیگر کافیست. هر مشکلی که بود باید رفع می‌کردیم؛ آن طرف ماجرا جالب است احمدی‌نژاد که یک سر ماجرا بود الان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و وزرای سابق او هم در دولت فعلی نقش دارند ولی آن طرف ماجرا باید همچنان در حصر باشند.
مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری در پاسخ به اینکه چرا روزنامه منتشر می‌سازید گفت: هر یک از شما به صدا و سیما اگر دسترسی دارید بگویید یک شبکه تلویزیونی در اختیار ما قرار دهند و ما قول می‌دهیم که دیگر روزنامه چاپ نکنیم. ما که در مجلس دهم زورمان نرسید ۳یا۴ عدد رای کمتر داشتیم تا قانون اداره صدا و سیما را بتوانیم بنویسیم. ما یک حزب هستیم و یک حزب باید ارگان انتشار داشته باشد بحث اینکه ما چرا داریم واقعیت این است که اگر نداشته باشیم باید حزب را تعطیل کنیم؛ ما یک تریبون می‌خواهیم و یک خاطره برایتان بگویم در صدر مشروطیت یک بنده خدایی روزنامه چاپ می‌کرد و نانوایی هم داشت.
به او گفتند در روزنامه نان در می‌آید گفت: ما از روزنامه نان در نمی‌آوریم بلکه از بغل نانوایی روزنامه چاپ می‌کنیم.
با هزاران مشقت و مصیبت ما به چاپ روزنامه می‌رسیم و فرمایش شما درست است؛ ما اکنون خیلی اشتراک نداریم و درآمدمان بخشی مربوط به آگهی‌هاست که داریم چاپ می‌کنیم و برخی از هزینه‌ها را پوشش می‌دهد و حداقل یارانه‌ای است که وزارت ارشاد می‌دهد. اگر یک بخش خصوصی که ارگان یک حزب نباشد شاید این ایراد وارد باشد ولی ما که حزب هستیم، این ایراد وارد نیست؛ اتفاقا شاید از معدود احزابی هستیم که ارگان انتشاراتی داریم و با سختی زیادی اقتصاد مطبوعات را شکل می‌دهیم همان‌طور که عرض کردم به سختی پیش می‌رویم و اگر فکر می‌کنید که منبعی وجود دارد قطعاً ما از آن خبر نداریم و با حداقل حقوق‌ها روزنامه را پیش می‌بریم و هیچ منبع دیگری نداریم و این که شما می‌گویید شبکه‌های اجتماعی ما از آنها استفاده می‌کنیم یکی از دلایل حضور من در توئیتر و واتساپ و امشب در کلاب هاوس و یا اینستاگرام همین است اما مثلا در همین روم حدود هزار نفر الان حضور دارند که بیشتر اینها هم اطلاعاتشان را از مکتوبات روزنامه‌ها بدست آوردند و خوراک به فضای مجازی می‌دهند و فضای مجازی هم خوراک از روزنامه‌ها می‌گیرند و شما اگر نگران منابع هستید ما این را صادقانه می‌گویم که با حداقل امکانات پیش می‌بریم که شاید شما بگویید اصلاً چه فایده‌ای دارد که باید بگویم که فواید زیادی دارد مخصوصاً برای یک حزب که حرف‌های ما می‌خواهد ماندگار ‌شود.
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اعلام دلایل عدم احراز صلاحیت گفت: هیچ وقت در این چند دوره‌ای که رد صلاحیت شدم به بنده اعلام نکردند و من همینجا اعلام می‌کنم برای اینکه آینده متوجه باشم که چه اشکالی دارم دوست دارم بیایند و بگویند دلیلش را. من رسما نامه نوشتم و با جناب سخنگوی فعلی آقای دکتر تمام نظیف هم صحبت کردم وخواهش کردم وگفتم اگر می‌خواهید علنی منتشر کنید و اگر نمی‌خواهید لااقل به بنده بفرمایید؛ گفتم این‌هایی که تایید شده‌اند مثلاً تحصیلاتشان چه مقدار از بنده بالاتر بود، سوابق انقلابی آن‌ها بالاتر بود، سوابق ارزشی آن‌ها بالاتر بود علاوه بر اخوی و اخ الزوجه ۱۴ نفر از بستگان ما شهید شدند، خودم جانباز هستم ویا اینکه سوابق مبارزات انقلابی آنها بالاتر از من هست. مثال زدم  همین شهردار تهران بگویند چرا از من بالاتر است؛ من ادعایی ندارم بیایند و بنشینند با یکدیگر صحبت کنیم تا بفهمیم ویا کسی که اکنون رئیس بنیاد شهید است؛ ما با هم مجلس بودیم. توانمندی‌های ایشان را بنده می‌دانم و ایشان هم در مورد من اطلاعات دارند و دیگران و...
بنده عرضم این است که هیچ وقت به ما اعلام نکردند و قطعاً اگر در دوره‌های قبل به ما اعلام می‌کردند که فاقد معیار‌ها هستیم حتماً به خودمان اجازه نمی‌دادیم که دوباره ثبت نام کنیم اما این که شما فرمودید اعتراضی نکردیم چرا ما چندین بار در مجلس، حداقل بنده در مجلس دهم روزانه سه بار صحبت می‌کردم یا تذکر داشتم یا نطق میان دستور داشتم یا شفاهی یا کتبی و مرتب اعتراض کردیم اما اینکه شما می‌گویید چرا طرحی را تصویب نکردیم من همین را دوباره می‌گویم که باید بازنگری قانون اساسی شود. ما طرحی تصویب می‌کردیم شورای نگهبان رد می‌کرد؛ کی باید آن را دوباره بپذیرد، شورای نگهبان. شورای نگهبان طبق قانون می‌گوید ما می‌توانیم مغایرت آن را اعلام کنیم مثلاً با شریعت، با قانون اساسی و امثال اینها. لذا ما اعتراض کردیم به صورت سخنرانی و بحث‌های شفاهی اما مکتوب نشده و اگر هم می‌شد که رد می‌شد.
کواکبیان در مورد نحوه برخورد با برجام گفت: من یک خاطره کوچک تعریف کنم، ما در مجلس دهم هنوز آقای ترامپ از برجام خارج نشده بود و اوضاع خیلی خب بود، برای بحث برجام شرکت توتال فرانسه هم با ما قرارداد ۵ میلیارد دلاری بسته بود بعد در همان جلسه مجلس دهم که هم اصولگرایان بودند و هم مستقلین و هم اصلاح طلبان، تعدادی یک طرحی را آوردند که طرح سه فوریتی خروج ایران از توتال بود؛ امضا کنندگان هم اکثریت از روحانیان مجلس بودند، گفتم خب این روحانیون چقدر تخصص نفتی داشتند که وارد شدند و یک دفعه شروع کردند به اینکه شما علیه روحانیت حرف می‌زنید! بعد ما گفتیم که بحث ما این نیست و چرا شما می‌گویید قراردادی که بسته شده باید لغو شود. خب شما می‌دانید که بعد از خروج ترامپ از برجام اوضاع خیلی فرق کرد لذا عده‌ای مخالفت با برجام را از ابتدا پیگیری می‌کردند و نمی‌خواستند وضعیت معیشت مردم سر و سامان بگیرد. واقعیت این است که شما الان این بحث‌ها را که می‌کنید اگر ترامپ خارج نمی‌شد با وجود آن همه قراردادها و صف کشیدن‌ها من حاضرم قسم بخورم که امروز این چنین صحبت نمی‌کردید. من همان موقع بارها در مجلس گفتم اگر برجام را دارید آتش می‌زنید اگر برجام خیلی بد است مگر مقام معظم رهبری نمی‌تواند صریحا بگویند که برجام را کنار بگذارید، همین الان همین امشب ایشان اراده بفرمایند و دستور بدهند دولت فعلی مگر می‌تواند مخالفت کند. عرض من این است که برجام یک بحثی در مورد آمریکا دارد و یک بحث هم در مورد کشورهای اروپایی مطرح است. حالا آلمان که اضافه شد، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه هستند همین بحث‌هایی که می‌گوییم آنها هم دارند. اما اینکه برجام پلاس شما می‌گویید بحث‌های موشکی را می‌گویید، بحث‌های منطقه‌ای یا بحث‌های حقوق بشری. من با شما در آن موارد موافقم؛ آنها بحث مختص خودش را دارد و اگر بحث منطقه‌ای باشد آمریکا هم بیجا کرده که در کشورها پایگاه دارد. اگر بحث موشکی باشد ما حرفی برای گفتن داریم و همچنین در بحث خود برجام بسیار است.
لذا ما براساس عزت مصلحت و حکمت معتقد بودیم و هنوز هم هستیم که برجام فوایدش بیشتر از مضراتش است. و به همین دلیل هم دولت فعلی که به کلی فرق می‌کند و مذاکره کننده اصلی آن هم فرق کرده باز هم هر روز سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که به زودی قراره بپیوندیم و خبرگزاری‌های خارجی گفتند که تا اوایل آبان مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود. من می‌گویم اگر برجام خوب نیست این دولت فعلی که اصولگراها هستند و مجلسی که دربست در اختیار آنهااست، بیایند و با هم از رهبری درخواست کنند که برجام را کنار بگذارند لذا من آن زمانی که مناظره می‌کردم واز فواید برجام می‌گفتم چند اتفاق نیفتاده بود اول ترامپ از برجام خارج نشده بود و ثانیا خود اصولگراها اینطور برجام را به آتش نکشیده بودند و ثالثا انسجام و قدرت مردمی‌ بیشتر از این وضعیت بود یعنی اعتماد عمومی زیاد بود که با تکیه بر مردم ما می‌توانستیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.
نماینده مجلس دهم در ادامه در مورد فایل صوتی افشا شده دکتر ظریف گفت: من معتقدم که حتماً یک کار ناپسند، خائنامه و بی‌مروتی و ناجوانمردی و ضد اخلاقی بود و این موضوع هم به اصولگرایان مربوط نیست. در همان دولت جناب آقای روحانی این کار صورت گرفت و می‌دانید که در تاریخ شفاهی مرسوم است معمولاً بعد از ۲۰ سال یا ۳۰ سال بعد باید منتشر شود معتقد هستم کسانی که این کار را کردند اگر در این دنیا مجازات نشوند حتماً باید روز قیامت پاسخگو باشند. من معتقد هستم که جناب آقای ظریف دلسوز نظام بودند و دلسوز منافع ملی بودند. ایشان در رابطه با بحث میدان و دیپلماسی قطعا منظورشان تخریب حاج قاسم نبود. در آن فایل صوتی یک سری درد و دل‌هایی داشتند که مثلا من که وزیر امور خارجه بودم نباید خبردار شوم که بشار اسد تشریف آورده؛ من معتقد هستم که این درد و دل‌ها چیز‌های طبیعی بوده است که در آن تاریخ شفاهی مطرح شده اما یک عده‌ای خیلی ناجوانمردانه این فایل را قبل از اینکه حتی در ایران پخش شود به رسانه‌های خارجی دادند. این کار درستی نبود‌.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به اینکه چرا دولت‌ها پاسخگو نیستند گفت: من از دلسوزی حاج آقا قیومی که از پیشکسوتان شاخه روحانیون حزب مردم‌سالاری هستند و سال‌ها در خدمتشان هستیم و برادر شهید هستند تشکر می‌کنم؛ به نظرم 120 حزب فعلی در مرحله اول می‌توانند به ۲۰ حزب خلاصه شوند اگر قانون جدی بخواهیم برای احزاب داشته باشیم. حالا من کمی‌ اصلاح می‌کنم سخنان حاج آقا قیومی را؛ ایشان گفتند که احزاب پاسخگو نیستند. اصلا ما کدام دولت حزبی داشتیم که پاسخگو بودند آقای خاتمی هم دولت حزبی تشکیل نداد احمدی‌نژاد هم که کلا می‌گفت: حزب سم مهلک کشور است. آقای روحانی هم می‌گفتند احزاب آمده‌اند دستشان درد نکند اما بروند کمی استراحت کنند تا بعداً هر وقت زمانش شد بحث کنند؛ این دولت هم که شعار داد من جناحی وارد نمی‌شوم. همین دولت هم ای کاش براساس یک حزب می‌آمد؛ نیروهایش در قالب یک حزب نمی‌گنجد. خیلی‌ها به بنده می‌گویند که شما پل مدیریتی نیستید؛ گفتم یعنی چه، گفتند شما فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) و فوق لیسانس را آنجا گرفته‌اید همه بچه‌های امام صادق دارند می‌آیند. گفتم آنها هم چند دسته هستند. سراغ من که نیامدند و اگر بیایند هم رغبتی ندارم. من عرضم این است که بگوییم حزب امام صادقی‌ها آیا واقعاً حزب هستند، خیر نیستند یا بگوییم حزب موتلفه در این دولت موتلفه چه نقشی دارد و امثال اینها. لذا من تصحیح می‌کنم فرمایشات شما را درست است که ما واقعاً اگر می‌خواهیم احزاب در کشور داشته باشیم بتوانیم به صورت قانونمند دولت حزبی شکل دهیم آن وقت است که نمی‌تواند دولت پاسخگو نباشد. دولت اگر واقعاً حزبی باشد باید آنقدر خدمت صادقانه به مردم بکند تا دوباره رای انتخابی مردم را داشته باشد‌. ولی الان دیگر باری به هر جهت است.
کواکبیان در مورد دیدگاه‌های مختلف داخل جبهه اصلاحات گفت: زمانی بنده خدایی گفته بود جبهه اصلاحات بین العباسین هست از عباس دوزدوزانی تا عباس عبدی. چند سال قبل بنده خدایی گفته بود که بین المصطفیین هست از مصطفی تاج‌زاده تا مصطفی کواکبیان. بالاخره ببینید این چیزایی که شما می‌فرمایید وجود دارد و ما منکر آن نیستیم سلایق مختلف دیدگاه‌های مختلف و نقطه نظرات مختلف وجود دارد اتفاقا ما چون به یک حزب اجازه دولت حزبی برای فعالیت نمی‌دهیم خانه احزاب داریم و بنده در زمان آقای تاج‌زاده که معاون سیاسی وزیر کشور بودند آن را شکل دادیم و ما در خانه احزاب اصلاً مشکل نداریم و سیستم هفت اصلاح طلب، هفت اصولگرا و هفت نفر مستقلین را قرار دادیم اما در عرصه قدرت مشکل وجود دارد و به نظرم برای حل مشکلات کشور باید گفتگوی ملی شکل گیرد.
کواکبیان در مورد حجاب اختیاری گفت: درباره زنان سخن بسیار زیاد است اما درباره حجاب من بگویم نه حجاب اجباری را می‌پسندم و نه حجاب اختیاری را البته باید در این خصوص توضیح داده شود. من معتقد نیستم به زور می‌توان مردم را به حجاب واداشت حتما گشت ثارالله؛ گشت بقیه‌الله با گشت انصارالله و یا... بیاید به زور حجاب را اجرا کند و این موضوع هیچ جواب نخواهد داد البته این را هم قبول ندارم از فردا هرکسی هر جوری که دلش خواست در جامعه حاضر شود قطعاً این هم معنا ندارد. ما متعهد هستیم یک حداقل‌هایی می‌بایست رعایت شود؛ ما در اداراتمان یک ضوابطی داریم که باید رعایت شود ضمن اینکه وقتی دیپلمات هم از کشوری دیگر به ایران می‌آید ما پروتکل‌های کشور را به او می‌گوییم و او باید حداقل حجابی را رعایت نماید.
کواکبیان با رد این نظر که بخواهیم در مورد واکسن برخورد سیاسی کنیم گفت: درباره واکسن نیز ما بسیار بد عمل کردیم؛ آن از وزیر قبلی که واقعاً مصیبتی بود و این از این وزیر فعلی که می‌گوید وزیر قبلی بسیار خوب عمل کرده است؛ ما همچنان تکلیفی برای واکسن نداریم. یکی می‌گوید ۵۰ میلیون دوز وارد کرده‌ایم؛ یکی می‌گوید ۷۰ درصد واکسن زده‌ایم؛ یکی می‌گوید تردد شبانه نداریم؛ یکی می‌گوید شبانه داریم. یکی می‌گوید مدارس باید باز شود؛ یکی می‌گوید هنوز تصمیمی برای بازگشایی آن نداریم و این نشان‌دهنده آن است که سیستم یک پارچه‌ای درباره واکسن نداریم. درباره کرونا یک تصمیم درست نگرفته‌ایم ببینید حداقل ۱۲۰ هزار نفر را از دست داده‌ایم و این باعث تاسف است؛ به هرحال ناکارآمدی و خیانت و سهل‌انگاری و خلط بحث علمی با بحث کارشناس سه ضعف ما در بحث واکسیناسیون عمومی در مقابله با کرونا بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در مورد برنامه اداره کشور گفت: بنده رونمایی داشتم در زمان انتخابات ریاست جمهوری؛ ۵۰ برنامه بود که ۵۰ گل می‌بایست شکوفا شود. اتفاقا همه دلسوزان نظام دست به دست هم دهیم تا این برنامه‌ها اجرایی شود. ما دوسال پیش در  آنکارا با احزاب ترکیه نشست داشتیم و با جانشین اردوغان دیدار کردیم و نشست‌هایی با چهار حزب آنان داشتیم که جانشین حزب عدالت و توسعه گفت ما ۱۵ میلیون عضو رسمی داریم و در آنکارا چندین دفتر داریم که همه حزب‌های ما را جمع نماییم اعضای آن به صدهزار نفر نخواهد رسید اما آنجا یک حزب ۱۵ میلیون عضو دارد. بعد از آن آمدم ایران و در مجلس نطقی داشتم و گفتم که ما فکر می‌کردیم کشورهای همسایه فقط در بحث اقتصادی از ما پیشرفت داشته‌اند در صورتی که در توسعه سیاسی نیز از ما پیشرفت‌های بهتری داشته‌اند در صورتی که ما قرار بود در ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشیم اما واقعاً در چهار سال آینده این امر تحقق می‌یابد؛ قطعاً این اتفاق نخواهد افتاد و همه ما چه اصلاح طلب و چه اصولگرا مقصریم و تنها راه چاره این است همگی دست در دست هم دهیم و برنامه‌ریزی نماییم؛ براساس اصول عقلانی و براساس همان قواعد شرعی؛ براساس یک رضایت مردمی کار جدی انجام دهیم تا نگران چندین سال آینده نباشیم.
 


کد مطلب: 156930

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/156930/مادامی-نظام-حزبی-نداشته-باشیم-نه-مردم-سالاری-واقعی-داریم-پاسخگویی-دست-اندرکاران

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir