کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه قبض برق را در حد الگوی مصرف نگه داریم؟

15 مرداد 1401 ساعت 13:00

در آئین نامه جدید تعرفه‌های برق، ‌امکانی فراهم شده که مشترکانی که مصارف برق منطقی دارند و در واقع «در حد الگوی برق منطقه خود» برق مصرف می کنند کماکان از برق یارانه‌ای برخوردار باشند و فقط بخشی از هزینه برق را پرداخت کنند.


 بر اساس آنچه مسئولان برقی اعلام کرده‌اند، ۷۵ درصد مشترکان زیر الگو مصرف منطقه قرار دارند و ۲۵ درصد که حدود هفت میلیون مشترک را شامل می شود، جزو مشترکان پر مصرف هستند، البته در مناطق مختلف پراکندگی‌ها متفاوت است، بر اساس آخرین تصمیم دولت این دسته از مشترکان که بیش از  حد مصرف منطقه مصرف دارند شامل حال افزایش تعرفه شده‌اند. بیشترین قبوضی که برای مشترکان پرمصرف از اجرای این طرح صادر شده در محدوده پنج میلیون تومان بوده اما در این بین مشترکانی نیز وجود دارند که قبض برق آن‌ها ۲۰ یا ۲۵ میلیون تومانی هم صادر شده است. حتی در زمان‌هایی قبض ۸۰ میلیون تومانی نیز صادر شده اما نمی‌توان این قبض را برای یک خانه تصور کرد چرا که متعلق به واحدهایی است که ویژگی‌های خاصی دارند.
عبدالامیر یاقوتی - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکان شرکت توانیر - در این رابطه به ایسنا گفت: بررسی‌هایی در این زمینه روی مجموعه قبوضی که هزینه دوره آن‌ها بیش از پنج میلیون تومان باشد صورت گرفت که تعداد آن‌ها زیاد نبود و تقریبا ۲۸۰۰ مشترک را در بر می‌گرفت، یکی از عواملی که می‌تواند مشترکان را نسبت به نحوه مصرف آن حساس کند، قیمت آن کالا است. طبیعتا قبوض جدید  برای مشترکانی که میزان مصرف آن‌ها مطابق الگو بود تغییری نیافت، اما مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشتند، با تغییراتی در قبوض خود مواجه شدند.
به گفته وی در تابستان به دلیل اینکه سطح الگوی مصرف افزایش پیدا می‌کند، طبیعتا تعداد مشترکان مشمول نیز افزایش می‌یابد و میزان مصرف نیز روند صعودی دارد اما با این حال در تابستان بیش از  75 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف قرار دارند که آمار آن در پنج منطقه تعریف شده متفاوت است.  میزان الگو در مناطق عادی حدود ۳۰۰ کیلووات ساعت، گرم ۱ در حوزه جنوبی ۳۰۰۰ کیلووات ساعت، گرم ۲ که تعداد آن کم و عموما در مرکز بوده حدود ۲۰۰۰ کیلووات ساعت، گرم ۳ که شامل مناطقی مانند قم، کاشان و قسمت‌هایی از استان یزد می‌شود حدود ۱۰۰۰ کیلووات ساعت و گرم ۴ که استان‌های شمالی هستند ۴۰۰ کیلووات ساعت است.
طبق قانون جدیدی که ابلاغ شد، مشترکان کمیته امداد و بهزیستی شامل این طرح شدند. در سامانه بر اساس آخرین اطلاعات ثبت شده تاکنون نزدیک به ۸۰۰ هزار مشترک شناسایی شدند و البته هنوز آمار دقیقی از تعدادی که هزینه برقشان صفر شده در دسترس بنده نیست.
 مشترکانی که ۲۰۰ کیلو وات مصرف می‌کنند اگر این مصرف را به ۱۰۰ کیلووات کاهش دهند، از برق رایگان بهره مند می‌شوند، سال گذشته از ۲۹ میلیون مشترک برق در کشور، ۲۴ میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند. همچنین طبق گفته‌های مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق سال گذشته ۱۰۶ میلیارد تومان به مشترکان یادشده پاداش داده شد و امسال نیز همین شیوه دنبال می‌شود، از بین ۳۰ میلیون مشترک خانگی، تنها ۶۰۰ هزار مشترک  که ۲ درصد از مجموع جمعیت مشترکان خانگی را در بر می گیرند.
به گفته وی این دسته از مشترکان بیش از ۳۰۰۰ مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان به اندازه تولید برق چهار نیروگاه بزرگ و مصرف برق میلیون‌ها مشترک عادی است. اگر این ۲ درصد، مصرف برق خود را به نصف کاهش دهند، بخش مهمی از محدودیت های برقی در تابستان از بین می رود.
راهکار چیست؟
با ان حال این فرصت برای مشترکان پرمصرف وجود دارد و به‌راحتی می‌توانند میزان مصرف خود را مدیریت کنند، بهره گیری حداکثر از نور طبیعی روز(به‌ویژه با کنار زدن پرده ها در روز)، تعویض لامپ‌های رشته‌ای با لامپ‌های کم مصرف،   استفاده از روشنایی موضعی (چراغ مطالعه)، خاموش کردن روشنایی‌های غیر ضروری و اضافی (اتاق‌های خالی) استفاده گروهی از وسایلی مانند تلویزیون، روشنایی و  عدم استفاده از وسایل گرمایشی برقی مانند بخاری برقی و آبگرمکن برقی (مصرف یکدستگاه بخاری برقی ۲۰۰۰ وات معادل ۱۰۰ عدد لامپ کم مصرف ۲۰ وات است.) می‌تواند تاثیر گذار باشد.
علاوه بر این  عدم استفاده از کولرهای گازی (از جمله اسپیلیت) جهت سرمایش و گرمایش و در صورت استفاده از این قبیل وسایل تنظیم درجه دما به ۲۴ درجه سانتیگراد، استفاده از سایه بان برای کولرهای آبی، گرد گیری لامپ‌ها و حباب چراغهای روشنائی، کاهش تعداد لامپ‌های غیر ضروری لوستر و چراغهای روشنائی، استفاده از وسایل برقی با بالاترین بر چسب مصرف انرژی، تنظیم صحیح ترموستات و کنترل صحت نوار پلاستیکی دور درب یخچال و فریزر و  کاهش دفعات و مدت زمان باز و بسته کردن درب وسایلی همچون یخچال و فریزر از دیگر موارد مهم در این بخش است.
استفاده از لامپ‌های قابل شارژ در ساعات اوج بار با شارژ آنها در ساعات کم باری، عدم استفاده از حالت “آماده به کار(Standby)” در وسایل برقی و قطع جریان برق آنها با کلید قطع کننده در زمان عدم استفاده، انتقال برخی مصارف مانند مصارف لباسشویی، اتو و غیره به ساعات کم باری، استفاده از تایمرهای کنترل هوشمند روشنایی در محیط های عبور و مرور عمومی مثل راهرو، پارکنیگ و راه پله‌ها، عدم ذخیره کردن مواد غذایی مازاد بر نیاز در یخچال و فریزر رفع ممانعت در گردش هوا در یخچال و فریزر بدون برفک از طریق ذخیره سازی مناسب مواد غذایی، رعایت حداقل فاصله ۲۵ سانتیمتر بین یخچال و فریزر با دیوارها و یا سایر وسایل اطراف نیز مورد توجه است.
همچنین در بخش اداری انتقال ساعات کار واحد های تجاری به ساعات غیر اوج بار، خاموش کردن چراغهای روشنائی و وسائل سرمایشی و گرمایشی ادارات بعد از پایان وقت اداری، آموزش به فرزندانمان برای خاموش کردن مصارف غیرضروری علی الخصوص روشنایی، استفاده از لوله کشی آب گرم بجای مصرف برق برای آب گرم ماشین های لباسشویی، تنظیم حداقل سرمایش ممکن در یخچال و فریزر، استفاده از دور کند کولر آبی به صورت پیوسته و تلاش برای جلوگیری از هدر رفت سرمای تولیدی می‌تواند در کاهش هزینه قبوض برق موثر باشد.


کد مطلب: 170821

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/170821/چگونه-قبض-برق-حد-الگوی-مصرف-نگه-داریم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir