کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استقبال از تغییر 180 درجه ای رویکرد بعضی رسانه ها در قبال مذاکرات هسته ای

زنده باد ترجیح منافع ملی بر منافع جناحی

10 آذر 1400 ساعت 19:26

چند روزی است که بار دیگر وین، مقر مذاکرات هسته ای ایران و چهار کشور اروپایی شده است؛ مذاکراتی که تا روزهای پایانی دولت قبل ادامه داشت و چند ماهی به علت تغییر دولت و به تبع آن تغییر تیم مذاکره کننده متوقف شده بود.


چند روزی است که بار دیگر وین، مقر مذاکرات هسته ای ایران و چهار کشور اروپایی شده است؛ مذاکراتی که تا روزهای پایانی دولت قبل ادامه داشت و چند ماهی به علت تغییر دولت و به تبع آن تغییر تیم مذاکره کننده متوقف شده بود. در این مذاکرات صرف نظر از این تغییر، تغییر دیگری هم شکل گرفته است؛ تغییر رویکرد رسانه هایی که زمانی هر نوع مذاکره را تقبیح می کردند و دستور بازگشت بدون معطلی به تیم مذاکره کننده می دادند، آن هم بدون توجه به این نکته که تصمیم گیری درباره این گونه مذاکرات در بالاترین سطح سیاسی کشور صورت می گیرد و لازم است که همه از این تصمیم تبعیت کنند تا از کشور صدایی واحد در این خصوص شنیده شود و اعضای تیم مذاکرات پشتوانه و پشت گرمی ملی داشته باشند. حالا اما جای خوشوقتی است که همین رسانه ها مثل بقیه دست از رفتار غیر ملی خود برداشته اند.
طی چند روز گذشته عکس های از دو روزنامه کیهان و وطن امروز در فضای مجازی پخش شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته که مقایسه ای دارد بین تیتر اول این دو روزنامه در زمان مذاکرات تیم سابق هسته ای و تیم فعلی؛ تیترهایی که 180 درجه با هم تفاوت دارد!
اولین مورد مربوط به روزنامه کیهان است. این روزنامه تیتر اول خود را در 19 فروردین ماه امسال را چنین انتخاب کرده بود: «لغو تحریم‌ها نیاز به مذاکره ندارد؛ نشست وین را ترک کنید». کیهان در متن این خبر آورده بود: «آمریکا باید ابتدا تمامی تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و سپس این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، آنگاه ایران به تعهدات کامل ذیل برجام بازخواهد گشت. این مسئله کاملا آشکار و واضح است و نیاز به مذاکره ندارد. بنابراین بهترین پاسخ ایران به زیاده‌خواهی و فریبکاری آمریکا، ترک کردن نشست وین است.» اما همین روزنامه در روز سه شنبه 9 آذرماه این تیتر را به عنوان تیتر اول خود برگزید: «آمریکا فقط با لغو همه تحریم‌ها بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت می‌کند». این بار کیهان نه تنها اصراری به این ندارد که نیازی به مذاکره نیست و دستور برگشت از وین را صادر نمی کند بلکه در ذیل این تیتر به نقل از علی باقری رئیس جدید تیم مذاکره کننده هسته ای نوشت: «ایران با اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفت‌وگوها شده است. امیدواریم این گفت‌وگوها به‌صورت مؤثر برای تأمین هدف جمهوری اسلامی ایران در زمینه لغو این تحریم‌ها نقش داشته باشد.» این نکته که کیهان می پذیرد که راه لغو همه تحریم ها از طریق مذاکره است و گفتگو در زیمنه لغو تحریم ها موثراست، یک پیشرفت است و باید به گرداندگان این روزنامه قدیمی آفرین گفت که در این سن و سال هم از تغییر گریزان نیستند.
مورد دوم مربوط به روزنامه ای جوانتر است. روزنامه «وطن امروز» نیز در روز 15 فروردین در صفحه اول خود عکسی از اعضای تیم مذاکره کننده و وزیر امور خارجه وقت زد و تیتر زد: «گاندو 3 . وین؟» اشاره این روزنامه به سریال گاندو است که به زعم صداو سیما و هوادارانش افشاگری درباره جاسوسی و خیانت است و دو قسمت از آن ساخته و پخش شده است. ناگفته پیداست که این تیتر، بیشتر از اینکه در راستای منافع ملی و حمایت از تیم مذاکره کننده باشد، دنبال تخریب جناحی کسانی است که نماینده ایران در این مذاکرات حساس بودند. اما این روزنامه در روز سه شنبه 9 آذر که تیم جدید در حال مذاکره در همان وین است، خوشبختانه تیتر زد: «مشت پر ایران در مذاکرات». اگرچه این تغییر در پی تغییر تیم مذاکره کننده و آمدن دوستان این روزنامه در تیم مذاکره کننده به وقوع پیوست اما باز هم باید از آن استقبال کرد و خوشحال بود که در این روزگار دیگر کسی از پست به نمایندگان کشور خنجر نمی زند و آنها را تلویحا متهم نمی کند.
همین که حالا دغدغه هایی که تیم قبلی مذاکره کننده داشت دیگر وجود ندارد، یک نقطه قوت برای «ایران» در این مذاکرات است و باید امیدوار بود که مذاکرات به نتیجه ای مثبت و مفید برای مردم تبدیل شود. بدون شک این موضوع می تواند برای افرادی که دلشان برای کشور می سوزد، تجربه ای مفید باشد.  شاید به همین ترتیب رفتارهای ناپسند و فرصت طلبانه جناحی کم کم از میان بعضی سیاسیون پرادعا و مدعی اصول رخت بربندد و روزگاری برسد که همه متافع ملی را به منافع جناحی ترجیح دهند.

محمدحسین یزدی
 


کد مطلب: 158311

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/158311/زنده-باد-ترجیح-منافع-ملی-جناحی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir