کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ولادیمیر پوتین:

مسكو در بسیاری از مسایل با ناتو اختلاف دارد

ایرنا , 12 مرداد 1391 ساعت 0:22

'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه از ایجاد مركز ترانزیت محمولات سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در خاك كشورش حمایت كرد و گفت : مسكو در بسیاری از مسایل با ناتو اختلاف دارد.


پوتین روز چهارشنبه در دیدار واحدی از نیروهای هوابرد روسیه یادآوری كرد: بلوك ناتو در دوره رویارویی با بلوك شرق به وجود آمد و آنها بر این عقیده بودند كه از طرف شوروی و پیمان ورشو تهدید می شوند، اما الان تهدیدی وجود ندارد اما ناتو همچنان فعال می باشد.

وی گفت: ناتو با این دیدگاه (دوران جنگ سرد) همچنان در جستجوی دشمنانی برای خود است اما در مورد افغانستان درست رفتار می كند و ما به آنها كمك می كنیم.

وی در پاسخ به سوالی كه مركز ترانزیت محمولات ناتو در روسیه تا چه اندازه به نفع این كشور است، این پرسش را مطرح كرد كه آیا ما نیازی به جنگیدن در افغانستان داریم.

رییس جمهوری روسیه ادامه داد: ما علاقه مند هستیم كه در مرزهای جنوبی كشورمان امنیت و آرامش برقرار باشد.

پوتین با اشاره به استقرار نیروهای ناتو در افغانستان گفت:باید به آنها كمك كنیم و بگذاریم در افغانستان بجنگند.

وی با بیان اینكه كشورهای عضو ناتو ممكن است درخواست شركت نیروهای مسلح روسیه در اقدامات جنگی در افغانستان را مطرح كنند، اظهار داشت: وظیفه ما سیاستمداران جلوگیری از وقوع چنین رویدادی است و باید به هر روش كمك كرد تا امكان شركت نیروهای روسیه در نبردهای افغانستان پیش نیاید.

روسیه و ناتو در باره استفاده از امكانات و تاسیسات فرودگاه منطقه 'اولیانوفسك' این كشور برای ترانزیت محمولات ناتو به افغانستان و برعكس به توافق رسیده اند.

با وجود اعتراضاتی كه از سوی نیروهای سیاسی و گروه هایی از مردم روسیه در اعتراض به حضور ناتو در كشورشان صورت گرفته است، ترانزیت محمولات ناتو از طریق مركز هوایی اولیانوفسك از اوایل ماه جاری میلادی آغاز می شود.

به گفته 'آلكساندر لوكاشویچ' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، صحبت از ایجاد یا اجاره پایگاه نظامی در میان نیست و در طرح انتقال محمولات، اماكن غیرنظامی همچون انبارهای منطقه مورد نظر بكار گرفته می شود و پرسنل ناتو در آن حضور نخواهند یافت.

وی همچنین خاطرنشان كرد كه بازرسی گمركی محمولات ناتو در این مركز از طرف روسیه در اولویت قرار دارد تا اینكه امكان استفاده از این مسیر برای قاچاق مواد مخدر از افغانستان از بین برود.

لوكاشویچ گفت: وزارت خارجه روسیه با مشاركت نهادهای ذیربط ، پیشنهاد ایجاد پایه و اساس حقوقی برای اجرای این طرح را تنظیم كرده و این موضوع در دستور كار دولت قرار دارد.


کد مطلب: 1582

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/1582/مسكو-بسیاری-مسایل-ناتو-اختلاف

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir