کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

10 کشور بزرگ در انرژی هسته‌ای مشخص شدند

15 مرداد 1401 ساعت 19:54

ظرفیت رآکتورهای هسته‌ای تولید کننده برق در سطح جهان حدود ۱ گیگاوات افزایش یافته و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۷۰ گیگاوات رسیده که بالاترین سطح سالانه تاکنون بوده است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، ایالات متحده آمریکا در پایان سال گذشته (2021) در فهرست 10 کشور بزرگ از نظر ظرفیت نصب شده انرژی هسته‌ای در جهان است.
طبق گزارش ایلنا از انجمن انرژی هسته‌ای جهان، ظرفیت رآکتورهای هسته‌ای تولید کننده برق در سطح جهان حدود ۱ گیگاوات افزایش یافته و تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۷۰ گیگاوات رسیده که بالاترین سطح سالانه تاکنون بوده است.
آمریکا در راس قرار دارد
ایالات متحده بیش از یک چهارم ظرفیت نصب شده انرژی هسته‌ای در سطح جهان را در اختیار دارد. این منبع ۲۰ درصد از ترکیب تولید برق کشور را تشکیل می‌دهد.
ظرفیت نیروگاه هسته‌ای نصب شده در ایالات متحده تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۹۴۷۱۸ گیگاوات رسید و در رتبه اول جهان قرار گرفت.
فرانسه با ۵۶ راکتور فعال در رتبه دوم جهان قرار گرفت. ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای در سال گذشته ۶۱ هزار و ۳۷۰ گیگاوات بوده که ۶۹ درصد از کل تولید برق کشور را تشکیل می‌دهد.
چین از نظر ظرفیت نیروگاه هسته‌ای نصب شده که در سال گذشته به ۵۲۱۵۰ گیگاوات رسید، با سهم ۵ درصدی در ترکیب برق در رتبه سوم جهان قرار گرفت.
ژاپن نیز در رتبه چهارم قرار گرفت، چون مجموع ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۱۶۷۹ گیگاوات رسید که سهم آن ۷.۲ درصد از تولید برق ژاپن است.
تا پایان سال گذشته، ظرفیت نصب شده برق هسته ‌ای روسیه به ۲۷۷۲۷ گیگاوات رسید که ۲۰ درصد از تولید برق این کشور است و در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.
در رتبه‌های ششم و هفتم به ترتیب کره جنوبی و کانادا با ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای به ترتیب به ۲۴۴۳۱ و ۱۳۶۲۴ گیگاوات قرار گرفتند.
همچنین اوکراین، اسپانیا و هند به ترتیب با ظرفیت هسته‌ای نصب شده ۱۳۰۱۷، ۷۱۲۱ و ۶۸۸۵ گیگاوات در رتبه‌های هشتم تا دهم قرار گرفتند.
انرژی هسته‌ای در جهان
بر اساس گزارش انجمن انرژی هسته‌ای، تولید برق هسته‌ای جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۱۰۰ تراوات ساعت افزایش به ۲۶۵۳ تراوات ساعت در سال گذشته رسید که سومین سطح تولید برق پس از سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۹ است.
بر اساس این گزارش، تولید برق از انرژی در آفریقا، آسیا، اروپای شرقی، روسیه و آمریکای جنوبی طی سال گذشته افزایش یافته است، اما در آمریکای شمالی با توقف برخی از نیروگاه‌ها به ویژه در ایالات متحده کاهش یافته است.
میانگین ضریب ظرفیت نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان در سال ۲۰۲۱ برابر با ۸۲.۴ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۸۰.۳ درصد بوده است.
تا پایان سال ۲۰۲۱، تعداد راکتورهای هسته‌ای عملیاتی به ۴۳۶ رسید که ۵ مورد کمتر از سال ۲۰۲۰ است.


کد مطلب: 170860

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/170860/10-کشور-بزرگ-انرژی-هسته-ای-مشخص-شدند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir