کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخالفت کرواسی با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

29 ارديبهشت 1401 ساعت 9:31

زوران میلانوویچ رئیس جمهور کرواسی گفت، همانند ترکیه باید با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد.


زوران میلانوویچ رئیس جمهور کرواسی گفت، همانند ترکیه باید با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد.
به گزارش ایرنا از "آسوشیتد پرس" میلانوویچ با آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی، در مورد برخی مسائل، از جمله حمایت از درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو اختلاف شدیدی دارد. 
میلانوویچ روز چهارشنبه گفت: کرواسی باید با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کند. 
وی افزود، قبل از اینکه پارلمان کرواسی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کند، این پارلمان باید از بوسنی بخواهد تا با تغییر قوانین انتخاباتی خود،  انتخاب متحدان ملی‌گرای کروات-بوسنیایی در پست‌های مهم دولتی را آسان‌تر کند. 
به گزارش ایرنا، ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است. 
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه به اعضای پارلمان این کشور گفت که آنکارا انتظار دارد کشورهای عضو ناتو مسائل امنیتی ترکیه در مورد درخواست‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف را درک کرده و به آن احترام بگذارند. 
رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: گسترش ناتو زمانی برای ما معنادار است که به حساسیت‌های ما احترام گذاشته شود.  درحالی که از ما خواسته می‌شود از عضویت این کشورها در ناتو حمایت کنیم، از سوی دیگر آن‌ها هرگونه حمایتی را از سازمان‌های تروریستی پ. ک. ک وی. گ. ب ارائه می‌کنند و این به معنای تناقض است. 
اردوغان با اشاره غیر مستقیم به فنلاند و سوئد گفت: شما اعضای گروه‌های تروریستی را به ما تحویل نمی‌دهید و از ما می‌خواهید از عضویت شما در ناتو حمایت کنیم. 
برای پذیرش عضو جدید در این ائتلاف نظامی، رسیدن به اجماع در میان همه اعضا الزامی است؛ بنابراین از نظر تئوری، ترکیه قادر به جلوگیری از الحاق سوئد و فنلاند است. 
سوئد و فنلاند ۲۸ اردیبهشت درخواست عضویت خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به صورت رسمی در مقر این سازمان نظامی در بروکسل بلژیک تحویل دادند. 
به نوشته رویترز، پیش بینی می‌شود با وجود آنکه فرایند عضویت این دو کشور شمال اروپا تنها دو سه هفته به طول انجامد، روند موافقت مجالس ۳۰ کشور عضو تا یک سال زمان برد. 
ینس استولتنبرگ امروز درخواست عضویت فنلاند و سوئد را تاریخی خواند و این دو کشور را نزدیکترین شرکای این اتحادیه دانست که عضویت آن‌ها به افزایش امنیت مشترک ناتو منجر خواهد شد. 
ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد دیروز (۲۷ اردیبهشت) در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فنلاند در استکهلم اظهار داشت: ۲ کشور به طور مشترک درخواست خود را فردا به مقر ناتو در بروکسل ارائه می‌کنند. 
نخست وزیر سوئد اضافه کرد: خوشحالم که مسیر یکسان را در پیش گرفته‌ و می‌توانیم با هم این کار را انجام دهیم. 
وزارت امورخارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده است، روسیه با توجه به شرایط عضویت سوئد در ناتو و برای مقابله با تهدید عضویت این کشور در این ائتلاف اقدام خواهد کرد. 
به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس"، در این بیانیه آمده است: پیوستن سوئد به ناتو آسیب جدی به امنیت شمال اروپا و به طور کلی قاره اروپا وارد می‌کند. روسیه برای مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی خود از لحاظ مسائل فنی، نظامی و غیره اقدام خواهد کرد. 
این بیانیه تصریح کرده است: اقدامات روسیه به شرایط عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله استقرار احتمالی سلاح‌های تهاجمی ناتو در خاک سوئد بستگی دارد. 


کد مطلب: 163717

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/163717/مخالفت-کرواسی-عضویت-فنلاند-سوئد-ناتو

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir