کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خباز :

مجلسی که خود بدهکار و وامدار است قدرت استیضاح ندارد

مجلس در رأس امور است صلاحا و فسادا

13 تير 1401 ساعت 13:52

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بود و نبود این مجلس علی السویه است و جا دارد مردم از دست این مجلس عزای عمومی اعلام کنند چون این مجلس رفت که بار از روی دوش مردم بردارد اما بارهای فراوانی روی دوش مردم گذاشت.


نامه نیوز نوشت:
هرچند در یک ماه اخیر اظهارات مختلفی از نمایندگان درباره استیضاح برخی وزرا به گوش رسید اما وزیر صمت که از همان ماه های نخست دولت سیزدهم عملکردش مورد نقد بسیاری نمایندگان بود، با وجود اعلام وصول طرح استیضاح او، ظرف مدت چند روز امضاهای این طرح از نصاب افتاد و این طرح از دستورکار مجلس کنار رفت.
محمدرضا خباز درباره چرایی ناتوانی مجلس یازدهم در استیضاح وزرا گفت: حضرت امام (ره) فرمود «مجلس در رأس امور است». یکی از افراد دوراندیش جمله ای به این فرمایش امام اضافه و بیان کرد «مجلس در رأس امور است صلاحا و فسادا» یعنی مجلس در رأس امور است هم در راه اصلاح کشور و هم در راه افساد کشور.
وی افزود: اگر دیدیم کشور رو به اصلاح می رود بدانیم که مجلس در حال ایفای درست نقش خود است اما اگر دیدیم کشور رو به فساد و تباهی می رود و مشکلات مردم روزافزون می شود، بدانیم که مجلس نقش خودش را درست ایفا نمی کند. درست است مجلس به حسب ظاهر مثل قوه مجریه اختیارات اجرایی و مدیریتی و پول و ثروت را در اختیار ندارد ولی همه آنها با نظر مجلس تنظیم می شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به طیف وسیع اختیارات مجلس بیان کرد: مجلس حق دادن طرح دارد، کافی است 10 نفر از نمایندگان طرحی را بنویسند و ارائه دهند؛ اگر این طرح در صحن علنی مجلس تصویب شود و به تأیید شورای نگهبان برسد، قانون خواهد شد. علاوه بر این، مجلس حق رد یا تصویب لوایح دولت را دارد. در حوزه نظارتی، سئوال، تذکر، تحقیق و تفحص و استیضاح از اختیارات مجلس است. حتی نمایندگان می توانند از رئیس جمهور سئوال یا او را استیضاح کنند. همچنین دیوان محاسبات مجلس بر همه اعتبارات قوه قضائیه و قوه مجریه نظارت می کند.
وی مجلس را همه کاره خواند و افزود: اگر مجلس از اختیاراتش استفاده نکرد یا بد استفاده کرد، جایی که باید سکوت کند حرف زد و جایی که باید حرف بزند سکوت کند حتما کشور رو به تباهی خواهد رفت. امروز اکثر مشکلات مردم ناشی از عملکرد مجلس است چون مجلس می توانست جلوی خیلی از مسائل را بگیرد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با اشاره به سابقه 18 سال فعالیت و حضور خود در مجلس، یادآور شد: روزهایی که نمایندگان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را در دستورکار داشتند، از طریق رادیو به مشروح مذاکرات گوش می دادم. آن قدر نمایندگان نامناسب حرف می زدند که من با این سابقه حضور در مجلس متوجه نمی شدم ناطق در حال صحبت به عنوان موافق وزیر پیشنهادی است یا به عنوان مخالف چون آنها نمی خواستند درست حرف بزنند بلکه می خواستند فقط حرف بزنند تا تصویرشان از تلویزیون یا صدای شان از رادیو پخش شود.
وی افزود: در همان روزها از طریق رسانه ها خطاب به نمایندگان گفتم «اگر به این کابینه ضعیف رأی دادید مسئولیت دنیا و آخرتش به عهده شماست چون فردا رئیس جمهور می گوید اگر وزیر پیشنهادی من فرد مناسبی برای این مسئولیت نبود چرا مجلس رأی اعتماد به او داد؟». مجلس باید وظیفه خودش را انجام دهد نه آنکه هرچه دولت خواست به همان عمل کند.
خباز توضیح داد: مسئولیت وزرای پیشنهادی بعد از رأی اعتماد مجلس آغاز می شود، اینقدر در مجلس وادادگی اتفاق افتاد که وزرا تقریبا مسئولیت خودشان را تضمین شده تلقی می کردند. همان طور هم که دیدیم اکثریت آنها بالای 200 رأی موافق آوردند. بعد از آن هم طبیعی بود مجلسی که خودبدهکار و وامدار است قدرت استیضاح وزیر را ندارد.
وی افزود: مجلسی می تواند وزرا را استیضاح کند که دارای استقلال باشد. این آقایان نماینده امتحان خودشان را در قبال دولت گذشته و هم در قبال دولت فعلی پس دادند. در زمان دولت گذشته شاهد بودیم آقایان چقدر فریاد می کشیدند و حرف بی اساس می زدند؛ حتی آقای ظریف را خواستند و در صحن مجلس به او فحش های رکیک دادند اما الان طوری مهر سکوت بر لب زدند که گویا هیچ اتفاقی در کشور نمی افتد.
این فعال سیاسی گفت: کمر مردم زیر بار تورم، این فشارهای اقتصادی و گرانی ها شکسته است اما مجلس سکوت کرده و با سکوتش دارد عملکرد نامناسب دولت را تأیید می کند. از این مجلس اصلا نباید انتظار استیضاح داشت چون توان، قدرت و استقلال لازم برای این کار را ندارد. یکی از نمایندگان می گفت «کافی است از دولت انتقاد کنیم، فورا مورد انتقاد قرار می گیریم که چرا از دولت انقلابی انتقاد کردیم». این خیلی بدنما است که نمایندگان مردم حتی جرأت انتقاد ندارند.
وی افزود: وقتی مجلس نظارت نکند، وقتی قانون خوب تصویب نکند بلکه قانون بدتصویب کند، بود و نبود این مجلس علی السویه است و جا دارد مردم از دست این مجلس عزای عمومی اعلام کنند چون این مجلس رفت که بار از روی دوش مردم بردارد اما بارهای فراوانی روی دوش مردم گذاشت.


کد مطلب: 167704

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/167704/مجلسی-خود-بدهکار-وامدار-قدرت-استیضاح-ندارد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir