; ?>; ?> مردم سالاری آنلاين - پخش سخنرانی چهره‌های ادبیات فارسی - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پخش سخنرانی چهره‌های ادبیات فارسی

29 مهر 1400 ساعت 19:43

برنامه "سخن و سخنوران" با محوریت پخش سخنرانی چهره‌های ادبیات فارسی از رادیو فرهنگ به روی آنتن می‌رود.


برنامه "سخن و سخنوران" با محوریت پخش سخنرانی چهره‌های ادبیات فارسی از رادیو فرهنگ به روی آنتن می‌رود.

به گزارش ایسنا، رادیو فرهنگ برنامه "سخن و سخنوران" را با محوریت پخش سخنرانی‌ها و گفت‌وگوها و گفتارهای ضبط‌شده چهره‌های زبان و ادبیات فارسی و هنر و اندیشه و علم از اول آبان‌ماه در جدول پخش قرار داده است.
سیدمحمد حسینی باغسنگانی، تهیه کننده این برنامه گفت: "سخن و سخنوران" عنوان کتابی نوشتهٔ بدیع‌الزمان فروزانفر در شرح احوال و نقد و سنجش آثار ۵۵ تن از نامورترین شاعران پارسی‌گوی قرن‌های سوم تا ششم هجری است که این برنامه رادیویی عنوان خود را از این کتاب وام گرفته است.  
وی ادامه داد: "سخن و سخنوران" برنامه جدیدی از رادیو فرهنگ است  که هر شب روی آنتن می‌رود. در هر برنامه به یکی از سخنوران نامدار ایران و کشورهای فارسی‌زبان پرداخته می‌شود و یکی از سخنرانی‌ها و یا گفت‌وگوها و گفتارهای ضبط‌شده چهره‌های تابناک زبان و ادبیات فارسی و هنر و اندیشه و علم به علاقه‌مندان این حوزه های پژوهشی تقدیم خواهد شد. 
این تهیه‌کننده رادیویی همچنین بیان کرد: برای آغاز این مجموعه برنامه که از اول آبان ماه ۱۴۰۰ تا چهارم آبان ادامه دارد، سخنرانی منحصر به فرد استاد شادروان دکتر عبدالحسین زرین کوب در دانشگاه هارواد درباره "رابطه شمس و مولانا" ارائه خواهد شد. در این برنامه مقدمه ای شنیدنی از دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد دانشگاه هارواد، درباره زندگی و خدمات ادبی و فرهنگی استاد زرین کوب پخش می شود.
باغسنگانی در ادامه تاکید کرد: برنامه "سخن و سخنوران" بر سخنان کمتر شنیده‌شده‌ای تمرکز دارد که ارزش وقت شنوندگان مشتاق علم و هنر خود را داشته باشد. سخنان ناب و ارزنده بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، پرویز ناتل خانلری، ذبیح‌الله صفا، مهدی حمیدی شیرازی، عبدالحسین زرین‌کوب، غلامحسین یوسفی، محمدامین ریاحی، قدمعلی سرامی، سیدمحمد دبیرسیاقی، احمد مهدوی دامغانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، محمود نشاط، ضیاءالدین سجادی، جلال متینی، سیدصادق گوهرین، منوچهر ستوده، منوچهر مرتضوی،  سیدجعفر شهیدی، سیدمصطفی محقق داماد، دکتر علی اشرف صادقی، مهدی محقق، ایرج افشار، سید جلال الدین آشتیانی، جلال الدین همایی، مهدی اخوان ثالث، محمد محیط طباطبایی و بسیاری دیگر از سخنوران نامدار در این مجموعه برنامه به شیفتگان فرهنگ و علم و هنر تقدیم خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه برنامه رادیویی "سخن و سخنوران" تنها به پخش سخنان بزرگان ایرانی اختصاص ندارد گفت: در این برنامه سعی کرده ایم خود را محدود به سخنوران ایرانی نکرده  و جهان فارسی گو را مد نظر قرار دهیم، به همین منظور از سخن سخنوران دیگری از استادان زبان فارسی در دانشگاه های مهم و معتبر دنیا و نیز فارسی گویان کشورهای حوزه زبان فارسی در این مجموعه برنامه سخنرانی های ویژه گنجانده شده که اندک اندک به حضور شنوندگان گرامی خواهد رسید. 
تهیه کننده برنامه "سخن و سخنوران" در پایان اعلام کرد: همچنین شنیدن سخنان چهره‌های ارزنده ای چون ویلیام چیتیک، آنه ماری شیمل، یوهان کریستف بورگل، ریچارد فرای، ساچیکو موراتا و نیز فارسی‌زبانانی چون گلرخسار صفی‌اوا، رهنورد زریاب، لایق شیرعلی، واصف باختری، محمدآصف فکرت، نجیب مایل هروی و تنی چند از ادیبان زبان و ادبیات فارسی از کشورهای شبه قاره چهره‌های نامداری چون دهر میندر نات؛ محمد یونس جعفری، سید امیرحسن عابدی، ظهیراحمد صدیقی، ، شریف حسین قاسمی، عبدالودود اظهر دهلوی و دیگر سخنوران این خطه، می‌تواند اتفاق فرهنگی درخشانی به شمار آید. 
به گزارش ایسنا، این مجموعه برنامه از اول آبان ماه ساعت ۲۰ به مدت ۳۰ دقیقه ‌بر موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود و از وب سایت رسمی رادیو فرهنگ و دیگر سامانه‌های رادیویی در سراسر جهان قابل دریافت است. "سخن و سخنوران" توسط محمد حسینی باغسنگانی تهیه می‌شود  و گوینده معرفی سخنوران و بازشناسی موضوعات مورد بحث  بهروز رضوی، هنرمند رادیو و صداست.


کد مطلب: 157005

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/157005/پخش-سخنرانی-چهره-های-ادبیات-فارسی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir