کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار نگران کننده از ابتلای جوانان به سرطان

28 مرداد 1401 ساعت 9:20

عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران هشدار داد که در سال های اخیر آمار ابتلا به سرطان در میان جوانان ایرانی افزایش یافته است.


به گزارش مردم سالاری آنلاین، با وجود این که سرطان معمولا بیماری افراد میانسال و سالمند محسوب می شود، اما در سال های اخیر در سطح جهان و از جمله در ایران شاهد افزایش ابتلا به انواع سرطان در میان جوانان هستیم؛ از جمله سرطان هایی که اخیرا به صورت نسبی در میان جوانان شایع شده است نیز می توان به سرطان لنفوم، سرطان بیضه، سرطان مغز، تومورهای مغزی، سرطان روده، سرطان معده و سرطان ریه اشاره کرد.
عامل وراثت یکی از مهمترین علل ابتلای جوانان به سرطان است، اما شکی نیست که ماشینی شدن سبک زندگی انسان ها، کم تحرکی، مصرف دخانیات، استفاده از مواد غذایی ناسالم، کار کردن با مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو و اشعه های سرطان زا از جمله علل افزایش دچار شدن جوانان به سرطان محسوب می شود. البته رشد ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی از جلمه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به عنوان عامل اصلی بروز زگیل تناسلی نیز آمار ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم را در میان زنان جوان افزایش داده است.
چه سرطان هایی در میان جوانان شایع تر است؟
در همین راستا، دکتر پوریا عادلی، متخصص درمان سرطان با اشاره به افزایش میزان ابتلای جوانان به سرطان در سال های اخیر گفت: ما معمولا در سنین بالای 50 سال شاهد شیوع انواع سرطان در افراد هستیم، اما بعضی سرطان ها از گذشته نیز در میان جوانان شایع بوده و در سال های اخیر نیز بیشتر شیوع پیدا کرده است. در بین مردان جوان، سرطان بیضه و سرطان لنفوم و در میان زنان جوان، سرطان لنفوم شایع ترین سرطان ها در بین جوانان هستند.
عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران ادامه داد: سرطان لنفوم به عنوان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان جوانان با برجسته شدن توده های لنفاوی در قسمت های مختلف بدن ظاهر می شود و خارش، کاهش وزن و تعریق مهمترین علایم ابتلا به آن هستند. علاوه بر این، سرطان های مربوط به دستگاه گوارش و سرطان ریه نیز که در گذشته عمدتا در میان افراد بالای 50 سال مشاهده می شد، در سال های اخیر تا حدودی در بین جوانان نیز شایع شده است.
وی افزود: سرطان سینه شیوع گسترده ای در میان زنان دارد، اما این سرطان کمتر در خانم های جوان بروز پیدا می کند؛ به نحوی که در اروپا بیشترین شیوع سرطان سینه مربوط به سنین 50 تا 60 سال و در ایران بیشترین شیوع این سرطان در بین زنان 40 تا 50 سال است. البته اخیرا در سنین پایین تر نیز موارد ابتلا به سرطان سینه افزایش یافته است، اما اساسا این سرطان یک سرطان شایع در میان زنان جوان محسوب نمی شود.
علل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
عادلی درباره مهمترین علل افزایش آمار ابتلای جوانان به سرطان توضیح داد: در گذشته گفته می شد که عامل وراثت، مهمترین عامل بروز سرطان در میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان است. اما در سال های اخیر ثابت شده است که علاوه بر عوامل ژنتیکی، برخی عوامل محیطی از جمله استفاده از فست فودها، مصرف دخانیات و کار کردن با مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو و اشعه های خطرناک نیز در رشد آمار ابتلای جوانان به سرطان تاثیر داشته است.


کد مطلب: 172059

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/172059/آمار-نگران-کننده-ابتلای-جوانان-سرطان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir