کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین قیمت‌های مسکن در تهران با اختلاف 3 میلیون تومانی اعلام شد

اختلاف در اعلام آمارها؛ این‌بار در قیمت مسکن

9 مرداد 1401 ساعت 20:53

روزگذشته بانک مرکزی گزارش داد که تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است؛ در حالی که روز قبل از آن (شنبه 8 مرداد) مرکز آمار این عدد را ۴۴.۸ ملیون تومان اعلام کرده بود.بانک مرکزی از اواخر دهه ۸۰ شمسی هر ماه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را ارایه می‌کند.


گروه اقتصادی- شهرام صدوقی: روزگذشته بانک مرکزی گزارش داد که تیرماه امسال میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است؛ در حالی که روز قبل از آن (شنبه 8 مرداد) مرکز آمار این عدد را ۴۴.۸ ملیون تومان اعلام کرده بود.بانک مرکزی از اواخر دهه ۸۰ شمسی هر ماه گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را ارایه می‌کند. مرکز آمار نیز به طور فصلی اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در شهر تهران را منتشر می‌کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، از ابتدای سال جاری، مرکز آمار گزارش‌های ماهیانه شاخص قیمت آپارتمان در تهران را نیز به آمارهای فصلی خود اضافه کرد.آمارهایی که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ارایه می‌شود با یکدیگر متفاوت است. روزگذشته بانک مرکزی درخصوص تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۴۰۱ گزارش داد که میانگین قیمت هر متر خانه در شهر تهران ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است؛ در حالی که شنبه هفته جاری مرکز آمار این عدد را ۴۴.۸ ملیون تومان اعلام کرده بود.سامانه املاک و مستغلات مبنای دریافت اطلاعات بازار مسکن شهر تهران است که مرکز آمار و بانک مرکزی، هردو از آن استفاده می‌کنند اما ظاهرا نمونه‌گیری مرکز آمار بر اساس روش هدانیک است که میانگین وزنی را محاسبه می‌کند. یعنی قیمت‌های سنگین‌تر در میانگین وزنی تاثیر بیشتری می‌گذارد. در حالی که بانک مرکزی میانگین کلی را ارایه می‌دهد. بدین صورت که همه معاملات را محاسبه، تقسیم بر تعداد می‌کند و میانگین قیمت را ارایه می‌دهد.برخی کارشناسان که معتقدند روش مرکز آمار، علمی‌تر و به‌روز است می‌گویند محاسبه آمار بر اساس میانگین وزنی دقیق‌تر از روش متوسط گیری معمولی است. در روش وزنی برای هر مجموعه از معاملات یک شاخص تعیین می‌کنند و آمار نهایی را نسبت به آن شاخص می‌سنجند.اگرچه بنا بر وظایف ذاتی، مرجع رسمی‌ارایه آمار، مرکز آمار است اما نمی‌توان گزارش‌های بانک مرکزی را که با روشی متداول و مرسوم ارایه می‌شود زیر سوال برد؛ چرا که شاخص هر دو مرکز بر اساس داده‌های دقیق، بررسی و منتشر می‌شود.
با این وجود اختلاف بیش از سه میلیون تومانی بین شاخص قیمت بانک مرکزی با مرکز آمار درخصوص قیمت هر متر خانه در تهران می‌تواند منجر به سردرگمی‌کنش‌گران، فعالان بازار مسکن و متقاضیان خرید خانه شود.
آمار معاملات مسکن در مناطق تهران
بررسی‌ها نشان داد آپارتمان‌های منطقه پنج تهران با ثبت ۱۳۹۳ معامله بیشترین تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲گانه را به خود اختصاص داده است.مرکز آمار ایران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به بررسی آخرین تغییرات قیمتی و تعداد معاملات انجام شده در آپارتمان و ساختمان­‌های مسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران پرداخته است.بر اساس این گزارش، کل معاملات انجام شده در تیرماه سال جاری در ساختمان­‌های مسکونی پایتخت ۸۶۸۵ بوده که سهم آپارتمان از این میزان، ۸۳۷۴ واحد، ویلایی۱۲۴ و سایر ساختمان­‌های مسکونی ۱۸۷ اعلام شده است.بیشترین تعداد معاملات انجام شده در بخش آپارتمان با ۱۳۹۳ متعلق به منطقه پنج و کمترین آن هم مربوط به منطقه ۱۹ تهران با هشت معامله است.در دوره مورد بررسی، بیشترین معامله ساختمان‌­های ویلایی به منطقه ۱۴ با ۱۶ معامله‌ و کمترین آن هم متعلق به مناطق ۹ و ۱۹ بوده که هیچ معامله‌ای در آنها ثبت نشده است.
در مناطق ۳،۶،۱۶،۲۱،۲۲ هر کدام دو معامله ویلایی انجام شده است.همچنین ۱۸۷ معامله در سایر ساختمان­‌های مسکونی تهران ثبت شده که منطقه ۱۵ با ۲۳ معامله در تیرماه سال جاری از بیشترین تعداد برخوردار بوده است. در مناطق ۱۹،۲۰،۲۱ هم هیچ معامله ای در این بخش انجام نشده است.بنابر این گزارش، در تیرماه ١٤٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٨,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه تیر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٧.١ درصد)، ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.به گزارش مرکز آمار ایران، در تیر ماه ١٤٠١ عدد شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ١٥١,٩رسیده است که نسبت به ماه قبل (١٤٠.٣)، ٨.٣ درصد افزایش داشته است.منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در تیر ماه ١٤٠١ تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ٨,٣ درصد بوده است. تورم ماهانه تیر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (٧.١ درصد)، ١.٢ واحد درصد افزایش داشته است.منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد.
در تیر ماه ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ٤٥,٢ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (٣٥.٥ درصد) ٩.٧ واحد درصد افزایش داشته است.منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم سالانه تیر ماه ١٤٠١ املاک مسکونی شهر تهران به عدد ٢٧,١ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٤ درصد)، ٠.٧ واحد درصد افزایش داشته است.در تیر ماه ١٤٠١ متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران به ٤٤٨٤٠٧ هزار ریال رسیده است. در این ماه منطقه ١ با متوسط قیمت ٨٤٥٢٢٠ هزار ریال بیشترین و منطقه ١٧ با متوسط قیمت ٢٢٨٩٠٣ هزار ریال کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌­اند.
وام خرید اتاق ۱۲ متری در تهران!
کاهش تقاضا برای مسکن اولی‌ها در بازار کنونی مسکن دور از انتظار نیست. متوسط قیمت خانه در تهران به متری ۴۵ میلیون تومان رسیده است. این یعنی یک خریدار خانه اولی باید برای خرید یک خانه ۵۰ متری در منطقه متوسط تهران حداقل دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند.وام خرید و جعاله مسکن برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان و برای افراد مجرد، ۲۸۰ میلیون تومان است. یعنی یک زوج تهرانی برای خرید یک خانه ۵۰ متری باید یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آورده اولیه داشته باشند و تنها ۴۸۰ میلیون از مبلغ خانه را می‌توانند از طریق وام تامین کنند.به عبارتی با وام مسکن زوجین تنها می‌توان یک اتاق ۱۲ متری خرید! این متراژ برای افراد مجرد کمتر هم می‌شود. چون وام ۲۸۰ میلیونی مسکن آنها، تنها برای خرید ۶ متر از یک واحد مسکونی کفایت می‌کند و حتی آنها نمی‌توانند با این وام مالک یک اتاق معمولی در تهران شوند.این در حالی است که می‌توان گفت قدرت خرید وام مسکن حتی کمتر از ۱۲ متر از یک واحد مسکونی است. چون برای خرید وام مسکن ۴۸۰ میلیون تومانی باید حدود ۱۳۵ میلیون تومان هزینه کرد و هزینه خرید وام ۲۸۰ میلیون تومانی هم ۷۸ میلیون تومان است.
ارزانترین خانه نوساز در تهران چند؟
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران میانگین قیمت خانه در تهران در تیرماه به ۴۵ میلیون تومان رسیده است. براساس این گزارش، گران‌ترین منطقه تهران منطقه یک است که متوسط هر متر مربع مسکن در آن متری ۸۴ میلیون و ۵۲۲ هزار تومان است.ارزان‌ترین منطقه برای خرید مسکن هم مربوط به منطقه ۱۷ است که قیمت خانه در آن به طور متوسط متری۲۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان برآورد شده است.بر این اساس حداقل قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است.


کد مطلب: 170307

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/170307/اختلاف-اعلام-آمارها-این-بار-قیمت-مسکن

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir